نقش پررنگ شبکه‌های استانی در پوشش عزاداری‌های حسینی

پخش نماز ظهر عاشورا از شرقی‌ترین تا غربی‌ترین افق در شبکه «شما»

شبکه‌های استانی صدا و سیما در تاسوعا و عاشورای امسال با صدها ساعت پوشش زنده و تولیدی مراسم عزاداری از شهرها و روستاهای مختلف کشورمان، نقش مهمی در انعکاس این رویداد مهم ملی و مذهبی داشتند.
کد خبر: ۱۱۶۵۵۷۶

به گزارش روابطعمومی معاونت امور استانهای سازمان صدا و سیما در دهه اول محرم بویژه تاسوعا و عاشورای امسال هم مانند گذشته، ایران اسلامی به هیاتی بزرگ تبدیل شد؛ هیاتی که مرد و زن و پیر و جوان در آن سهم داشته و هر یک بنا به حال و احوال خود نوحهسرای حسین(ع) شدند. شهرها و روستاهای کوچک و بزرگ در آینه فرهنگ عاشورا معنا و مفهومی دگرگونه یافتند و یکصدا فریاد هیهات مناالذله سر دادند.

امسال هم شبکههای استانی سازمان صدا و سیما در راستای تعظیم شعائر مذهبی و دینی و گرامیداشت واقعه عاشورا و همچنین روایتگری صادقانه از حماسه مردم در آیینهای عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین (ع)، تمام توان و ظرفیت خود را بهکار گرفتند تا با هماهنگی با دستگاههای اجرایی، مسؤولان هیاتها، حسینیهها، تکایا، بقاع متبرکه، مساجد، مسؤولان انتظامی و گروههای خودجوش مردمی به هدف اصلی خود یعنی پوشش رسانهای گسترده مراسم عزاداری حضرت اباعبدا... (ع) در شبکههای استانی برسند و این مهم را به سرانجام برسانند.

برگزاری جلسات توجیهی و هماهنگی با برنامهریزی معاونت امور استانها، از دیگر بخشهای این اقدام رسانهای بود؛ چنانکه شاهد برگزاری صدها جلسه با دستگاهها، ارگانها، مسؤولان اجرایی و انتظامی و مسؤولان هیاتها حسینیهها، مساجد و تکایا بودیم.

همچنین هزاران نفر از کارکنان شبکههای استانی در قالب گروههای تولیدی، پشتیبانی فنی و خدماتی، وظیفه تولید، آمادهسازی، پخش و ارسال تصاویر را در سیمای استانها، شهرستانها و بخشهای روستایی مختلف بر عهده گرفته و صدها گروه برنامهساز با فعالیت شبانهروزی، سعی در انعکاس شایسته عزاداریهای مردم ایران در شهرها و روستاهای مختلف داشتند.

از طریق ساماندهی این حجم از نیروهای متخصص حوزههای مختلف، مراسم و آیینهای سوگواری در بیش از 1500 شهرستان، بخش و روستای سراسر کشور از طریق شبکههای استانی به صورت زنده یاضبطی پوشش داده شد.

بر این اساس در تاسوعا و عاشورای امسال شاهد پخش زنده گزارشهای تلویزیونی از ١٥٠ نقطه بودیم. همچنین برنامههای تولیدی از 1500 شهر، بخش و روستا هم در شبکههای استانی روی آنتن رفتند. علاوه بر این، با هماهنگیهای صورت گرفته، شبکههای سراسری 1529 ارتباط زنده با مراکز را روی آنتن بردند.

در حوزه صدا نیز 108 ویژهبرنامه به مدت زمان تقریبی 17 هزار و 595 دقیقه تولید و پخش شد. برنامههایی همچون عشق بادهسی، عطش، هیأت عاشقی، خیمه خورشید، علمدار وفا، شور حسینی، حسینیه ایران، شرح ارادت، حماسه حسینی، اینجا کربلاست، مرثیه عشق و با کاروان عشق.

در این بین شاهد 332 ارتباط گزارشی رادیوهای مراکز با شبکههای سراسری و استانی بودیم که مدت زمان آنها به 1315دقیقه رسید. 406 ارتباط با شهرهای مختلف استانها با مدت مجموع
2567 دقیقه و 12 ارتباط گزارشی با کربلای معلی و ارتباط تلفنی با شیعیان آلمان و ترکیه از دیگر فعالیتهای صدای مراکز بود.

در حوزه صدا همچنین باید به تهیه و پخش 655 آنونس، تولید و پخش ده هزار و 487دقیقه برنامه تولیدی و پخش 12 هزار و 248 دقیقه برنامههای تامینی با موضوع عاشورا و امام حسین (ع) اشاره کرد.

«حسینیه شما» هیاتی سراسری برای همه ایرانیها

در کنار مراکز استانی، شبکه شما نیز با گستره پخش سراسری، اقدام به پخش ویژهبرنامههایی به منظور پوشش گسترده آیینها و مراسم سوگواری در اقصی نقاط کشور کرد. در حقیقت شبکه شما در این مدت توانست آینه تمامنمای 33 قاب از شبکههای استانی باشد و سهم قابل توجهی در پخش سراسری تصاویر دریافتی از مراکز داشته باشد.

ویژهبرنامههای دهه اول محرم در این شبکه بسیار متنوع بودند که از آن جمله میتوان به «سخنرانی عاشورایی» از مرکز بوشهر هر روز ساعت 13 و 10 دقیقه، پخش زنده ویژه محرم در باکسهای 15 دقیقهای ساعتهای 18، 18 و40 دقیقه و 20 و 5 دقیقه با اجرای امیر قمیشی، مستندهای ویژه محرم هر شب ساعت 18 و 15 دقیقه و مجموعه مستند فرهنگی «اجاق روشن» از مرکز خراسان رضوی هر شب ساعت 21و30 دقیقه، برنامه زنده «مرثیه باران» هر شب ساعت19، مستند کوتاه «سر دلبران» با موضوع سخنرانی دانشمندان غربی درباره امام حسین (ع) هر شب ساعت 19 و 35 دقیقه، سریال «دولت مخفی» در 32 قسمت هر شب ساعت 20 و30 دقیقه، تلهتئاتر «پشت پرده ابن عماره» از عاشورا تا اربعین در 40 قسمت، ارتباط زنده با کربلای معلی از مرکز اصفهان هر شب ساعت 21 و 15 دقیقه، برنامه ترکیبی «شید و شفق» در 13 قسمت 45 دقیقهای از مرکز سمنان، برنامه ترکیبی «صفحه عاشورا» هر شب ساعت یک و 45دقیقه از مرکز مازندران، سخنرانی مذهبی با عنوان «مصباح الهدی» هر روز ساعت 5و20 دقیقه و «همایش آیینه و آفتاب» از مرکز خراسان رضوی اشاره کرد.

فیلمهای تلویزیونی مختلفی نیز از تولیدات مراکز استانی در دهه اول محرم امسال روی آنتن رفتند. فیلمهایی همچون «مرد خاک» از مرکز چهارمحال و بختیاری، «نمایش تمام شد» از مرکز آذربایجان شرقی، «مادرم باش» از مرکز کرمانشاه، «یک خواب کوچولو» از مرکز گلستان و «یک ماه دوستداشتنی» از مرکز کرمان.

پوشش سراسری مراسم مختلف ویژه دهه اول محرم هم در دستور کار شبکه شما قرار داشت. مراسمی همچون تعویض پرچم گنبد حرم مطهر رضوی، شیرخوارگان حسینی، احلی منالعسل، تاسوعا و عاشورای حسینی، شام غریبان و سوگوارههای عاشورایی در اقصی نقاط کشور که همگی در قالب برنامه «عاشورایی میمانیم» روی آنتن رفتند.

پخش نماز ظهر تاسوعا و ظهر عاشورا و مباحثه کارشناسی از دیگر موارد ویژهبرنامه حسینیه شما بود.

نکته حائز اهمیت اینکه پوشش تصویری عمومی عزاداریها به شکل مناسبی صورت گرفت؛ بویژه با بهرهگیری از امکانات حرکتی، سعی شد شکوه و عظمت لازم به این حرکت عظیم مردمی داده شود. امسال بعضی از مراکز با بهرهگیری از بستر ارتباط اینترنتی، تلاش وافری برای به تصویر کشیدن عزاداریها از نقاط مختلف استان داشتند. به صورتی که تنها به شهرستانها اکتفا نکرده و به پوشش بخشها و روستاها پرداختند که از این میان میتوان به مراکز موفقی همچون فارس، همدان، آذربایجان شرقی و خراسان شمالی اشاره کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها