شبکه‌های اجتماعی غربی متهم به سانسور منتقدان آمریکا شده اند

حذف فیزیکی در فضای مجازی آمریکا

از اوایل امسال، رسانه‌های آلترناتیو و چهره‌های منتقد در آمریکا از سانسور خود توسط شبکه‌های اجتماعی شکایت کرده‌اند. در ادامه این روند، هفته گذشته اقدام رسانه‌های اجتماعی در بستن حساب الکس جونز، بنیانگذار وبسایت محافظه کار Infowars جنجال زیادی برانگیخت. شبکه‌های اجتماعی متهم شده‌اند که از لحاظ سیاسی جانبدارانه عمل می‌کنند و برای خاموش کردن صداهای منتقد حاکمیت در آمریکا تلاش می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۵۹۸۶۵

تغییر رفتار شبکههای اجتماعی ظاهرا ریشه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا دارد؛ زمانیکه نامزد شکست خورده یعنی هیلاری کلینتون مدعی شد روسها در شبکههای اجتماعی به نفع دونالد ترامپ تبلیغات کردهاند و این موجب پیروزی وی شده است.

این مساله به تحقیقات گسترده سازمانهای امنیتی و اطلاعاتی آمریکایی درخصوص رسانههای اجتماعی منجر شده و درخواستهایی برای مقابله با منتشرکنندگان اخبار جعلی که در حال تهدید دموکراسی در آمریکا هستند مطرح شده است. به دنبال این مساله، شبکههای اجتماعی آمریکایی دست به اقداماتی زدهاند تا باانتشار اطلاعات غلط و پروپاگاندای دولتهای خارجی مقابله کنند.

معیار حقیقت چیست؟

فیسبوک اعلام کردهاست اطلاعات غلطی که به دیگر کاربران آسیب میزند را حذف خواهد کرد. فیسبوک همچنین از اولویت دادن به سایتهای «قابل اعتماد» سخن گفته است، اما مشخص نکرده که این قابل اعتماد بودن چگونه اندازهگیری میشود.

مونیکا بیکرت، یکی از مدیران فیسبوک ژانویه امسال در جلسه استماع سنای آمریکا اعلام کرد که این شرکت بیش از20 هزار کارمند جدید استخدام خواهد کرد تا محتوای تولید شده در این شبکه را مورد بازبینی قرار داده و اخبار جعلی را حذف کنند. به گفته وی، در میان این کارمندان جدید، مقامات سابق اطلاعاتی و امنیتی آمریکایی نیز قرار دارند.

فیسبوک همچنین اوایل امسال اعلام کرد که با اندیشکده جنگ طلب آمریکایی «آتلانتیک» که توسط شرکتهای تسلیحاتی چون رایتئون و لاکهید مارتین تامین مالی میشود وارد همکاری میشود تا از انتشار «پروپاگاندا و اطلاعات غلط» در فضای این شبکه جلوگیری کند.

گوگل نیز نقش مهمی در این روند ایفا میکند. آگوست پارسال، پایگاه تحلیلی «مینت پرس» گزارش داد که الگوریتم جدید موتور جستوجوی گوگل که «اخبار جعلی» را هدف میگیرد باعث شده که ترافیک خیلی از سیاستهای مستقل منتقد امرپالیسم آمریکا و جنگهای خارجی آن کاهش یابد، مانند Deomcracy Now و WikiLeaks، World Socialist Website و Couterpunch.

منتقدان چه میگویند؟

منتقدان معتقدند این شبکههای اجتماعی خود را معیار تشخیص دروغ از حقیقت میدانند و اقدام به سانسور صدای منتقدان سیاستهای آمریکا میکنند.

این منتقدان گلایه میکنند که شرکتهایی که مدعی «منصف و متوازن» بودن هستند، تحمل صداهای منتقد را ندارند.

ران پل، سناتور سابق آمریکایی میگوید انگیزه شبکههای اجتماعی از جمله توییتر در اخراج الکس جونز و دیگر کاربران ساکت کردن کسانی است که سیاستهای موجود را به چالش میکشند، نه مسائل دیگر.

وی میگوید:« این شرکتها کار سازمان امنیت ملی را انجام میدهد» که برای دههها مشغول جاسوسی از زندگی آمریکاییها بوده است. پایگاه گلوبال ریسرچ مینویسد پایگاههای مستقلی که اخبار و تحلیلهای مبتنی بر حقیقت اما متفاوت و با روایت رسانههای جریان اصلی تولید می کنند، هدف سانسور قرار گرفتهاند و ترافیکی که از فیسبوک و توییتر به آنها میرسید بسیار کم شده است.

سیطره بر فضای اینترنت

پل کریگ رابرت، روزنامهنگار معروف آمریکایی مینویسد که حمله هماهنگ اپل، فیس بوک، گوگل، یوتیوب و اسپاتیفای به الکس جونز، بنیانگذار وبسایت منتقد
Info Wars نشان میدهد که شرکتهای قدرتمند آمریکایی در سانسور منتقدان دست سرویس مخفی گشتاپوی آلمان نازی را از پشت بستهاند.

این شرکتها در سالهای اخیر قدرت روزافزونی پیدا کردهاند و تقریبا کنترل فضای اینترنت را به انحصار خود درآوردهاند. برای مثال دارایی شرکت اپل از هزار میلیارد دلار فراتر رفته است، مسالهای که باعث شده تنها 16 کشور جهان بیشتر از این شرکت اموال داشته باشند. همچنین گوگل و فیسبوک به تنهایی 84 درصد تبلیغات اینترنتی را کنترل میکنند.

در آمریکا تقریبا همه چیز انحصاری شده است، 90 درصد رسانههای مکتوب و تلویزیونی توسط پنج یا شش شرکت اداره میشوند، 90 درصد سپردههای بانکی در پنج بانک بزرگ قرار دارند، غولهای خردهفروشی چون والمارت بازار را تسخیر و مغازههای کوچک را از بین بردهاند.

این قدرت باعث شده خواص حاکم بر جامعه آمریکا بتوانند مانع توجه مردم به موضوعاتی شوند که آنها نمیخواهند، و از افشای حقایقی که برنامه آنها را افشا میکند جلوگیری کنند و با برچسبهایی چون «توهم توطئه» یا «سخنان تنفرآمیز» آنها را بیاعتبار کنند. اما الکس اولین قربانی این روند است. وی صریح صحبت میکند و گاهی اوقات از کوره در میرود. اما وی حقایقی را افشا میکند که قدرتمندان حاکم نمیخواهند فاش
شود. تنها به همین دلیل است که نخبگان حاکم میخواهند وی را خاموش کنند. اتهامات ضد وی بیشتر به جوک میمانند. اکنون سیاست رسمی اپل، گوگل، یوتیوب، فیسبوک، توییتر و اسپاتیفای سانسور حق‌‌گویان برای فریب افکار عمومی است.

رسانهها خبرنگاران واقعی مانند رابرت پری، کریس هجز و سیمور هرش را اخراج کردهاند و بیرون انداختن الکس جونز از فضای مجازی نیز ادامه همین روند است تا همه مزاحمها ساکت شوند. در طول چند هفته گذشته، اسکات هورتون مدیر سایت Antiwar و دانیل مک آدامز مدیر موسسه Ron Paul از توییتر بیرون انداخته شدهاند.

رابرت پیشنهاد می کند: مردم باید خرید محصولات اپل را متوقف کنند، از یوتیوب و فیسبوک و توییتر خارج شوند و تمام حسابهای جیمیل خود را ببندند و سراغ گزینههای جایگزین بروند که به حق آزادی بیان آنها احترام میگذارند.

او می افزاید: بعد از الکس، نوبت بقیه است تا قربانی شوند تا حقیقت گفته نشود. این ایده که آمریکا یک کشور آزاد است بزرگترین دروغ است که تاکنون گفته شده است.

علیرضا هاشمی

بین الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها