نگاهی به تمام مدال های بانوان ایرانی در تاریخ بازی های آسیایی

نیم قرن مدال آوری

بازی های آسیایی جاکارتا در حالی از بیست و هشتم مرداد ماه آغاز می شود که برخی از بخت‌های مسلم کاروان ورزشی ایران، بانوان هستند.
کد خبر: ۱۱۵۹۵۲۲
نیم قرن مدال آوری

به گزارش جام جم آنلاین ، از سال 2010 و بازی های آسیایی گوانگجوی چین که مقارن شد با مدال آوری بی سابقه بانوان ورزشکار ایرانی ، توقعات از بانوان ورزشکار بالاتر رفت و اکنون در آستانه بازی های آسیایی 2018 بسیاری از توقعات ورزش ایران برای مدال آوری در انتظار آنهاست.

هر چند مدال آوری بانوان ورزشکار ایرانی در رشته های مختلف، روند خود را از سال 2010 شدت بخشید، اما سابقه مدال آوری آنها به بیش از 50 سال پیش برمی گردد.

در مطلب پیش رو، کل مدال های به دست آمده ورزش ایران از بازی های آسیایی از سوی بانوان را مرور می کنیم.

بازی های آسیایی 1966 تایلند – بانکوک

52 سال پیش، تیم ملی والیبال بانوان ایران در بازی های آسیایی بانکوک تایلند مدال برنز را به دست آورد و به نخستین ورزش تیمی در تاریخ ورزش ایران تبدیل شد که از تورنمنتی بین المللی و معتبر، موفق به کسب مدال و مقام می‌شود. تاسف آور است که پس از گذشت بیش از نیم قرن، والیبال بانوان ایران دوباره موفق نشد از بازی های آسیایی مدال بگیرد. به هر حال بازیکنان تیم ملی والیبال بانوان ایران در سال 1966 (52 سال پیش) نخستین ورزشکاران زن تاریخ ایران بودند که موفق به کسب مدال از بازی های آسیایی شدند.

بازی های آسیایی 1974 ایران – تهران

ورزش بانوان ایران 44 سال پیش دوباره موفق به کسب مدال از بازی های آسیایی شد. در جریان بازی های آسیایی 1974 -که به میزبانی تهران برگزار شد- شمشیربازان زن ایرانی دو طلا ، یک نقره و یک برنز به دست آوردند. مدال طلا از سوی تیم های فلوره و اپه به دست آمد. در بخش انفرادی هم مهوش شفایی و گیتی محبان در فلوره انفرادی به ترتیب نقره و برنز گرفتند.

بازی های آسیایی 2002 کره جنوبی – سئول

28 سال طول کشید تا دوباره ورزش بانوان ایران در بازی های آسیایی صاحب مدال شود. در این 28 سال بانوان ورزشکار یا اصلا به بازی های آسیایی اعزام نشدند یا اگر هم رفتند مدالی کسب نکردند. در بازی های آسیایی 2002 پروانه محمد تقی پور طهرانی در رشته تکواندو موفق به کسب مدال برنز شد. او پس از 28 سال بالاخره به حسرت ورزش بانوان ایران در این رقابت ها پایان داد.

بازی های آسیایی 2006 قطر – دوحه

چهار سال بعد از بازی های آسیایی سئول، این‌بار در بازی های آسیایی قطر، بانوان ایرانی موفق شدند مدال کسب کنند و حتی عملکرد بهتری هم داشتند. تیم شطرنج ایران موفق به کسب مدال برنز این رقابت ها شد که آتوسا پورکاشیان، استاد بزرگ شطرنج ایران نیز جزو از این تیم بود.

مهروز ساعی و افسانه شیخی نیز هر دو در تکواندو موفق به کسب مدال برنز شدند.

بازی های آسیایی 2010 چین – گوانگجو

دوره پرشکوه آمد. سال 2010 وقتی کاروان ورزشی ایران راهی گوانگجوی چین شد تا در بازی های آسیایی شرکت کند هیچ‌کس فکرش را هم نمی کرد بخش مهم مدال های ایران در این رقابت ها برای بانوان باشد. مدال، پشت مدال و اتفاق جدید، پشت اتفاق جدید بود که رقم می خورد.

تیم ملی کبدی بانوان ایران موفق شد از بازی های آسیایی مدال بگیرد. این تیم که پیشرفت خیره کننده ای داشت به مدال برنز دست یافت.

در رشته کاراته هم دختران ایرانی حرف های زیادی برای گفتن داشتند. فاطمه چالاکی در وزن 55 کیلوگرم و سمیرا ملکی پور در وزن 68 کیلوگرم، هر دو مدال برنز گرفتند.

تیم ملی بانوان روئینگ سبک وزن چهار نفره ایران هم مدال برنز به دست آورد.

در رشته تیراندازی، انگار همه چیز به بانوان خلاصه می شد الهه احمدی در 50 متر سه وضعیت نقره گرفت. تیم های ملی 10 متر و 50 متر سه وضعیت زنان نیز به ترتیب نقره و برنز گرفتند.

در رشته تکواندو هم دختران رزمی کاران تا توانستند تاریخ سازی کردند. ابتدا راحله آسمانی در وزن 62 کیلوگرم موفق به کسب مدال نقره شد. او به نخستین ورزشکار زن ایرانی تبدیل شد که از بازی های آسیایی مدال نقره می گیرد. البته کمی بعد، پریسا فرشیدی هم در وزن 67 کیلوگرم موفق شد مدال نقره کسب کند، اما چون مدال راحله زودتر به دست آمد او بود که تاریخ ساز لقب گرفت. سارا خوش جمال فکری (46 کیلوگرم)، سمانه شش پری(53 کیلوگرم) و سوسن حاجی پور (57 کیلوگرم) نیز سه تکواندوکاری بودند که موفق به کسب مدال برنز شدند.

تاریخ سازی بزرگ اما در رشته ووشو رقم خورد، آن هم از سوی دختری از سمیرم به نام خدیجه آزادپور. خدیجه در وزن 55 کیلوگرم سانشو مدال طلا گرفت و نخستین طلایی تاریخ ورزش ایران در بخش بانوان بازی های آسیایی شد.

الهه منصوریان نیز در همین رشته و در وزن 52 کیلوگرم برنز گرفت.

بازی های آسیایی 2014 کره جنوبی – اینچئون

درخشش بانوان ورزشکار ایرانی در بازی های آسیایی 2014 هم ادامه یافت. این مدال ها از سوی بانوان ایرانی به دست آمد.

تپانچه بادی 10 متر: نجمه خدمتی، مدال طلا و نرجس امام قلی‌نژاد، مدال نقره

تپانچه تیمی 10 متر زنان: مدال نقره

پرتاب وزنه: لیلا رجبی، مدال نقره

کایاک یک نفره 200 متر: آرزو حکیمی، مدال برنز

اسلالوم انفرادی: سونیا گماری، مدال برنز

روئینگ یک نفره: سولماز عباسی‌زاده، مدال برنز

روئینگ چهار نفره زنان: مدال برنز

کبدی بانوان: مدال نقره

کاراته وزن 61- کیلوگرم: فاطمه چالاکی، مدال برنز

کاراته وزن 68+ کیلوگرم: حمیده عباسعلی، مدال طلا

کاراته وزن 50- کیلوگرم: نسرین دوستی، مدال برنز

تکواندو53- کیلوگرم: سوسن حاجی‌پور، مدال برنز

تکواندو73- کیلوگرم: فاطمه روحانی، مدال نقره

تکواندو73+ کیلوگرم: اکرم خدابنده، مدال نقره

ووشو - ساندا وزن 52- کیلوگرم: الهه منصوریان، مدال نقره

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها