جیمزباند علیه جیمزباند

وقتشه؛ نیاز به هوای تازه است!

منتقدان سینمایی بعد از کناره‌گیری دنی بویل از کارگردانی «جیمزباند 25»، می‌پرسند وقت آن نرسیده که جیمزباند به جلو رفته و تغییراتی در خود حاصل کند؟ نه‌تنها کناره‌گیری بویل باعث حرف و حدیث و جنجال شده، بلکه انتخاب جیمزباند بعدی هم سروصدای بسیار زیادی به پا کرده است. همین جنجال‌ها و حرف و حدیث‌هاست که اهل فن و منتقدان سینمایی را به این نتیجه رسانده که مجموعه اکشن جیمزباند نیازمند هوای تازه و اصلاحات است. وداع بویل با جیمزباند یک چرخش شگفت‌انگیز بود که ورق را برای مجموعه فیلم جیمزباند برگرداند. او که از طرفداران پروپاقرص این مجموعه فیلم و کاراکتر مامور 007 بود، قصد داشت جان تازه‌ای به داستان و حال و هوای آن بدهد. از قرار معلوم، او برنامه‌های وسیعی برای قسمت جدید جیمزباند تدارک دیده بود، اما انصراف بویل از همکاری با این مجموعه فیلم، تولید قسمت بعدی را در محاق قرار داده است.
کد خبر: ۱۱۶۲۴۵۸

قرار بود کلید فیلمبرداری جیمزباند 25 دسامبر پیش رو زده شود، تا برای اواخر نوامبر 2019 روی پرده سینماهای جهان برود، اما نهتنها زمان شروع فیلمبرداری برای مدت زمان نامعلومی به عقب افتاده، بلکه فیلم برای نمایش عمومی در آستانه سال جدید میلادی آینده هم آماده نخواهد شد. طبیعی است که زمان اکران عمومی فیلم هم به عقب میافتد.

وعده دیدار در سال 2020

تحلیلگران اقتصادی سینما میگویند با توجه به وضعیت پدید آمده، حتی احتمال دارد فیلم تا اواخر سال 2020 هم آماده نمایش عمومی نشود. حتی قبل از کنارهگیری بویل هم صحبتهایی شنیده میشد که شاید جیمزباند 25، اوایل سال 2020 راهش را روی پرده سینماها پیدا کند. کمپانی مترو گلدوین مه یر از باربارا بروچولی مالک مجموعه فیلم جیمزباند خواسته که هر چه زودتر زمان اکران عمومی قسمت تازه را تعیین و اعلام کند.

مجموعه فیلم جیمزباند تا به اینجا برسد، راه دراز و پرفرازونشیبی را پیموده است. این اواخر فراز و نشیب این فیلم بیشتر هم شده و تهیهکنندگانش وسواس زیادی برای انتخاب کارگردانان آن دارند.

راه پرفراز و نشیب

برای انتخاب دنی بویل هم یک تلاش دو ساله صورت گرفت. حتی زمانی که نزدیکان کمپانی مترو او را به عنوان گزینه اصلح برای کارگردانی بیست و پنجمین قسمت فیلم معرفی کردند، انتخاب او با تردید و اکراه همراه بود. تنها پس از آنکه بویل فیلمنامه تازهای را با همکاری جان هودج (همکار همیشگیاش) نوشت، این احساس به وجود آمد که او همان گزینه مطلوب است. فیلمنامه بویل در حالی موردپسند کامل تهیهکنندگان قرار گرفت، که نیل پوروین و رابرت وید نویسندگان فیلمنامه قبلی، از همکاران همیشگی این مجموعه فیلم بودهاند. کمپانی مترو در ماه مارس با آن چنان قاطعیتی نام بویل را به عنوان کارگردان جیمزباند 25 اعلام کرد که کمتر کسی میتوانست باور کند او مدتی بعد از این پروژه اخراج شود!

کسی تعجب نکرد

انتخاب بویل باعث تعجب منتقدان نشد. درست است که او در کارنامه اش در کنار فیلم اسکاری «میلیونر زاغهنشین»، تعدادی فیلم مستقل دیگر دارد. اما مجموعه فیلم جیمزباند بعد از انتخاب دانیل کریگ به عنوان مامور 007، وارد فاز و مرحله تازهای شده است. در شرایط تازه، این مجموعه فیلم نه یک کار سرگرمکننده اکشن صرف، که اکشنی سطح بالا با داستانهایی تلخ و حتی اجتماعی بوده است. به همین دلیل است که چند فیلم اخیر و آخر جیمزباندی، با نام فیلمسازان غیرمتعارف و سطح بالایی چون سام مندس، مارک فورستر و مارتین کمپل گره خورده است. مشخص است که انتخاب بویل برای کارگردانی قسمت جدید جیمزباند، ارتقا سطح این مجموعه فیلم به مرحلهای بالاتر و بهتر بوده است. منتقدان سینمایی میگویند باید منتظر ماند و دید چه کسی جایگزین بویل خواهد شد و تا آن زمان، هر حدس و گمانی ممکن است باعث تحلیلهای غلط شود. برای همین، باید منتظر ماند و دید تهیهکنندگان فیلم نام کدام فیلمساز را به عنوان کارگردانی جیمزباند 25 اعلام میکنند. این کارگردان میتواند معرفی کننده راهی باشد که جیمزباندها قرار است طی چند سال آینده بروند.

بهترین جیمزباند سینما

تمام این اتفاقات در حالی رخ میدهد که به باور عموم منتقدان، دانیل کریگ تا به امروز بهترین جیمزباند سینما بوده است. به قول آنها، لباس باند کاملا به تن کریگ نشسته و نمیتوان این مجموعه فیلم را بدون حضور او کامل دید و ماجراجوییهای آنرا باور کرد و پذیرفت. او حتی بعد از حضور در چهار فیلم جیمزباندی پرسروصدا و مقبول، از بازی در این نقش کناره گرفت. اما اصرار تهیهکنندگان، طرفداران و تماشاگران این مجموعه فیلم، او را مجاب کرد قرارداد بازی در دو فیلم جیمزباندی را امضا کند.

با شروع کار فیلمبرداری جیمزباند تازه، کریگ وارد 50 سالگی خود میشود و اعتراف میکند که نمیتواند تحرک لازم را برای بازی در نقش یک مامور بزن بهادر و اکشن کار داشته باشد.

بسیاری از اهل فن عقیده دارند آینده مجموعه فیلم جیمزباند در هالهای از ابهام و تردید قرار گرفته و شمارش معکوس برای این کاراکتر معروف و کلاسیک سینما آغاز شده است. نتیجه چه خواهد بود؟ فعلا کسی نمیداند!

ادریس البا گفت نه!

بالاخره ادریس البا نظرش را درباره بازی در نقش جیمزباند اعلام کرد. اظهارنظر صریح او بعد از آن صورت میگیرد که رسانهها بشدت از حضورش در نقش مامور 007 استقبال کردند، اما نظر بازیگر سیاهپوست سینما چندان با نظر رسانهها یکی نیست. البا میگوید او جیمزباند بعدی سینما نیست. البا به نشریه بریتانیایی گود مورنینگ گفته که اصلا قرار نیست در قالب کاراکتر جیمزباند قرار گیرد. او در پاسخ به این پرسش که جایگزین دانیل کریگ برای قسمتهای بعدی این مجموعه اکشن هست یا نه، قاطعانه پاسخ منفی داد و گفت: «نه! من جایگزین کریگ نیستم.»

خوشحالی واندروومن؟

با توجه به مشکلات پدیدآمده برای جیمزباند جدید و تغییر زمان تولید و اکران عمومی آن، سازندگان قسمت دوم «واندروومن/ زن شگفتانگیز» در کمپانی برادران وارنر بیشتر از هر کس دیگری خوشحال به نظر میرسند. این فیلم اول نوامبر 2019 روی پرده سینماها میرود، یعنی یک هفته زودتر از زمانی که قرار بود جیمزباند 25 اکران عمومی شود. حالا با به تعویق افتادن زمان نمایش جیمزباند، واندروومن 2 فرصت بیشتری برای جذب تماشاگران دارد و رقیبی جدی در هفته دوم نمایش عمومی اش ندارد. این فیلم را پتی جنکینز کارگردانی کرده و گال گادوت بازیگر اصلی آن است.

کیکاووس زیاری

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها