متهم به قتل در جلسه دادگاه اعترافاتش را پس گرفت

گره‌گشایی از یک پرونده جنایی با قسامه

گره کور پرونده پر پیچ و خم مرگ مرد جوان که در خانه‌اش با باند پزشکی از سقف حلق آویز شده بود با گذشت پنج سال باز نشد و پرونده به ایستگاه قسامه رسید. قرار است با حکم قضات دادگاه تهران، بخشی از مراسم قسامه با نیابت قضایی در شهرستان خلحال برگزار شود.
کد خبر: ۱۱۶۲۱۱۴

به گزارش جامجم، ساعت 6 صبح سی و یکم شهریور 92 زن جوانی به نام کلثوم با پلیس ملارد تماس گرفت و از خودکشی شوهر 45 سالهاش به نام فرود خبر داد. پلیس وقتی به خانه این زن رفت با جنازه مرد میانسال روبهرو شد که یک باند پزشکی دور گردنش پیچیده شده بود.

زن 30 ساله گفت: صبح وقتی از خواب بیدار شدم و به اتاق رفتم با جنازه حلق آویز شوهرم روبهرو شدم. من که ترسیده بودم باندی را که شوهرم خودش را با آن حلق آویز کرده بود بریدم و جنازه را پایین آوردم و با برادر شوهرم تماس گرفتم.

بهدنبال اظهارات این زن جنازه با دستور قضایی به پزشکی قانونی منتقل شد. وقتی پزشکی قانونی در گزارشی علت مرگ را مسمومیت با سم و خفگی اعلام کرد پرونده رنگ و بوی جنایی به خود گرفت و همسر قربانی به عنوان نخستین مظنون بازداشت شد.

کلثوم در بازجوییها به کشتن همسرش با همدستی یک مرد 50 ساله به نام مروت اعتراف کرد.

این زن گفت: مروت سر خیابانمان میوهفروشی داشت و رفیق شوهرم بود. او چندبار به خانهمان آمد تا با شوهرم تریاک بکشد. پس از مدتی مروت به من ابراز علاقه کرد و من که دلخوشی از شوهرم نداشتم ارتباطم را با او ادامه دادم.

وی ادامه داد: پاییز سال 90 شوهرم به رابطه پنهانی من و مروت مشکوک شد. به همین خاطر مرا مجبور کرد تا مروت را با نقشه از پیش طراحی شده به خانهمان دعوت کنم. وقتی مروت به خانهمان آمد شوهرم که پشت مبل پنهان شده بود به او حمله کرد و با تهدید چاقو دست و پایش را بست. شوهرم با سیخ داغ مروت را شکنجه داد و بدنش را سوزاند. بعد از این ماجرا مروت کینه شوهرم را به دل گرفت و به فکر انتقام افتاد.

کلثوم در تشریح جزئیات جنایت گفت: شوهرم میخواست مرا طلاق بدهد به همین خاطر ماجرا را با مروت در میان گذاشتم و او گرد سفیدی به من داد تا در غذای شوهرم بریزم. من گرد سفید را به خورد شوهرم دادم که بیهوش شد. همان موقع مروت به خانهمان آمد و شوهرم را خفه کرد. سپس جنازهاش را حلق آویز کرد تا پلیس را گمراه کند و همه فکر کنند شوهرم خودکشی کرده است.

بهدنبال اعترافهای تکاندهنده این زن، مروت بازداشت شد و به قتل اعتراف کرد.

متهمان اما در دادگاه در حالی که پدر قربانی از سوی دو نوهاش برای آنها اشد مجازات خواسته بود پای میز محاکمه ایستادند و جرمشان را انکار کردند. مروت در جلسه دادگاه گفت: فرود خودکشی کرده و مرگ او هیچ ارتباطی با من ندارد.

وی درباره اینکه دو سال قبل از این ماجرا از سوی فرود شکنجه شده بود به قضات گفت: کلثوم مدتی بود که با من تماس میگرفت و مزاحمم میشد. او از من پول میخواست. تا اینکه به خاطر رفاقتی که با شوهرش داشتم 500 هزار تومان به او دادم. ولی مزاحمتهای کلثوم تمامی نداشت. او یک روز مرا به خانهاش دعوت کرد. شوهرش با چاقو مرا تهدید کرد و خواست تا 30 میلیون تومان به او بپردازم. چون گفتم پولی در بساط ندارم فرود و همسرش با سیخ داغ مرا سوزاندند و از صحنههای شکنجه فیلم گرفتند. میخواستم از آنها شکایت کنم، اما منصرف شدم تا اینکه دو سال بعد فهمیدم فرود خودکشی کرده است.

کلثوم نیز منکر معاونت در قتل شد و گفت: برادر شوهرم مرا تهدید کرده بود تا در اداره آگاهی به دروغ بگویم با مروت نقشه قتل شوهرم را کشیدهام. اما من بیگناهم.

در پایان آن جلسه هیات قضایی مروت را به قصاص و کلثوم را به 15 سال زندان محکوم کرد. حکم زندان کلثوم در دیوان عالی کشور تایید شد اما قضات دیوان عالی کشور حکم قصاص مروت را شکستند و پرونده را برای رسیدگی دوباره به شعبه همعرض ارسال کردند.

مروت بار دیگر پای میز محاکمه ایستاد و حرفهای قبلیاش را تکرار کرد.

به این ترتیب و با توجه به انکار متهم، قضات دادگاه پرونده را لوث تشخیص داده و حکم به برگزاری مراسم قسامه دادند.

قرار بود اولیایدم 50 نفر از بستگان نسبی خود را برای ادای سوگند به شعبه چهارم دادگاه کیفری یک استان تهران معرفی کنند تا برای مروت حکم قصاص صادر شود اما آنها فقط توانستند پنج نفر را همراه خود به دادگاه بیاورند. برادر فرود به قضات گفت: ما شک نداریم که مروت قاتل برادرمان است. ولی همه بستگان ما در شهرستان هستند و غیر از این پنج نفر کسی را در تهران نداریم. به همین خاطر تقاضا داریم تا پرونده را با نیابت به شهرستان خلخال ارسال کنید. ما در آنجا 45 نفر دیگر از بستگان نسبیمان را برای ادای سوگند به دادگاه معرفی میکنیم.

با پذیرفتن این درخواست از سوی قضات دادگاه پرونده با نیابت قضایی به شهرستان خلخال فرستاده شد تا پس از تکمیل مراسم قسامه در آنجا، برای این پرونده حکم صادر شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها