با لغو عضویت یوسف الشاهد، نخست‌وزیر تونس، دولت او در آستانه سقوط قرار گرفت. عبدا... مورو، معاون رئیس مجلس تونس با اشاره به کشمکش‌های اخیر سیاسی در این کشور می‌گوید مشکل دولت الشاهد نیست، بلکه مشکل در ساختار حکومت تونس بوده و باید دراین باره بازنگری کرد. هفت سال پیش مردم تونس با یک انقلاب مردمی موفق شدند حکومت زین‌العابدین بن علی را سرنگون و دوران جدیدی را در کشورشان آغاز کنند، اما هنوز این کشور به ثبات لازم نرسیده است .
کد خبر: ۱۱۶۴۷۱۹

روز گذشته منابع خبری گفتند حزب حاکم «ندای تونس» وابسته به قاید السبسی رئیسجمهور این کشور به دلیل اختلافات داخلی عضویت یوسف الشاهد را به حالت تعلیق در آورده است. در بیانیه حزب ندای تونس آمده است: هیات سیاسی حزب، الشاهد و گروههای دیگر را به ایجاد شکاف در حزب و ایجاد بحران درون حزبی متهم کرده و این تعلیق عضویت الشاهد در پی مخالفت او با پاسخگویی به استیضاح داخلیاش در حزب به اتهام خروج از خط مشی حزب است و پروندهاش به کمیته انضباطی ارجاع داده شد. چهارشنبه گذشته هیات سیاسی حزب ندای تونس پیامی را به الشاهد درخصوص روابطش با این حزب ارسال کرد و از وی خواست ظرف یک ساعت به آن پاسخ دهد. دو سال پیش الباجی قاید السبسی، یوسف الشاهد را به عنوان نخستوزیر معرفی کرد، اما بلافاصله از همان زمان اختلافات بین او و حافظ السبسی، فرزند رئیسجمهور شروع شد. پسر السبسی تاکنون بارها خواستار استعفای الشاهد شده است .

یوسف الشاهد در سخنرانی خود در افتتاحیه همایش ملی درخصوص ارائه رویکردهای اقتصادی و اجتماعی در قانون مالیاتی سال ۲۰۱۹ تصریح کرد، درگیریهای سیاسی کنار هم که به نفع کشور و شهروندان نیست بر فعالیت دولت تونس تأثیر گذاشته و مانع روند اصلاحات و تغییرات برای تحقق رشد اقتصادی شده است. از سال ۲۰۱۱ میلادی تونس به رغم دریافت وام از صندوق بینالمللی پول با سختیها و مشکلاتی درخصوص پاسخ به درخواستهای اجتماعی روبهروست. این کشور هماکنون از وضعیت اقتصادی سخت و پیچیدهای رنج میبرد و این وضعیت سخت در شماری از شاخصها، از جمله اختلال در بودجه، اوضاع نابسامانی تجاری، تورم بالا و همچنین کاهش ارزش دینار نمود پیدا کرده است. به همین دلیل کارشناسان میگویند دولتهای پی در پی تلاش میکنند این اوضاع خطرناک را با استفاده از راهکارهای آسان حل و فصل کنند و موفق نمیشوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها