شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارشی اختصاصی، آمریکایی بودن بمبی که ائتلاف عربستان از آن برای حمله به اتوبوس دانش‌آموزان یمنی استفاده کرد را تأیید کرد.
کد خبر: ۱۱۶۰۰۹۱

به گزارش تسنیم، کارشناسان تسلیحاتی به سیانان گفتند بمب مورد استفاده توسط ائتلاف سعودی برای حمله مرگبار به اتوبوس دانشآموزان یمنی ساخت آمریکا بوده و توسط این کشور به عربستان سعودی فروخته شده است. طبق این گزارش، همکاری سیانان با خبرنگاران و کارشناسان محلی نشان میدهد سلاح مورد استفاده در حمله 9 آگوست به اتوبوس دانشآموزان یمنی، بمب هدایتشونده لیزری 500 پوندی از نوع امکا82 بوده که ساخت کارخانه لاکهید مارتین است. این بمب بسیار شبیه بمبی است که ائتلاف سعودی اکتبر 2016 از آن برای حمله به شرکتکنندگان در یک مراسم تشییع جنازه استفاده کرده بود. در آن حمله 155 نفر به شهادت رسیده و صدها نفر دیگر زخمی شدند. ائتلاف سعودی مدعی شد که این حمله بر اساس «اطلاعات نادرست» انجام شده بود. ائتلاف سعودی، چند ماه قبلتر در ماه مارس همان سال، از بمب هدایتشونده امکا84 برای حمله به بازاری در یمن استفاده کرد که در آن حمله هم 97 نفر جان باختند. بعد از حمله به مراسم تشییع جنازه، باراک اوباما، رئیسجمهور سابق آمریکا فروش این نوع فناوریها به عربستان سعودی را متوقف کرد. وزارت خارجه دولت ترامپ، مارس 2017 این ممنوعیت را برداشت.

سازمان ملل در گزارش سال ۲۰۱۶ خود درباره جنگ یمن نیروهای ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی را مسئول بخش مهمی از قربانیان غیرنظامی جنگ یمن بخصوص کودکان دانست و نام عربستان را در فهرست سیاه خود گذاشت، اما تنها چند روز پس از انتشار این گزارش و اعتراض شدید ریاض به آن، سازمان ملل متحد با عقبنشینی «عربستان را موقتا از فهرست عوامل کشتار کودکان در یمن خارج» کرد. درحمله جنگندههای متجاوز عربستان به یک اتوبوس حامل کودکانی که از مکتب قرآن باز میگشتند دستکم 29 کودک یمنی شهید و دهها نفر مجروح شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها