در آستانه روز خبرنگار یکی از قدیمی ترین نشریات ایرانی تعطیل شد و خبرنگاران و سایر کارکنان آن تا اطلاع ثانوی بیکار شدند.
کد خبر: ۱۱۵۸۰۰۵
مرگ یک «دنیا» در آستانه 48 سالگی

به گزارش جام جم آنلاین ، آنهایی که سن و سال بالاتری دارند و علاقه شان هم به ورزش زیاد است دهه شصت و محبوبیت مجله «دنیای ورزش» را به خاطر می آورند. زمانی که نه تلگرام و واتساپ بود و نه حتی ساده ترین امکانات اینترنتی، مجله دنیای ورزش همه هیجان موجود در جهان ورزش را به خواننده های خود انتقال می داد. از جام جهانی فوتبال گرفته تا المپیک و از رقابت های باشگاهی فوتبال اروپا گرفته تا کشتی و وزنه برداری سایر رشته ها. در زمانی که اطلاع رسانی در رابطه با رویدادهای ورزشی شدت امروز را نداشت خواننده مجله «دنیای ورزش» از روی گزارش ها و اخبار این مجله محبوب باید تصور می کرد کرایف چگونه از پشت محوطه جریمه گل زده است و یا دست خدای مارادونا چگونه تا ابد جاودانه شد.

دنیای ورزش در دهه شصت میلادی 280 هزار تیراژ داشت. این تیراژ با توجه به جمعیت آن زمان ایران و البته کمرنگ بودن ورزش در مطبوعات بسیار قابل توجه بود. دنیای ورزش یکی از محبوب ترین نشریات روی دکه دهه های شصت و هفتاد بود.

اما چرخش روزگار بی مهری های خود را کم کم به «دنیای ورزش» و کسانی که در آن قلم می زد را نشان داد. افزایش تعداد روزنامه های و ورزشی هر چند محبوبیت دنیای ورزش را به عنوان یکی از معتبرترین مجلات ورزشی کم نکرد اما مقدمه ای بر افت آن بود.

با فرارسیدن دهه های هشتاد و به خصوص نود مجله دنیای ورزش که زمانی تیراژی چند صد هزار تایی شد در عصر روزنامه نگاری مدرن کم کم سقوط کرد. این سقوط در سال های میانی دهه نود کامل شد. تیراژ آن به شدت کم شد و در برخی از نقاط کشور دیگر روی گیشه مطبوعات حضور پررنگی نداشت. فرا رسیدن عصر شبکه های اجتماعی و همه گیر شدن آن نیز ضربه های نهایی را به 47 سال اعتبار زد. تیراژ این مجله باز هم کمتر شد و باز هم نایاب تر. این مجله همیشه کانونی برای فعالیت قدیمی ترین روزنامه نگاران صاحب سبک ایرانی در حوزه ورزش بوده است. از جمشید حمیدی گرفته تا جهانگیر چراتی ، افشار و غیره. اما دست سرنوشت دنیای ورزش را تا مرز نابودی پیش برد تا در نهایت چند روز مانده به هفدهم مرداد ماه 97 (روز خبرنگار) مجله دنیای ورزش رسما تعطیل شود. دلیل چیست ؟ مشکل مالی. بهانه برای تعطیل کردن این مجله اما زیاد است. دنیای ورزش که دنیای از خاطره برای خواننده های قدیمی خود به همراه دارد دیگر فاقد توان رقابت با شبکه های اجتماعی و برخی دیگر از مشکلات کوچک و بزرگ دیگر است.

نخستین شماره این نشریه در ۱۶ شهریور ۱۳۴۹ چاپ شد. آخرینش هم هفته پیش. یعنی دیگر دنیای ورزش را هرگز روی دکه ها نمی بینیم؟!

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها