چه مساله را به حساب اهل خطر بودن و ماجراجویی بیشتر مردان بگذاریم یا به خاطر حضور و نفوذ بیشتر مردان در سازوکار تولید آثار سینمایی بدانیم، خوشبختانه یا متاسفانه سهم مردان در نقش‌های معتاد بسیار بیشتر از زنان است و فیلم‌های بیشتری به موضوع اعتیاد آقایان اختصاص دارد تا خانم‌ها. اگر از نظر شانیت به موضوع نگاه کنیم، باید بگوییم سینما با این سهم اندک به نوعی به خانم‌ها احترام گذاشته و نخواسته چندان آنها را آلوده اعتیاد نشان دهد، اما اگر بخواهیم به لحاظ اعطای نقش‌های جذاب و پرچالش به ماجرا بنگریم، به نوعی می‌توان گفت در حق زنان بازیگر اجحاف شده و آنها شانس‌های خوبی را نسبت به مردان برای قدرت‌نمایی در بازیگری از دست داده‌اند، چرا که نقش‌هایی با موضوع اعتیاد اگر خوب نوشته شده باشند، یکی از بهترین فرصت‌ها برای ارائه یک بازی ماندگار و تاثیرگذار هستند.
کد خبر: ۱۱۵۸۳۸۸

شاید به همین دلیل باشد که بهترین نقش‌آفرینی معتادان در سینمای جهان و ایران را از سوی مردان بازیگر به یاد داریم؛ از فرانک سیناترا (مرد بازوطلایی)، اوان مک گرگور (رگیابی)، جرد لتو (مرثیه‌ای برای یک رویا) و جان تراولتا (پالپ فیکشن) تا بهروز وثوقی (گوزنها)، بهرام رادان (سنتوری) و نوید محمدزاده (ابد و یک روز).

گرچه هیچ یک از نقش‌آفرینی‌های بازیگران زن سینمای جهان در نقش معتاد، از پیچیدگی و جذابیت نقش‌های مهم مردان در این زمینه برخوردار نبود و به رتبه و جایگاه مهمی هم در تاریخ سینما نرسیدند، با این حال می‌توان دراین‌باره به نقش‌آفرینی‌های خوب این بازیگران اشاره کرد: جنیفر جیسن لی (راش)، آن هاتاوی (ریچل ازدواج می‌کند)، دایانا راس (بانو بلوز می‌خواند) و کیت بلانشت (ماهی کوچک).

به بهانه حضور خوب سارا بهرامی در فیلم در حال اکران «دارکوب» که او در آن نقش یک زن معتاد را بازی کرده، در اینفوگرافی پیش رو ده بازی برگزیده بازیگران زن سینمای ایران در نقش افراد معتاد را انتخاب کرده‌ایم. به این امید که مرور این بازی‌ها و نوشتن و بازی کردن نقش‌های اینچنینی در سینمای ایران، کارکرد آگاهی بخش و موثری داشته باشد تا همه دختران، زنان و مادران این سرزمین فرسنگ‌ها دور از معضل خانمانسوز و ویرانگر اعتیاد نفس بکشند. این امید و آرزو برای مردان هم به قوت خود باقیست تا جامعه‌ای سالم و پرنشاط داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها