روایت خواندنی از ماجرای 16 دانش‌آموز یک کلاس در منطقه محروم سیستان و بلوچستان که همگی در رشته پزشکی قبول شدند

یک کلاس درس برای همه ایران

خشک شدن هامون، تشدید توفان شن، بروز درگیری‌های مسلحانه و ...نمونه‌هایی از خبرهای منتشر شده درباره سیستان و بلوچستان است. همه روزه از سیستان و بلوچستان اخباری منتشر می‌شود که تصویری از این استان در ذهن متبادر می‌کند که شاید چندان با واقعیت‌های موجود در این استان همخوانی نداشته باشد. همسایگان تفتان در آخرین نفس‌های تابستان گرم، خبری داغ و شیرین روی خروجی رسانه‌ها فرستادند. که می‌تواند الگویی برای مشارکت جمعی برای عبور از مشکلات باشد. از شرقی‌ترین شهر سیستان و بلوچستان خبری در صدر اخبار قرار گرفت که بسیار خوشحال‌کننده بود. ۱۶ نفر از دانش‌آموزان یک کلاس مدرسه شهید مطهری سراوان در رشته پزشکی و یک دانش‌آموز در رشته داروسازی در کنکور سال ۹۷ قبول شدند.
کد خبر: ۱۱۶۴۴۷۰

خبر کوتاه و امیدوارکننده بود، نه فقط برای مردم سیستان و بلوچستان بلکه برای همه ایرانیانی که به خبرهای ناراحتکننده و منفی از سیستان و بلوچستان عادت کرده بودند. دانشآموزانی
با استعداد از منطقهای با محرومیتهای بیشمار خود را تا بالاترین رتبههای علمی کشور رسانده بودند. آنها به دنبال راهی برای بهبود شرایط همنوعان خود هستند. در زندگی گذشته آنها پزشکان فقط سالی یک بار به برخی از روستاهای سیستان سر میزدند و مردم را ویزیت میکردند، اما حالا شاید بیماران روستاهای اطراف سراوان، نباید دیگر نگران کمبود پزشک باشند زیرا با اعلام نتایج کنکور، مسیر پرورش 12 پزشک بومی فراهم شده است. آنها از هر زمانی خوشحالترند، چون بچههایی که تا دیروز در کوچه پسکوچههای روستا بازی میکردند و مردم تماشاگر این بازیهای شاد کودکانه بودند، در آیندهای نه چندان دور به دادشان خواهند رسید، آنها پزشک میشوند و هماستانیهای خود را درمان میکنند.

دانشآموزانی که برای ریشهکن کردن بیماری در روستاهای اطراف محل سکونتشان، روزهای زیادی را با پشتکار بالا درس خواندهاند مرهمی بر بخشی از محرومیتهای مردم سرزمینشان خواهند شد. محرومیت یکی از ملموسترین علتهای موفقیت دانشآموزان دبیرستان شهید مطهری است؛ محرومیتی که از دل آن زاده شدهاند، با آن زندگی کردهاند و امروز برای غلبه بر آن، کمر همت را بستهاند. دسترسی نداشتن به امکانات درمانی، انگیزهای شد برای استعدادهایی که اگر این کمبودها نبود، شاید امروز سرنوشت دیگری داشتند. «فرهاد دهواری دهک» بالاترین رتبه را بین دانشآموزان این دبیرستان کسب کرده و قرار است در دانشگاه علوم پزشکی ایران، درس پزشکی بیاموزد، «صالح کرد» هم پزشکی قبول شده است و بزودی راهی دانشگاه علوم پزشکی تبریز میشود، «مسلم بارانی»، «ابوبکر باستاننژاد»، «عبدالمجید حسینبر»، «ساسان درازهی»، «مهدی درزاده»، «محمدرضا سپاهی»، «اسماعیل شادپور»، «محمد شهرکی»، «علیرضا قنبری»، «محمدعمر محمدی»، «مهدی ملازهیبخشان»، «محمد ملکزاده»، «محمد موسوی» و «ابوبکر نصرتی» همگی بعد از سه سال همکلاس بودن حالا قرار است دوباره در رشته پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان همکلاس شوند. «فاروق درازهی» نفر بعدی لیست است که داروسازی قبول شده و بر صندلی دانشگاه علوم پزشکی زابل تکیه خواهد زد.

گریه برای هدف

موفقیت این دانشآموزان نیازمند برنامهریزی و مدیریت زمان از سوی افرادی با تجربه برای آنها بود، افرادی که دلسوزانه برای موفیقت جمعی آنها تلاش کنند و بیشتر از وظایف خود برای این دانشآموزان زمان بگذارند. نظرمحمد اربابی، مدیر دبیرستان نمونه شهید مطهری شهر سراوان یکی از موثرترین افراد در موفقیت این دانشآموزان است که آنها را لایق این پیروزی میداند. او درباره این موفقیت به جامجم میگوید: چهار سال پیش زمانی که برای اولین بار این دانشآموزان با نمرههای بالا در آزمون ورودی دبیرستان قبول شدند، تشخیص اینکه میتوانند در کنکور هم موفق ظاهر شوند، زیاد سخت نبود. مدیر مدرسه پشتکار بینظیر این دانشآموزان و انگیزههایی را که شب و روز با آن زندگی میکردند مهمترین علت موفقیت آنها اعلام میکند. او ادامه میدهد: پدر و مادر یکی دو نفر از این دانشآموزان از کار افتاده و بیمار هستند، بارها زمانی که در خوابگاه مشغول سرکشی از اتاقها بودم، شاهد گریهها و ابراز ناراحتی آنها از وضعیت پدر و مادرشان بودم. مدیر مدرسه اما به جای دلداری دادن و همراهی کردن با غصه این بچهها به آنها انگیزه میدهد و یادشان میآورد برای گذر از این شرایط، باید درس بخوانند و به هدفشان برسند.

متخصص خون میشوم

روستای دزک سراوان، جایی که بیماری اهالیاش انگیزهای برای درس خواندن ابوبکر باستاننژاد واسماعیل شادپور شده است. آنها از همان روز اول که وارد دبیرستان شدند، راهشان را مشخص کردند. آمدهاند که پزشک شوند و تخصص خون بگیرند. ابوبکر کلمات را شمرده شمرده و به آهستگی به زبان میآورد، از روزهای تعطیلی میگوید که در خوابگاه مدرسه میماند و به مطالعه میپرداخت، او میگوید: در روستای ما بیمارانی هستند که به خاطر پول نداشتن جانشان را از دست میدهند یا اینکه به دلیل کمبود خدمات پزشکی و نداشتن هزینه درمان برای همیشه ناقصالعضو شدهاند. ابوبکر رسیدگی و درمان بیماران روستا و منطقهاش را هدف اصلی خود برای پا گذاشتن در دانشکده پزشکی اعلام میکند و گرفتن تخصص در خون را هدف دومش برای گام نهادن در این مسیر معرفی میکند.

اعتکاف علمی

دانشآموزان سراوانی تحصیل و آموزش را عبادت میدانند، فرصتها را از دست ندادهاند، بیخیال همه تعطیلات شدهاند و برای همه روزها برنامهریزی کردهاند، عنوان «اعتکاف علمی» در مدرسه شهید مطهری واژهای غریب نیست، دانشآموزان این عنوان را انتخاب کردهاند و سفت و سخت پایش ایستادهاند، مدیر دبیرستان میگوید: بچهها به اعتکافهای چند روزه میرفتند و در این چند روز غیر از مطالعه کار دیگری انجام نمیدادند، عید نوروز طولانیترین اعتکاف علمی دانشآموزان این کلاس بود، یک ماه تمام را مشغول مطالعه و خواندن نکات کنکوری بودند. بیشتر دانشآموزان روزهای اعتکاف را موثر در موفقیتشان میدانند و از برنامه روخوانی قرآن در کنار مطالعات درسی خود تعریف میکنند. آن طور که آنها میگویند هر روز برای رفع خستگی و آرامش ذهن
یک ساعت را به روخوانی قرآن میپرداختند. سپس دوباره و با ذهنی باز سراغ تست زنی میرفتند.

پزشک روستا میشوم

صالح کرد، اهل خاش و پرفسور کلاس است، ریش پرفسوری کمرنگش دلیلی شده تا همکلاسیهایش او را اینگونه صدا بزنند، رتبه 222 منطقه 3 علوم تجربی است، هدف بعدیاش بورسیه شدن در آلمان است، در رشته زبان و هنر هم شرکت کرده و رتبههای خوبی کسب کرده است، اما میگوید رسالت اصلیام در حوزه پزشکی است. صالح برای ورود به دبیرستان شهید مطهری از شهر خاش میآید. او میگوید: بعد از اینکه از طریق آشناها با برنامهها و انسجام آموزشی دبیرستان آشنا شدم، تصمیم گرفتم که برای ادامه تحصیل به اینجا بیایم. میخواهم بعد از گرفتن تخصص مغز و اعصاب در شهر خودم خاش به مردم خدمت کنم، به مدیر دبیرستان هم قول دادهام دو روز آخر هفته را در هر روستایی که او بگویید به صورت رایگان طبابت کنم.

صالح پزشک روستا شدن را آرزوی قلبی خود میداند و ادامه میدهد: معلمان بومی برای ما خیلی دلسوزانه زحمت کشیدند و من هم میخواهم در روستاهای منطقه خودم با دلسوزی تمام خدمات ارائه بدهم.

کلاسی به وسعت ایران

برنامه های مدیر مدرسه برای راهبری و به موفقیت رساندن دانش آموزان برنامه هایی عجیب و غریبی نبود، بلکه مشابه همان برنامه ها شاید در سایر مدارس هم اجرا می شد، اما تفاوت اصلی، همدلی معلمان و خیران و دانشآموزان و مدیر بود که منجر به ظهور استعدادهای نهفته در سیستان و بلوچستان شد. تلاش های معلمان به ثمر نشست و همین عزم و اراده جمعی توانست بر محرومیت ها غلبه کند.

زندگی در استانی محروم از امکانات آموزشی، در روستاهای دورافتاده و نزدیک مرز، برای
دانش آموزان دبیرستان شهید مطهری مانع از رسیدن به هدفشان نشد، آنها با راهبری مدیری دلسوز، همراهی خیران و بهرهگیری از توانایی معلمان بومی توانستند خوش بدرخشند و بار دیگر ثابت کنند که «در کنار هم بودن» و «تلاش شبانهروزی» میتواند جامعه را حتی در محرومیت و دشواریهای اقتصادی به موفقیت های بزرگ برساند. دبیرستان شهید مطهری الگوی کوچکی از تحقق اهداف یک اقتصاد مقاومتی است، اگر مردم سراسر ایران همچون اعضای این مدرسه دست به دست هم دهند قطعا با شکوفا شدن سایر توانمندی ها در کشور آینده درخشانی در انتظار
ایران است.

پزشکی، بخاطر چشمان مادر

فرهاد دهواری دهک اهل روستای کهنوک، تاکید میکند نام روستایشان را درست بنویسم، جای مطبش در روستا را مشخص کرده و قرار است بعد از تحصیل در روزهای تعطیل در اینجا، هم روستاییهایش را رایگان ویزیت کند. لطف خدا را علت اصلی موفقیتش میداند و میگوید خدا صدای مادرم را شنید، تهران را فقط در تلویزیون دیده، اما قرار است به همین زود برای ثبتنام در رشته پزشکی به دانشگاه علوم پزشکی ایران در پایتخت بیاید. فرهاد دهواری دهک رتبه 64 کنکور تجربی منطقه 3 را کسب کرده است، او به جامجم میگوید: مادرم چشمانش ضعیف است، به خاطر همین تصمیم گرفتم که پزشک شوم و از آن مهمتر اینکه تخصصم را در چشم پزشکی بگیرم تا علاوه بر درمان مادرم، بیمارهای چشمی مردم شهرم را که در آن هیچ متخصص چشم پزشکی نیست، درمان کنم.

بهنام اکبری

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۳ انتشار یافته: ۱
N
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
۰
۰
دست خدا همیشه همراهشان باد.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها