استاد حوزه علمیه قم در گفتگو با جام‌جم آنلاین؛

دیانت از سیاست جدا نیست

استاد حوزه علمیه قم، با اشاره به ضرورت رهبری دینی در جامعه اسلامی، اظهار داشت: امام خمینی و شهید مدرس فرمودند: «دیانت از سیاست جدا نیست». در حال حاضر سیاست همان مدیریت جامعه است و دین هم برای تامین سعادت انسان‌ها آمده است و باید از طریق تنظیم روابط بین انسان‌ها محقق شود.
کد خبر: ۱۱۶۱۶۸۶
دیانت از سیاست جدا نیست

حجت الاسلام محسن غرویان، در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین با اشاره به لزوم اداره جامعه توسط فردی دین‌شناس بیان داشت: به قول ارسطو انسان مدنی بالطبع است. یعنی طبیعت و ماهیت انسان به‌گونه‌ای است که باید زندگی جمعی داشته باشد و به‌تنهایی قادر به زندگی نیست و این موضوع ضرورت جامعه و اجتماع را اثبات می‌کند.

وی ادامه داد: زمانیکه انسان‌ها کنار یکدیگر قرار بگیرند، به طور طبیعی در کنار اشتراک منافع، تضاد منافع نیز پیش می‌آید. به این معنا که گاهی منافع افراد با هم تضاد پیدا می‌کند و از این‌جا ضرورت قانون اثبات می‌شود. از دیدگاه جامعه‌شناسی، به دلیل اینکه جامعه متشکل از افراد است و این افراد منافع و ضررهایشان با یکدیگر تصادم پیدا می‌کند، وجود قانون ضروری است همچنین برای تقنین این قوانین باید قانونگذاری نیز باشد.

غرویان با بیان اینکه در نگاه دین و مذهب معتقدیم که قانون‌گذار خداوند است و از طریق پیامبران و کتب آسمانی، قوانین زندگی را تشریح کرده است، گفت: از این رو افرادی که نگاه دینی دارند، فیلسوفان دینی و الهی، معتقدند که مجری قانون و قانون‌گذار باید یک رجل دینی همچنین آگاه به قوانین و احکام دین باشد تا بتواند تشخیص درستی داشته باشد و قانون را اجرا کند.

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: از این مقدمات استدلال، اثبات می‌شود که در راس جامعه باید یک شخصیت عالم و آگاه به احکام دینی حاکمیت را در دست گیرد. در زمان حضور معصومین مصداقش انبیاء، پیامبران و امامان معصوم هستند اما در زمان حاضر که زمان غیبت است، باید نزدیک‌ترین و شبیه‌ترین فرد به امام معصوم (ع) از نظر علم و عمل حاکمیت جامعه را در دست بگیرد که ما با عنوان ولی فقیه از آن یاد می‌کنیم.

وی با اشاره به ضرورت رهبری دینی در جامعه اسلامی، اظهار داشت: امام خمینی و شهید مدرس فرمودند: «دیانت از سیاست جدا نیست». در حال حاضر سیاست همان مدیریت جامعه است و دین هم برای تامین سعادت انسان‌ها آمده است و باید از طریق تنظیم روابط بین انسان‌ها محقق شود.

غرویان با بیان اینکه انسان‌ها با یکدیگر دادوستد و ازدواج و طلاق و روابط حقوقی دارند، افزود: کارگر، کارفرما، اجیر، موجر، مستاجر، مسکن و غذا، رشد و تربیت انسان، همه موضوعاتی است که دین در زمینه آن‌ها سخن دارد و کسی باید در راس جامعه مشکلات را سامان‌دهی کند که فقیه، مجتهد و عالم دین باشد و قانون‌گذاری کند البته جزئیات آن را کارشناسان علوم و رشته‌های مختلف نظر می‌دهند اما رهبری کلان جامعه باید در دست یک رجل دینی باشد که عالم و آگاه باشد.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به غیبت امام زمان تاکید کرد: در این زمان فلسفه وجود رهبر همچنان محفوظ است. جامعه بدون رهبر و قانون نمی‌شود چراکه جامعه ما یک جامعه دینی و مذهبی است بنابراین باید یک عالم فقیه که آشنای دین است رهبری را به دست گیرد و این ضرورت، یک ضرورت عقلی است و عقل عملی در حکمت عملی اثبات می‌کند که رهبری باید رهبری دینی باشد.

غرویان با تاکید بر واقعه غدیر‌خم ادامه داد: دوران رسالت پیامبر اسلام 23 سال بوده که رهبری فکری و عملی جامعه را به دست داشتند، در این‌جا هم عقل اثبات می‌کند پیامبری که 23 سال هدایت مردم را بر عهده داشته، نباید پس از خودش مردم را همچنان متحیر و سرگردان رها کند، بلکه باید جانشین و مسیر بعد از خود را مشخص کند.

وی ادامه داد: فلسفه غدیر این است که در حقیقت پیامبر اسلام (ص)خواسته مسیر پس از خودش را به دست کسی بسپارد که لیاقت و شایستگی بیش‌تری دارد. این است که در غدیر خم حضرت فرمود: «خداوند ولیّ من است و من ولیّ مؤمنین‌ هستم و نسبت به آنان از خود آنان بیشتر ولایت دارم. پس هر کس که من مولای اویم، علی مولای اوست.»

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: شخصیت امام علی (ع) در تاریخ مشخص است. از نظر داشتن علم و نیز از لحاظ عدالت و عمل ایشان بهترین و کامل‌ترین فرد بعد از پیامبر بودند. آن‌چه که در غدیر واقع شد، همین بود که پیامبر جانشین بعد از خودشان را تعیین فرمودند.

غرویان با بیان اینکه تبیین درست واقعه غدیر منجر به ایمن شدن جامعه در برابر دشمنان می‌شود، ادامه داد:

اگر به فلسفه امامت و ولایت و فلسفه غدیر درست واقف شویم و رهبری شایسته، حکیم و امین از نظر علم و عمل اکمل افراد است را انتخاب کنیم (البته از زمان غیبت، رهبر جامعه به حد عصمت نمی‌رسد ولی به‌هر حال شبیه‌ترین و نزدیک‌ترین فرد معصوم است)؛ این‌چنین رهبری باعث انسجام و وحدت جامعه می‌شود و این وحدت و انسجام می‌تواند ما را در برابر دشمنان خارجی منسجم و مقاوم کند که خود پیروزی بر توطئه دشمنان خارجی است.

نسترن نعمتی/جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها