گزارش جام‌جم از استیضاح پرحاشیه وزیر کار

ربیعی چگونه بی‌«کار »شد؟

علی ربیعی همزمان با یکسالگی دولت دوازدهم، با رأی نمایندگان مجلس و در یک روز پرحاشیه از وزارت کار عزل شد. استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار دیروز (چهارشنبه ۱۷ مرداد) نمایندگان قرار داشت و درنهایت وکلای ملت با ۱۲۹ رأی مثبت، ۱۱۱ رأی منفی و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۳ رأی مأخوذه با ابقای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سمت خود مخالفت کردند.
کد خبر: ۱۱۵۸۲۹۶

چهره سیاسی

از سال 1392 که ربیعی برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی شد، برخی کارشناسان معتقد بودند تصدی وزارت کار با انبوه مشکلات اقتصادی حوزه کارگری و گستره فراوان شرکتها و بنگاههای زیرمجموعه این وزارتخانه، فقط از عهده یک چهره باسابقه و مجرب اقتصادی برمیآید، نه فردی با سوابق امنیتی و سیاسی.

با این حال، ربیعی در سال 1392 از مجلس رأی اعتماد گرفت و در سال 1396 نیز دوباره در دولت دوازدهم به این سمت رسید؛ اما بروز مشکلات اقتصادی در زیرمجموعه گسترده وزارت کار در ماههای اخیر، ادله منتقدان را درباره اینکه ربیعی فرد مناسبی برای وزارت کار نیست، اثبات کرد. به همین دلیل بود که سال گذشته با گذشت شش ماه از شروع به کار دولت دوازدهم، علی ربیعی استیضاح شد اما با حمایت قاطع حسن روحانی از او، آن استیضاح رأی نیاورد؛ اما دیروز که مجددا استیضاح علی ربیعی در مجلس مطرح شد، اوضاع کاملا فرق میکرد، چراکه حسن روحانی هیچگونه حمایتی از ربیعی نکرد و همین نشان میداد گویا دولت هم از وزارت ربیعی خسته شده است.

تلاش چندباره دولت در دو ماه اخیر برای تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه مؤید این گزاره است که مسئولان ارشد دولتی نیز به این نتیجه رسیده بودند که ربیعی از عهده تصدی وزارت گسترده کار برنمیآید. به همین دلیل، مطرح شدن استیضاح ربیعی شاید توفیق اجباری برای دولت به حساب میآید که هزینه برکناری ربیعی به عنوان یک چهره اصلاحطلب را ندهد. حضور انگشتشمار چهرههای دولتی در جلسه دیروز نیز بخوبی نشان داد که دیگر خبری از حمایت دولت از ربیعی نیست.

حواشی مهمتر از متن

مجلس شورای اسلامی از ابتدای جلسه علنی دیروز(چهارشنبه) خود وارد بررسی استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد.

در ابتدای استیضاح با وجود اعلام اسامی متقاضیان استیضاح، نمایندهای پشت تریبون برای بیان اظهاراتش حاضر نشد.

همین مساله باعث شد رئیس مجلس شورای اسلامی برای رسیدن به اجماع و تعیین تکلیف جمعبندی استیضاحکنندگان تنفس اعلام کند. به گزارش فارس، بعد از تنفس 30 دقیقهای جلسه علنی مجلس شورای اسلامی بهمحض اینکه در ورودی صحن پارلمان روی خبرنگاران گشوده شد، صدای فریادهای علیرضا محجوب عضو کمیسیون اجتماعی مجلس و یکی از مخالفان استیضاح بلند شده بود که خطاب به لاریجانی رئیس مجلس اعلام میکرد جلسه استیضاح ربیعی غیررسمی است.

وقتی لاریجانی دلیل این موضوع را از محجوب سوال کرد وی عدم حضور وزیر تعاون و هیات همراه او را در صحن پارلمان علت این موضوع اعلام کرد که در آییننامه بصراحت ذکر شده است.

لاریجانی نیز در پاسخ به محجوب گفت «ما از آقای ربیعی خواستیم چند دقیقه بیرون از صحن پارلمان باشد، بگویید آقای ربیعی داخل بیاید، وزیر باید در جلسه استیضاح حضور داشته باشد، اگر هم نیاید، استیضاح انجام میشود، این در ماده 229 آییننامه داخلی مجلس بصراحت آمده است، دیگر جای بحثی نیست».

افشاگریها در روز استیضاح

یکی از حاشیههای جلسه دیروز، مربوط به افشاگری نمایندگان درباره اقدامات وزیر کار و پاسخهای ربیعی بود.

محمدرضا پورابراهیمی که موافق استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود، طی سخنانی به موضوع اشتغال زهرا پزشکیان دختر مسعود پزشکیان اشاره کرد و گفت: آقای پزشکیان! شما باید از وزیر دفاع کنید، دختر شما در پروژه فاینانس شریک بوده است و در حال حاضر بگویید در کدام پتروشیمی مشغول کار است و با چه حقوق و مزایایی کار میکند. آقای پزشکیان که دفاع میکند بیاید و بگوید خانوادهاش چه امتیازاتی گرفتهاند. سپس پزشکیان در پاسخ به اظهارات پورابراهیمی گفت: دختر بنده لیسانس ندارد بلکه فوق لیسانس دانشگاه شریف است و اینکه در فضای اجتماعی گفته شده ده میلیون حقوق دارد درست نیست بلکه حقوق فرزند من فقط چهار میلیون در ماه است.

نایبرئیس مجلس ادامه داد: دختر من در پتروشیمی جم مشغول به کار است که این اشتغال قبل از مدیریت آقایان صورت گرفته است. آقای پورابراهیمی خودش بگوید برای فرزند یا فامیل و اطرافیانش چقدر کار دست و پا کرده و چه کارهایی انجام داده است. پورابراهیمی هم در پاسخ به این اظهارات پزشکیان گفت: آقای پزشکیان خود رئیس هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان است، چرا این مسائل کذب را بیان میکند؟ وی افزود: اگر حرفهایی که میزند و درباره اینکه بنده اطرافیانم را سر کار گذاشتهام یا پولی گرفتهام مدارکی دارد، به هیأت نظارت ارائه کند در غیر این صورت باید آقای پزشکیان در محضر همه نمایندگان از بنده عذرخواهی کند.

بنده به خاطر این سخنان پزشکیان در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت میکنم و این مساله را در آنجا دنبال خواهم کرد.

مخالفان استیضاح

ربیعی 3 شب در اتاق کارش میخوابد

عبدالحمید خدری: هیچکس منکر نواقص و کمبودها در مجموعه عریض و طویل آقای ربیعی نیست ولی ما باید به این وزیر انقلابی کمک کنیم تا بر مسند این وزارتخانه باقی بماند. اگر ربیعی هفتهای سه شب در اتاق کارش میخوابد، چون درد کارگران را فهمیده است. اگر دیروز ربیعی دستان پینهبسته کارگران و صدایشان را میبیند و میشنود چون خودش کارگر بوده، اگر ربیعی استان به استان و روستا به روستا در تعطیلات با مردم نشست دارد، چون از طیف کارگر بوده است.

کارگران دیگر تظاهرات نمیکنند

مسعود پزشکیان: من فقط یک شاخص را میگویم، من وزیر دولت اصلاحات بودهام و هر سال جلوی وزارت کار تجمع کارگری بود. بعد از آن نیز هر سال در دولت آقای احمدینژاد جلوی وزارت کار اعتصاب کارگری بود.

حال پنج سال است آقای دکتر وزیر است، با همه عیبهایی که میگویید و درست است، اما آیا مشکلات کارگری را حل کرده یا نکرده؟ در این وضعیت اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و گرانی ارز و دلار کارگران ما میگویند او را قبول داریم.

موافقان استیضاح

وزیران ضعیف نباید در دولت باقی بمانند

اکبر رنجبرزاده: وزیران ضعیف نباید در دولت باقی بمانند زیرا موجب تضعیف دولت و نظام میشوند.

ربیعی خدای لابی است

محمدرضا پورابراهیمی: وزیر کار استاد لابیگری است و اگر به جای وزیرخارجه به کار گرفته میشد حتما مشکل برجام را حل میکرد.

پسر ربیعی کجاست

حسن نوروزی: پسر شما با پسر تقیزاده، معاون شما در دبی شرکت دارند که رابط آنها عبدالناصر موسوی جزایری است. باید در این رابطه توضیح دهید.

معاون فرهنگی اجتماعی ربیعی 27 سمت دارد

هاجر چنارانی: آقای ربیعی، شخصی در وزارتخانه شما 27 سمت دارد و آن همان معاون فرهنگی اجتماعی شماست، چرا باید چنین اتفاقی بیفتد.

برنامههای وزرا فقط برای رأی اعتماد بود

علیم یارمحمدی: در ابتدای دولت دوازدهم شاهد برنامههای وزرا درباره وزارتخانه متبوعشان بودیم اما به نظر میرسد فقط برنامههای روزهای آغازین دولت نقل مجالس شده بود.

10 هزار گوشی غیرمجاز وارد بازار شده است

امیر خجسته: ما در دوره مدیریتی آقای ربیعی شاهد واردات بیرویه گوشی بودهایم. ده هزار گوشی وارد بازار شده به چه حقی این کار را کردید؟ مگر شما وزارت بازرگانی هستید؟

بازنشستهها نمیتوانند از صندوق تأمین اجتماعی حقوق دریافت کنند

مسعود گودرزی: اکنون بازنشستهها نمیتوانند از صندوق تامین اجتماعی حقوق دریافت کنند و دولت آن را پرداخت میکند، نگرانی آن است که اگر ما نفت نداشته باشیم، چطور میخواهیم حقوق بازنشستگان آینده را تأمین کنیم.

نمایندگان کلانشهرها طرح استیضاح وزیر کار را امضا نکردند

هدایتا... خادمی: هیچکدام از نمایندگان کلانشهرها استیضاح را امضا نکردند، این یعنی مشکلی ندارند.

سوال از شستا

یحیی کمالیپور: آقای وزیر! بخش مهمی از اقتصاد کشور در قالب شرکتهای شستا در اختیار شماست، شما که از اقتصاد قطعاً سر درمیآورید و چندین سال در دولت وزیر بودید، چرا از طریق شستا باعث جذب نقدینگی سرسام آور در کشور نشدید.

آمار دروغ

سیدقاسم جاسمی: آقای ربیعی! چرا به بخش تعاون در وزارتخانهتان توجه نکردید، متاسفانه پدر مملکت را آمار و ارقام دروغی که از پشت تریبونها اعلام میشود، درآورده است.

لابیگری

حسین مقصودی: لابیگری و دروغگویی و بازی کردن با احساسات مردم، ویژگی آقای ربیعی است. قرار نیست ما به هر قیمتی بمانیم، آقای ربیعی، یک بخش تعاونی را بگویید که جان سالم به در برده باشد.

فساد بیداد میکند

محمود نگهبان سلامی: فساد در زیرمجموعه اقتصادی وزارتخانهٔ شما بیداد میکند. عدهای افراد بازنشسته و فرصتطلب اطراف شما را گرفتهاند و این مجموعه زمینهای را برای ثروت اندونزی فراهم کرده است.

تغییر لحن پس از رأی اعتماد

علی اکبری: پس از رأی اعتماد مجلس به شما، لحن کلام شما و همکارانتان با نمایندگان مجلس کلاً تغییر کرد.

توضیح دهید

حسن سلیمانی: برای بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی بازنشستگان چه کار کردید؟ درباره شستا هم توضیح دهید که چرا به این وضعیت رسیده است.

خرید ماشین شاسیبلند

علی رستمیان: متاسفانه رئیس سازمان بهزیستی از 500 میلیون تومان 20 میلیون آن را به خیریه پرداخت کرده و 480 میلیون آن را به خرید ماشینهای شاسیبلند اختصاص دادند.

ربیعی هم افشاگری میکند

علی ربیعی، وزیر کار با قرار گرفتن در پشت تریبون مجلس، در دفاع از خود گفت: من نمیخواستم این مسائل را بیان کنم و بازگو کردن این مطالب کار اشتباهی است اما حال که بحث افشاگری مطرح است بگذارید من هم بگویم.

وی افزود: یکی از همین نمایندگان استیضاحکننده به دفتر من آمد و گفت که یا فلان شخص را در جایی منصوب میکنید و ۵۰۰ میلیون تومان به حساب او میریزید یا اینکه شما را استیضاح میکنیم.

ربیعی گفت: اگر بنده از دولت بروم، آیا نابسامانیهای اخیر در حوزه دلار و مشکلات اقتصادی حل خواهد شد؟ ما بحث ترامپ را در کشور داریم، اما نباید حیثیت مجلس را به استیضاح بنده گره زد وی گفت اگر این استیضاح صورت نگیرد، حیثیت مجلس از بین میرود.

وی با بیان اینکه با رفتن من فقر در جامعه کاهش نمییابد، تصریح کرد: من نمیگویم اوضاع کارگران خوب است، اما در همه مواقع با آنها همراه بودهام. از نمایندگان میخواهم در بررسی این موارد انصاف را رعایت کنند.

ربیعیافزود: به تمامی مواردی که مطرح شده، چند ماه پیش نیز پاسخ دادهام. آیا طی چهار ماه گذشته اتفاقی رخ داده که من از آن در جهت بهتر کردن شرایط استفاده نکرده باشم؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها