در اولین روز رسیدگی به شکایت ایران در لاهه صورت گرفت

درخواست ایران برای صدور دستور موقت

اولین جلسه دادگاه لاهه برای رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در خصوص اعمال مجدد تحریم‌های یکجانبه واشنگتن دیروز برگزار شد و نماینده کشورمان در این جلسه خواستار صدور دستور موقت از سوی این دیوان برای جلوگیری از اجرای تحریم‌های آمریکا شد.
کد خبر: ۱۱۶۱۴۵۱

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محسن محبی در این جلسه ضمن قرائت دادخواست جمهوری اسلامی ایران علیه آمریکا، برنامه هستهای ایران را طبق گزارش نهادهای بینالمللی کاملا صلحآمیز و عاری از هرگونه تهدید برای دیگر کشورها خواند و از بازگشت تحریمهای آمریکا علیه ایران به بهانه همسو نبودن توافق برجام با منافع واشنگتن انتقاد کرد.

رئیس مرکز امور حقوقی بینالمللی ریاست جمهوری در ادامه خطاب به رئیس دادگاه لاهه تصریح کرد: ایالات متحده صراحتا اعلام کرده است که هدف از تحریمهای اخیر وارد آوردن فشار حداکثری به اقتصاد ایران است.

وی تاکید کرد: فرهنگ ایرانی یک فرهنگ مقاوم در برابر فشارهای خارجی است و در برابر فشارهای اخیر آمریکا نیز مقاومت خواهد کرد اما این فشارها در نهایت باعث آسیب رسیدن به معیشت مردم عادی ایران خواهند شد.

نماینده ایران در ادامه، تصمیمات آمریکا را مغایر با قوانین بینالمللی خواند و از دادگاه بینالمللی دادگستری (لاهه) خواستار رسیدگی به آنها شد. وی در این باره تصریح کرد: عملکرد ایالات متحده، مبانی حقوق بینالملل و حاکمیت قانون در روابط بینالملل را به چالش میکشد و این مساله قطعا به نفع صلح و امنیت بینالمللی نیست، بلکه کاملا برعکس باعث تشدید بیثباتی در جهان میشود.

محبی همچنین در این دادگاه از تاخیر ۴۰ روزه دادگاه لاهه در برگزاری جلسه رسیدگی به شکایت ایران گلایه و درخواست کرد: با توجه به این که اِعلام اِعمال مجدد تحریمها در هشتم می 2018 و اقدامات متعاقب دولت آمریکا در اجرای تحریمها آثار زیانبار فوری به همراه داشته است، تا زمان صدور رأی نهایی برای حفظ حقوق ایران (ایران، اتباع و شرکتهای ایرانی) و جلوگیری از آثار زیانبار تصمیمات دولت آمریکا اقدام به صدور دستور موقت کرده و از ایالات متحده آمریکا بخواهد تا صدور حکم نهایی از اجرای تحریمها خودداری کند.

در ادامه جلسه، وکلای جمهوری اسلامی ایران هر یک به تشریح جزئیات مربوط به شرایط لازم برای صدور دستور موقت پرداختند. احراز صلاحیت اولیه دیوان، خطر جدی و قریبالوقوع زیان غیرقابل جبران، باورپذیری حقوق خواهان، ارتباط بین حقوق خواهان و دستور مورد درخواست از جمله شرایطی است که برای مجابکردن دیوان برای صدور قرار موقت به سود کشورمان ضروری است.

ادعاهای آمریکا

همزمان بابرگزاری جلسات دادگاه لاهه وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: شکایت ایران علیه آمریکا درلاهه اقدامی برای دخالت در حقوق حاکمیتی ماست. وی ادعا کرد: ایران در استفاده از لاهه سوءاستفاده میکند.

آمریکا همچین در نامهای به دادگاه لاهه در رد شکایت ایران مدعی شد برجام فاقد بند مربوط به حل اختلاف از طریق دیوان بینالمللی لاهه است.

صدور رای موقت، ظرف یک ماه آینده

رسیدگی به شکایت ایران در دادگاه لاهه امروز سهشنبه با ارائه دفاعیات وکلای حقوقی دولت آمریکا ادامه خواهد یافت.

روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این هفته نیز به ترتیب نمایندگان و وکلای جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده، استدلالها و نظرات تکمیلی خود را ارائه میکنند. متعاقبا و در روزهای بعد از آن، قضات دیوان بینالمللی دادگستری وارد شور شده و رای خود را درخصوص درخواست ایران به صدور قرار موقت صادر خواهند کرد.

در حالی که چندی پیش خبرگزاری فرانسه احتمال داده بود صدور حکم موقت درباره شکایت ایران از آمریکا درخصوص تحریمها دو ماه و صدور حکم نهایی تا چند سال به طول بینجامد اما خبرگزاری رویترز با اشاره به شروع رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا در دیوان بینالمللی دادگستری (لاهه) گزارش داد این دیوان ظرف یک ماه آینده تصمیم خود را برای صدور رای موقت اعلام میکند.

شکایت ایران به لاهه نخستین شکایت ایران برای دادخواهی به این مرجع نیست و پیش از این نیز جمهوری اسلامی ایران سه بار علیه آمریکا شکایت کرده است. در این ارتباط میتوان به توقیف دو میلیارد داراییهای ایران در سال 1395، بمباران سکوهای نفتی کشورمان در سال 1371 و حمله به هواپیمای مسافربری ایرباس در سال 1367که منجر به شهادت جمعی از هموطنانمان شد
اشاره کرد.

آزمون لاهه

حسین نقویحسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتوگو با جامجم در ارتباط با اهمیت شکایت ایران به لاهه میگوید: دیوان بینالمللی دادگستری لاهه محکمه بینالمللی است و ساز و کارهای خود را برای اجرای احکام در اختیار دارد. وی با تاکید بر قانونی بودن شکایت ایران به این مرجع اظهار کرد: به واسطه برجام تعهداتی به عهده طرفین بود که یک سوی این تعهد یعنی آمریکا به تعهداتش عمل نکرده که برای این اقدام هیچ استدلال منطقی و حقوقی وجود ندارد. نقویحسینی این رفتار آمریکا را فرصتی برای شکایت ایران از این کشور عنوان کرد و گفت: امیدواریم دادگاه در این آزمون نشان دهد تحت تاثیر فشار قدرتهای بزرگ نیست و براساس موازین حقوقی رفتار کرده و بر این اساس حکم صادر کند. نقویحسینی معتقد است در صورتی که لاهه به نفع ملت ایران رای دهد از نظر سیاسی و حقوقی تاثیر مهمی در عرصه بینالمللی دارد و نشاندهنده حقانیت ایران و محکومیت آمریکاست که برخلاف موازین بینالمللی رفتار کرده است.

وی همچنین نتیجه جلسه دادگاه را به نفع ایران پیشبینی کرد و گفت تصور میکنم به جهت استدلال و منطق قوی ایران و رفتار غیرقانونی آمریکا به نفع ملت ایران رای صادر شود.

مریم شریفزاده

سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها