نایب رئیس سابق کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم مطرح کرد

طرح آقای مطهری برای صدا و سیما ایراد قانونی دارد

در یکی از همین روزهای گرم تابستانی مهمان تحریریه جام‌جم بود. نصرا... پژمانفر، نماینده مردم مشهد که تا همین چند ماه قبل هم نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بود و از اعضای فعال کمیسیون. هرچند نام او زیر عنوان یکی از گروه‌های سیاسی هم دیده می‌شود اما نشست و برخاست با او نشان می‌دهد وجه فرهنگی‌اش بر هویت سیاسی‌اش می‌چربد. مشروح گپ‌وگفت ما را با رئیس اسبق و نایب رئیس سابق کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه بخوانید.
کد خبر: ۱۱۶۲۲۷۵

جناب پژمانفر چه خبر از کاغذ؟

با وضعیت فعلی، کاغذ هم مثل خیلی از مسائل دیگر در ابهام است. زمانی آقای جهانگیری گفته بود به همه چیز ارز دولتی میدهیم به کاغذ ندادند، حالا بماند که گفتهاند به غیر از دارو و مایحتاج اولیه مردم به کالاهای دیگر ارز نمیدهیم!

وزیر ارشاد که گفته ثبت سفارش میشود!

من براساس چیزی که مسئولان اعلام کردهاند میگویم. الان رای آقای همتی، حاکم بر همه مسائل اقتصادی است. بحث دارو هم همین است. دبیر کمیسیون بهداشت میگفت قرصهایی که برای رقیق کردن خون لازم داریم، مانده و اجازه ورود داده نمیشود. خب ببینید کار در این مراحل گیر کرده دیگر مشخص است که نوبت به کاغذ نرسد. البته تلاش میکنیم کاغذ را در این فهرست قرار دهیم اما از آن طرف باید توانمندی دولت در عرضه ارز را هم در نظر گرفت.

قانون اداره صداوسیما به کجا رسید؟ مدتهاست دارد در کمیسیون بحث میشود!

برای اداره صداوسیما سه طرح مطرح بود. یکی را من داده بودم و یکی را هم آقای مطهری. یک طرح سوم هم بود که کنار رفت. من مشکل صداوسیما را در نظارت میبینم. یک شورای شش نفره وجود دارد که بر محتوای صداوسیما نظارت میکند. این نظارت، استطلاعی است. یعنی دوستان در شورا مینشینند و درباره برنامههای پخش شده اعلام نظر میکنند که چرا فلان برنامه پخش شده. برداشت من این است که این شورا برعملکرد سازمان و سیاستگذاری کلان آن نظارت کند. این کار با این شورای فعلی انجام نمیشود. نظارت باید طوری باشد که قبل از پخش انجام شود، مثلا یک برنامه برود روی آنتن یا نرود نه اینکه بعد از پخش بنشینیم در مورد آن صحبت کنیم!

این کار شدنی است؟

بله!

الان همین کار را در مورد مطبوعات نمیشود انجام داد و نظارت آن به بعد از انتشار موکول شده!

در مطبوعات با خبر سر و کار داریم نه برنامه تولیدی! در صداوسیما برنامه تولیدی داریم. بله در بخش خبر ممکن است سیاست متفاوتی داشته باشیم اما در برنامههای تولیدی باید این شکلی جلو برویم. الان کدام بخش برنامههای تولیدی طبق سیاستهای کلان و ابلاغ شده رهبری جلو میرود؟ الان وضعیت به گونهای است که من میآیم و برنامهای در حوزه زنان و خانواده تولید میکنم و به صداوسیما میدهم. رسانه ملی هم بعد از ممیزی آن را پخش میکند. دنیای من است که روی آنتن رفته نه مساله نظام! باید بنشینیم مسائل را احصا و اولویتبندی کرده و بعد سفارش تولید بدهیم. یعنی تولیدکننده چیزی را تولید کند که مساله نظام باشد. وضعیت فعلی این شکلی نیست. نه فقط صداوسیما که سینمای ما هم این شکلی نیست!

جزئیات طرح آقای مطهری چیست؟

میخواهند یک دستگاه بالادستی برای صداوسیما تعریف کنند. میگویند یک هیات امنا بالادست رئیس صداوسیما باشد و رئیس سازمان هم زیرمجموعه این هیات باشد. این خلاف قانون اساسی است. امکانپذیر هم نیست.

این همان طرح آقای حسامالدین آشناست؟

بله، همان طرح است.

از دیگر بحثها، اختلافات در مورد حق انتشار صوت و تصویر فراگیر است...

این موضوع مورد نزاع صداوسیما، ارشاد و وزارت ارتباطات است. دارند مسیر را به اشتباه به سمت وزارت ارتباطات میبرند. من موافق این کار نیستم. نظر من این است که این حق صداوسیماست. در خود کمیسیون هم اختلاف وجود دارد. تا الان دوستانی که دیدگاه آقای مطهری و مازنی را دارند، نتوانستهاند آن را جلو ببرند.

درباره اجازه اکران فیلمهای توقیفی صحبتی با رئیس سازمان سینمایی داشتهاید؟

سیاست وزارت ارشاد از زمان صالحی امیری این است که همه را اکران کنند. البته تند و تیزی بعضی از اینهایی که اکران شدهاند، گرفته شده اما بعضی از آنها قابل تمیز شدن نیست. چند فیلم را که قابل اصلاح نیست نگهداشتهاند و بقیه را اکران خواهند کرد.

آشغالهای دوستداشتنی هم جزو توقیفیهاست؟

نه! آن هم تا چند وقت دیگر اکران خواهد شد. اسامی توقیفیها دقیق یادم نیست. آقای حیدریان گفت دو سه فیلم بیشتر نمانده است.. چیزی که امروز سینمای ما را تهدید میکند این است که تریبون بدی برای مسائل مبتذل شده. سوال اخیر من از وزیر ارشاد درباره بعضی فیلمهای کمدی بود که شوخیهای رکیک دارند و این شوخیها در حال متداول شدن است. این از نگرانیهای شدید ماست. متاسفانه در تلویزیون هم این اتفاق دارد میافتد.

مصداقی هم الان در ذهنتان هست؟

مثلا همین فیلم هزارپا؛ فیلم بدی است. من خودم را ملزم کردهام که در این موضوعات وارد شوم و ببینم. بیشترشان را در مشهد در سینماهای عادی میبینم. بعضی از این شوخیها خجالتآور است و نمیشود با زن و بچه و خانواده رفت و این فیلم را دید. وقتی هم صحبت میکنیم، میخندند و میگویند بالاخره گیشه است و خرج داریم.

سوال آخر هم در مورد شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ شما مدتی به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس عضو این شورا بودید...

رئیسجمهور فکر میکند شورای عالی انقلاب فرهنگی یک شورای مشورتی است. اینکه تعدادی آنجا نشستهاند که مشورت بدهند؛ چه این رئیس جمهور چه دیگر روسای جمهوری. البته شدت و ضعف هم دارد. تا زمانی که وضعیت این شکلی باشد، کار جلو نمیرود. این یک ایراد ساختاری است. باید برای این مساله فکر کرد. مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی کم است و ضمانت اجرایی کمی هم دارد. این مصوبات را کسی در حکم قانون حساب نمیکند. این خوب نیست.

محمدصادق علیزاده

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها