خادمان شهید نینوا به خرم‌آباد رسیدند

پیرغلامان در سرزمین شقایق‌ها

در روزهای نزدیک به محرم، پیرغلامان حسینی از دور و نزدیک به خرم‌آباد آمدند و طبق هر سال به گرمی با عود، مشک و عنبر مورد استقبال هیات‌های عاشورایی استان قرار گرفتند.
کد خبر: ۱۱۶۳۱۲۱

پس از آن افتتاحیه اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی همچون سال‌های گذشته پرشور برگزار شد تا آغازی باشد بر گردهمایی و تجدید عهد مداحان و راویان حادثه غم‌بار و پر درس دشت سوزان نینوا در راه حفظ و اشاعه پیام عاشورا. این اجلاس که 16 بهار از عمر آن می‌گذرد، سعی دارد با رعایت مساوات و به نیت بهره‌بری همه استان‌های کشور، یک سال در استان برخوردار و سال دیگر در استانی کمتر برخوردار برگزار شود.

طبق این روند امسال لرستان میزبان اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان حسینی است و به رسم هر ساله قرار است از میان تعداد کثیری از خادمان حسینی یعنی حدود 400 مهمان داخلی و خارجی حاضر در این مراسم که همه دل در گرو عشق حسین (ع) دارند از تعدادی از پیرغلامان حسینی تقدیر شود، پیرغلامانی که برخی هفت تا 9 دهه از عمرشان گذشته است و بیشتر سال‌های حیاتشان را به خدمت در آستان مقدس سالار شهیدان گذرانده و یا کاری زینبی کرده و به روایت زندگی و رشادت‌های او پرداخته‌اند.

یکی از مهمترین و جذابترین بخشهای این برنامه، آیین استقبال است که عصر 13 شهریور در حسینیه حاج حبیب خرمآباد برگزار شد و پس از آن پیرغلامان طبق عهد هر ساله خود به غبارروبی مزار شهدا پرداختند.

در مراسم افتتاحیه هم که دیروز برگزار شد، با حضور علی عسکری، رئیس سازمان صداوسیما و خادمی استاندار لرستان از مرحومان مهرداد اوستا، آیتا... سیدحسن صادقیخرمآبادی، حاج صادق نصیری پیرغلام حسینی و همینطور حاج حسین صندوقچی پیرغلام استان لرستان و حاج عسگر عظیمیکیا پیرغلام استان اردبیل تجلیل شد. در بخشی دیگر از برنامه نیز از مستندهای رادیویی پیرغلامان حسینی رونمایی شد.

یکی از بخشهای هرساله این اجلاس بینالمللی، رونمایی و ثبت یک مراسم آیینی عزاداری مربوط به استان برگزارکننده اجلاس است که امسال هم مطابق با آن، مراسم آیینی استان لرستان یعنی «آیین گِلمالی» به نمایش گذاشته شد.

گلمالی، آیینی ایرانی و با قدمتی چند صد ساله است که در میان زاگرسنشینان و بویژه ساکنان سرزمین تاریخ و طبیعت، لرستان رواج دارد و در آن، عزادار به صورت نمادین مخلصانه در عزای حسین (ع) به خاک مینشیند و سر و لباس خود را به گل آغشته میکند.

عاشورا، یک نهضت الهی

هر سال در آستانه محرم در کوچه و خیابان حال و هوای خاصی جریان دارد، رئیس رسانه ملی در این مراسم افتتاحیه تجلیل از پیرغلامان به فضای متفاوت جامعه در چنین روزهایی اشاره کرد و گفت: هر سال با نزدیکی به ایام محرم انرژی جدیدی به جامعه تزریق میشود و عشق به اباعبدالله الحسین(ع) حال عجیبی را در میان مردم رقم میزند. همین حس مبدا انقلابهای فراوانی شده که قله آنها انقلاب اسلامی ایران است.

عزای امام حسین (ع) راز هویت و نهضت ملی ایران اسلامی است؛ وقتی از امام حسین (ع) و نهضت حسینی سخن میگوییم از یک نهضت شیعی حرف نمیزنیم بلکه این یک نهضت الهی است که تحولات فراوانی را در پی داشته است و مردمان و کشورهای بسیاری از آن الگو گرفته و میگیرند.

او ادامه داد: همه هیاتها و عزاداریها برای این است که نهضت حسینی که پایه آن مبارزه با ظلم است فراموش نشود. پس باید به صورت ویژه به آن توجه کنیم. هیاتهای حسینی به وجود آمدند تا انقلابیگری اباعبدالله (ع) فراموش نشود و دفاع از حریم ولایت از ذهن ما پاک نگردد.

عزاداریهای ما باید وحدت آفرین باشد و همه قومیتها و اقوام با روشها و لهجههای گوناگون عزاداری در مسیر منافع ملی و وحدت ملی حرکت کنند. بر همین مبنا بسیار خوب است که در مداحیهای امسال درباره انقلابیگری و انقلابی ماندن صحبت شود و چهرههای انقلابی و خادمان انقلاب به مردم معرفی شوند.

بحران ارز، یک حرکت داعشی

علیعسکری در میان سخنانش به موضوع روز یعنی بحران اقتصادی کشور و همچنین تلاش دشمن برای ایجاد اختلاف میان ایران با سایر کشورهای اسلامی بویژه کشورهایی که مردمانش محب اهل بیت (ع) هستند اشاره کرد و راه مقابله با آن را در حسینی بودن و ماندن دانست و گفت: پس از شکست دشمن در به وجود آوردن داعش، آنها به دنبال به وجود آوردن جنگ و ناامنی اقتصادی و در پی آن ایجاد بحران اجتماعی هستند.

اینکه هر روز عدهای با خباثت هزار تومان، دو هزار تومان به مبلغ دلار بیفزایند و تلاطم اقتصادی به وجود آورند قطعا داعشی زمان هستند و باید با آنها به شدت برخورد کرد.

بحران ارزی در کشور نوعی حرکت داعشی در عرصه اقتصاد است و ما از دولت محترم میخواهیم همان طور که در مبارزه با داعش در منطقه همراهی کرد، با داعش اقتصادی هم حسینیوار برخورد و دست آنها را از عرصه اقتصادی کوتاه کند و آرامش را به مردم بازگرداند. امروز آمریکا یزید زمانه است و میخواهد در ایران جنگ اقتصادی و فرهنگی راه بیندازد؛ ما باید از این عملیات روانی که دشمن ایجاد کرده است جلوگیری کنیم و از این رو باید از امام حسین (ع) کمک بگیریم. رئیس سازمان صدا و سیما در آخر از دستاندرکاران برگزاری شانزدهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی تشکر کرد و از تلاش رسانه ملی برای انعکاس هر چه بهتر برنامههای مداحان و... در این ایام گفت. او همچنین نسبت به اثرگذاری مثبت این همایش بینالمللی بر فضای فرهنگی کشور ابراز امیدواری کرد. شانزدهمین اجلاس پیرغلامان حسینی به دبیری مهدی دهقان نیری، 13 شهریور آغاز شده است و برگزاری آن تا ۱۶ شهریور ماه به میزبانی استان لرستان دارد.

پیرغلامان حسینیسفیران انقلاب

شعار شانزدهمین اجلاس پیرغلامان حسینی، «پیرغلامان حسینی به عنوان سفیران انقلاب» است و رئیس رسانه ملی با اشاره به این شعار گفت: تمام هیات‌های ما باید انقلابی باشند و از انقلاب امام حسین (ع) تأسی بگیرند.

او همچنین از وظیفه خطیر مداحان و هیات‌های عزاداری گفت که در این ایام با سخنرانی و حضور در اماکن مقدس و از طریق رسانه ملی سعی در انتقال پیام عاشورا دارند و بیان کرد: مناسک عزاداری یک ظاهر و قالب دارد که باطن را منتقل می‌کند، مداحان با استفاده از حماسه حسینی و ابزار هنری پیام امام حسین (ع) را به جوانان و خانواده‌ها منتقل می‌کنند و از آن سو هیات‌های عزاداری نباید از مسائل روز فاصله بگیرند و باید فرزند زمانه خود، نیروی رهبری و نظام باشند.

لیلا بابا صفری

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها