گفت‌وگوبا دکتر مونا نوربخش، فوق‌تخصص غدد کودکان

اختلالات رشدی در سایه بلوغ زودرس

آیا بلندی موی بچه باعث کوتاهی قد آنان می‌شود؟
کد خبر: ۱۱۶۱۳۵۲

خیر. این باوراشتباه است .بهتراست موی کودک به دلیل اینکه نمیتواند از آن مراقبت کند، کوتاه باشد. در ضمن موی بلند به علت کشیده شدن، دچار ریزش ناشی از کشش مو میشود.

آیا بلوغ زودرس باعث کوتاه قدی میشود؟

یکی از عوارض بلوغ زودرس که دیر مراجعه میکنند، توقف رشد قدی است. از سایر عوارض میتوان به علائم روحی و روانی اشاره کرد.این کودک ممکن است درگروه بچههای همسن و سال خودش نباشد. بازی نکند و دوره کودکی را از دست بدهد و افسرده شود. اگرعلت بلوغ زودرس تومور باشد، تومور باعث عوارض و مشکلاتی میشود.

آیا بروز قاعدگی به معنای پایان رشد است؟

خیر. اتفاقا کسانی که در ابتدای دوره طبیعی بلوغ، قاعده شوند طولانیتر رشد میکنند. اما کسانی که دیرتر به بلوغ میرسند و قاعدگیشان کوتاه است دوره رشدشان زودتر طی میشود.

نباید در کودکی که کمبود هورمون رشد ندارد، بلوغ را با تزریق هورمون متوقف کرد. وقتی ما روند طبیعی بلوغ را به هم بزنیم درحقیقت جلوی بلوغ کودک را میگیریم و چنین کودکی رشد طبیعی نخواهد داشت. اما اگر بلوغ زودرس است و سن استخوانی جلوتراز سن تقویمی است از بلوغ جلوگیری میکنیم تا قد کوتاه نشود. دارو به صورت تزریقی هر 28 روز یا هر 25 روز یا هر 21 روز به‌صورت عضلانی تزریق می‌شود.

تشخیص بلوغ زودرس با چه آزمایش‌های ممکن است؟

آزمایش‌های مربوط به این بیماری عبارت است از عکس از استخوان برای تشخیص سن استخوان، سونوگرافی از رحم وتخمدان، سایز و درجه پیشرفت.

آیا چاقی، بلوغ زودرس می‌آورد؟

چاقی معضلی است که باعث بلوغ زودرس می‌شود. بیشتر عوامل چاقی عوامل محیطی هستند. کودکان باید تغذیه سالم داشته باشند و از غذاهای شیرین و چرب پرهیز کنند و حداقل 20 دقیقه فعالیت ورزشی در روز را داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها