گفت‌و‌گو با دکتر محمدرضا فرتوک‌زاده، فوق‌تخصص جراحی قرنیه چشم

محافظت از چشم‌ها درسالمندی

پیشگیری از مشکل بینایی درسالمندان چگونه ممکن است؟
کد خبر: ۱۱۵۹۷۹۰

اولین مساله تغییر نمره عینک است.افراد از 40 سالگی به بعد نیاز به عینک برای مطالعه دارند. یک فرد 60 ساله ممکن است به دو عینک نیاز داشته باشد .یکی برای دور و یکی برای دید نزدیک. مشکل در دید دور به علت آب مروارید، اشکال در شبکیه و آب سیاه ایجاد میشود. مساله دیگر در سالمندان، درک نوراست .یک سالمند هنگام انجام کار به سه برابر یک فرد جوان نیاز به نور دارد. اگرنورکم باشد سالمند نمیتواند خودش را با محیط تطابق دهد. درک عمق و زاویه برای سالمند مشکل میشود و در نتیجه زمین میخورد. در سالمندی، شکنندگی و پوکی استخوان
مزید بر علت میشود و دریافت متفاوت از درک نور محیط منجر به سرنگونی سالمند میشود.

چرا بعد ازنگاه کردن به بیرون و هنگام آمدن به داخل اتاق، چشم سیاهی میرود؟

این مساله به علت این است که تطابق سالمندان به تاریکی با تاخیر انجام میشود. اگر فرد جوان از محیط روشن به محیط تاریک برود بلافاصله تطابق اتفاق میافتد، اما در سالمند، تطابق سریع انجام نمیشود. به همین خاطر برای پیشگیری از سرنگونی سالمند در چنین مواردی توصیه میشود نصف میزان نور موجود در سایر فضاهای منزل مثل اتاق پذیرایی در راهروهایی که سالمند از آن عبور میکند، لامپ روشن شود. نکته دیگر در این خصوص رانندگی در تونل است. چون افراد از نور به تاریکی میروند چیزی را نمیبینند و تطابق، دیر انجام میشود، در ورودی تونل حتما چراغ روشن باشد تا سالمندان دچار تصادف نشوند.

آیا خارش چشم بعد ازعمل آب مروارید در فرد سالمند به عمل جراحی مربوط میشود؟

خیر . خارش به عمل جراحی آب مروارید ربط ندارد.

خشکی چشم در سالمندان چگونه درمان میشود؟

برای رفع خشکی چشم از قطره اشک مصنوعی استفاده میشود.اما خشکی چشم در سالمندی به علت جراحی آب مروارید نیست. اشک ما از لایه آب و چربی تشکیل میشود. اگر این لایه فاقد چربی باشد، آب تبخیر شده، چشم خشک و فرد دچار اشک ریزش میشود. این اشک باعث تحریک و قرمزی و ورم چشم میشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها