مهدی مهدوی‌کیا با رکورد ۲۵۵ بازی در بوندس‌لیگا بی‌رقیب در صدر رده‌بندی بازیکنان برتر تاریخ فوتبال ایران از حیث حضور در لیگ‌های برتر اروپایی است.
کد خبر: ۱۱۵۷۷۷۹
10 لژیونر برتر تاریخ فوتبال ایران چه کسانی هستند؟

به گزارش جام جم آنلاین ، روزنامه خبرورزشی 10 لژیونر برتر تاریخ فوتبال ایران را فهرست کرده است.

برترین لژیونر‌های اروپایی فوتبال ایران از نظر تعداد بازی در لیگ‌های دسته اول این قاره تاکنون به ترتیب عبارتند از: مهدی مهدوی‌کیا، وحید هاشمیان، اشکان دژاگه، مسعود شجاعی، جواد نکونام، رحمان رضایی، سردار آزمون، علیرضا جهانبخش، علی دایی و رضا قوچان‌نژاد که گوچی هم به زودی به جمع باشگاه صدتایی‌ها در این بین اضافه خواهد شد.

۱- مهدی مهدوی‌کیا
مهدوی‌کیا بین سال‌های ۹۸ تا ۲۰۱۰ با سه تیم بوخوم، هامبورگ و اینتراخت فرانکفورت ۱۱ فصل مستمر در بوندس‌لیگا به میدان رفت و با ۱۸٬۴۶۰ دقیقه حضور در ۲۵۵ بازی این رقابت‌ها چه از نظر تعداد و چه از نظر دقایق بازی در لیگ‌های اروپایی رکوردی بی‌نظیر را از خود برجای گذاشت. مهدی مجموعاً در بوندس‌لیگا ۲۹ گل هم به ثمر رسانده است. بیشترین دقایق بازی مهدی برای هامبورگ بوده است.

۲- وحید هاشمیان
وحید هم همچون مهدوی‌کیا در سطح نخست فوتبال اروپا فقط بازی در بوندس‌لیگا را تجربه کرد و البته او با ۴ تیم هامبورگ، بوخوم، بایرن‌مونیخ و هانوفر طی ۲۰۸ دیدار ۱۰٬۵۵۲ دقیقه به میدان رفت و با ۳۸ گل زده تا همین اواخر رکورددار بیش‌ترین گل زده در تاریخ لژیونر‌های اروپایی فوتبال ایران بود؛ رکوردی که در فصل اخیر توسط جهانبخش و قوچان‌نژاد شکسته شد. بیش‌ترین دقایق بازی وحید برای بوخوم بوده است.

۳- اشکان دژاگه
اشکان سومین لژیونر حاضر در باشگاه ۲۰۰ تایی‌ها محسوب می‌شود. او برای هرتا و ولفسبورگ در بوندس‌لیگا و فولام در لیگ برتر جزیره مجموعاً در ۲۰۰ بازی ۱۰٬۹۵۲ دقیقه به میدان رفته و مجموعاً ۲۴ گل هم زده است. اشکان از نظر دقایق بازی هم مانند تعداد بازی سومین بازیکن در بین لژیونر‌های اروپایی محسوب می‌شود. بیشترین دقایق بازی اشکان برای ولفسبورگ بوده است.

۴- مسعود شجاعی
مسعود با اوساسونا در لالیگا و سپس با پانیونیوس و آاک در لیگ برتر یونان مجموعاً در ۱۵۴ بازی به میدان رفت و ۹۳۸۷ دقیقه بازی کرد و ۱۵ گل هم به ثمر رساند. مسعود از نظر دقایق بازی در سطح اول اروپا در بین ایرانی‌ها ششم است. بیشترین دقایق بازی مسعود در لالیگا و برای اوساسونا بوده است.

۵- جواد نکونام
تنها بازیکن حاضر در این فهرست که تمام ۱۴۹ بازی و ۱۲٬۲۹۸ دقیقه آن را برای یک تیم (اوساسونا) بازی کرده است. جواد طی این دیدار‌ها ۲۴ گل هم به ثمر رساند. نکونام اگرچه از نظر تعداد بازی در این رده‌بندی پنجم است، اما از نظر دقایق بازی در اروپا پس از مهدوی‌کیا دوم است.

۶- رحمان رضایی
رحمان با سه تیم پروجا، مسینا و لیوورنو مجموعاً طی ۱۲۸ دیدار ۱۰٬۶۹۶ دقیقه در سری A ایتالیا به میدان رفته است و به عنوان یک مدافع ۶ گل نیز در این رقابت‌ها زده است. بیشترین دقایق بازی رحمان برای مسینا بوده است. او از نظر دقایق بازی در اروپا چهارم است.

۷- سردار آزمون
بین بازیکنانی که هم‌اکنون در فوتبال اروپا حضور دارند، سردار از نظر تعداد بازی رکورددار است. سردار تاکنون برای تیم‌های روستوف و روبین‌کازان طی ۱۱۷ دیدار در لیگ برتر روسیه مجموعاً ۶٬۲۰۷ دقیقه به میدان رفته و موفق به زدن ۳۱ گل هم شده است. بیشترین دقایق بازی سردار برای تیم روستوف بوده است.

۸- علیرضا جهانبخش
علیرضا تاکنون برای تیم‌های NEC و AZ مجموعاً در ۱۱۲ دیدار در لیگ برتر هلند ۹٬۰۲۱ دقیقه بازی کرده و از این پس هم با برایتون در لیگ برتر جزیره بازی خواهد کرد. اگرچه جهانبخش در این جدول از نظر تعداد بازی هشتم است، اما در بین بازیکنان فعلی شاغل در اروپا از نظر دقایق بازی رکورددار است. علیرضا از نظر گل زده در اروپا هم با ۳۹ گل زده در کنار گوچی رکورددار است. جهانبخش بیشترین بازی‌های خود تاکنون را برای AZ انجام داده است.

۹- علی دایی
دایی به عنوان یکی از موفق‌ترین چهره‌های نقش‌بسته در اذهان ما به عنوان لژیونر اروپایی برای تیم‌های آرمینیا، بایرن و هرتا مجموعاً طی ۱۰۷ بازی ۵٬۵۵۱ دقیقه در بوندس‌لیگا به میدان رفته و ۱۹ گل هم به ثمر رسانده است. بیشترین دقایق بازی دایی برای هرتابرلین بوده است.

۱۰- رضا قوچان‌نژاد
گوچی با اولین بازی خود برای آپوئل نیکوزیا در لیگ برتر قبرس به جمع صدتایی‌ها خواهد پیوست. او تاکنون برای هیرنوین در هلند و سنت‌ترویدن و استاندارد لیژ بلژیک در سطح نخست طی ۹۹ بازی مجموعاً ۷٬۴۵۴ دقیقه به میدان رفته و با زدن ۳۹ گل کنار جهانبخش رکورددار گلزنی در بین لژیونر‌های اروپایی محسوب می‌شود. لیگ برتر قبرس سومین لیگ برتر اروپایی او محسوب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها