نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه با انتقاد شدید نسبت به عملکرد رئیس سازمان محیط‌زیست کشور در قبال آتش‌سوزی تالاب هورالعظیم تنها راه مهار دود غلیظ را در خوزستان کمک گرفتن از مجامع بین‌المللی دانست.
کد خبر: ۱۱۵۸۱۹۳

به گزارش خانه ملت، قاسم ساعدی درباره تعطیلی ادارات شهر هویزه به دلیل دود غلیظ ناشی از آتشسوزی تالاب هوالعظیم، گفت: متاسفانه بیش از یک ماه است که مردم شهرهای هویزه، دشت آزادگان، حمیدیه و در مواقعی کلانشهر اهواز، نفسشان از دود غلیظ آتشسوزی تالاب هورالعظیم گرفته است.

وی ادامه داد: شرمآور است که یکی از بزرگترین تالابهای بینالمللی جهان بیش از یک ماه است که در آتش میسوزد و هیچ اقدام قابل توجهی برای مهار آن از سوی سازمان محیطزیست کشور صورت
نمیگیرد.

ساعدی عنوان کرد: این آتشسوزی، پوشش گیاهی و موجودات زنده بیش از 50 هزار هکتار از این تالاب را در بخش عراق نابود کرده و در حال پیشروی به سمت بخشهای دیگر است، اما متاسفانه محیطزیست کشور هیچ توجهی به این فاجعه محیطزیستی ندارد که علاوه بر دود غلیظ فعلی در آینده نیز معضلاتش گریبان مردم منطقه را خواهد گرفت و رئیس آن به مردم توصیه میکند که ماسک بزنند!

نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه تاکید کرد: بحث ما با آقای روحانی این است که گرچه شما از مردم عبور کردهاید و مطالباتشان برای شما مهم نیست، اما نمیتوانید نسبت به جان و زندگی مردم هم بیتفاوت باشد. رئیس سازمان محیطزیست در حال حاضر با جان جمعیتی نزدیک به دو میلیون نفر بازی میکند.

وی افزود: آقای کلانتری یک فرد غیرمتخصص در حوزه محیطزیست است که سالها وزیر کشاورزی بوده. ایشان در همان دوران وزارت خود نیز به دلیل سد‌‌سازیها و برداشتهای بیرویه آبهای زیرزمینی، آب بسیاری از رودخانهها، دریاچهها و تالابهای کشور را خشکاند و سفرههای زیرزمینی شهرهای مرکزی ایران را از بین برد و امروز برای جبران اشتباهات گذشته خود میخواهد آب را از سرشاخههای کارون به استانهای مرکزی انتقال دهد.

ریشه مشکلات در ترکیه

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز با بیان اینکه مهمترین دلیل آتشسوزی هورالعظیم آبگیری سدهای ترکیه است، گفت: این مناطق در آیندهای نزدیک تبدیل به کانون ریزگردها خواهد شد.

عبدا... حاتمیان افزود: سد ایلیسو یکی از دو سد بزرگ پروژه سدسازی ترکیه است که بتازگی عملیات ساخت آن به پایان رسیده و خیلی زودتر از آنچه ما فکر میکردیم آبگیری شده که این اقدام خشکی تالاب هور العظیم را دوچندان کرده است.

وی ادامه داد: البته آتشسوزی یکی از دهها معضلی است که بر اثر این اقدام ترکیه ایجاد شده و در آینده نیز ایجاد خواهد شد. وقتی نیزارها خشک باشد نیازی به دخالت انسان نیست و با گرمای هوا آتش میگیرد و فاجعه محیطزیستی درست میکند.

حاتمیان در مورد عوارض آینده آتشسوزی بیش از 50 هزار هکتار از تالاب هورالعظیم بیان کرد: این اتفاق به تمام معنا یک فاجعه زیست محیطی است که بر مشکلات محیطزیستی این منطقه اضافه شده و مطمئن باشید در آیندهای نزدیک این مناطق به کانون جدید گردوغبار تبدیل خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها