جورج بوش، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که در دوران ریاست خود یکی از ضعیف‌ترین رهبران آمریکا در طول تاریخ توصیف می‌شد، این روزها چهره به نسبت متفاوتی پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۱۵۸۵۸۴

بوش از آکادمی نظامی وست پوینت مدال افتخار میگیرد، نمایشگاه نقاشی افتتاح میکند و به مزرعه داری مشغول است.

بوش همچنین تلاش کرده خود را از دونالد ترامپ فاصله دهد و حتی انتقاداتی هم نسبت به عملکرد او وارد کرده است.

اما رسانههای آمریکایی از جمله واشنگتن پست نیز هم گام با بوش سعی میکنند چهرهای مثبت از وی به تصویر بکشند و او را رهبری خردمند توصیف کنند.

پایگاه آمریکایی «آلترنت» در مقالهای به قلم آدام جانسون مینویسد دولت دونالد ترامپ آنقدر افتضاح عمل میکند که فرصت برای بوش فراهم شود تا خود را یک «جمهوریخواه معقول» نشان دهد.

در این گزارش آمده است: سیاست فاجعه بار ترامپ باعث میشود که جنگ افروزان افراطی قبلی میانه رو و منطقی به نظر برسند.

بوش تلاش کرده خود را چهرهای مترقی و آزادیخواه به نمایش بگذارد و همزمان رسانههای معروف آمریکایی نیز تلاش میکنند به این موج دامن بزنند و شجاعت بوش را تحسین کنند.

بوش در سخنرانی اخیر خود انتقاداتی غیرمستقیم ضد ملیگرایی ترامپ و رفتار ناپسند وی مطرح کرد. بوش در انتقاد از سیاستهای ضدمهاجرتی ترامپ گفت: مردم از هر نژاد، دین و قومیتی میتوانند آمریکایی باشند. این یعنی تعصب یا سفیدبرترپنداری در هر شکل آن توهین به هویت آمریکایی است.

مطبوعات آمریکا به شدت از این سخنرانی استقبال کردند و روزنامه آمریکایی واشنگتن پست گزارشی را در مدح بوش به صفحه اول خود برد.

اما بوش شایسته این تحسین نبود. سخنرانی وی پر از اشکال بود، درست مثل خودش. انتقادات وی گرچه بجا هستند، اما نباید از زبان شخصی مطرح شوند که خود به رشد ترامپ کمک کرده است.

ناتوانی دولت وی در کمک به مردم آمریکا در مقابل توفان کاترینا، تمایل وی به کاهش مالیات برای ثروتمندان، فساد گسترده، اهمیت ندادن به تغییرات آب و هوایی و ایجاد زمینه بحران مالی سال 2007 با دادن آزادی بیحدوحصر به بانکها از جمله اشتباهات بوش هستند که زمینه قدرت گرفتن فردی چون ترامپ را که مشکلات را به گردن مهاجران و دیگر مسائل میاندازد فراهم کردند.

بوش هم مانند ترامپ خشونتگرا و بیمنطق بود.

کافی است حمله آمریکا به عراق در بیتوجهی کامل به سازمان ملل یا پیام معروف وی بعد از 11 سپتامبر در تهدید جهان که میگفت جهانیان یا با ما هستند یا علیه ما را به یاد بیاوریم.

ترامپ کار سختی در رسیدن به رکورد بوش در کشت و کشتار دارد، چون جنگهای عراق و افغانستان روی هم بیش از یک میلیون کشته به جا گذاشتند.

البته شاید ترامپ به این رکورد هم برسد، اما حداقل تا آن زمان بهتر است صبر کنیم و بوش را دوست بامزه و باشعوری که در کل آنقدرها هم آدم بدی نبود به تصویر نکشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها