در روزهای آشفته اقتصاد و همزمان با موج اجراهای رایگان با 300هزارتومان می‌توانید اثر هنری بخرید

هنر ارزان در خیابان‌های بالاشهر؟!

کنسرت رایگان خیابانی، تخفیف‌های عمده برای اجرای نمایش‌ها و برگزاری اکران‌های عمومی فیلم‌ها در مناطق محروم. در چند روز اخیر، متناسب‌سازی صرف هزینه برای حضور در کنسرت‌ها، نمایش‌ها و اکران فیلم‌ها حرف اول خبرهای حوزه هنر بوده است. هفته پیش هم ما از رویداد «صد اثر، صد هنرمند» نوشتیم؛ از قدیمی‌ترین رویداد مربوط به هنرهای تجسمی در ایران. نمایشگاهی که از جمعه یازدهم مردادماه، بیست‌وششمین دوره این رویداد آغاز به کار کرده است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این رویداد ،تنوع در قیمت آثار بوده است. همواره روال کار «صد اثر، صد هنرمند» طوری بوده که مخاطبانی با بنیه‌های مالی مختلف توانسته‌اند مخاطب و خریدار آثار باشند. البته وقتی می‌دانیم گالری گلستان پشت ماجراست، جز این هم انتظاری نیست؛ مرکزی هنری که مدیرش، لی‌لی‌گلستان هفته پیش در گفت‌وگو با جام‌جم گفته بود از همان آغاز به کارش در دهه 60، فروش اقساطی آثار را کلید زده و با چک کارمندی اثر می‌فروخته است. حالا هم که این گالری، بیست‌وششمین دوره رویداد تابستانی «صداثر، صدهنرمند» را با ارائه آثاری از 182هنرمند آغاز کرده، به رسم این رویداد فرهنگی اقتصادی، آثاری ارائه شده که مردم را برای خرید اثر هنری تشویق می‌کند و در این میان قیمت‌گذاری‌های مناسب و درنظرگرفتن طیف‌های متنوعی از سلایق هنری مد نظر قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۱۵۷۴۶۷

پس اگر بر اساس روال معمول گمان میکنید برای خریدن آثار هنری باید چند میلیارد تومان کنار بگذارید، سخت در اشتباهید. قیمت آثار در این دوره از رویداد «صد اثر، صد هنرمند»، از 300هزار تومان تا 85میلیون تومان تعیین شده و همچنین از منظر گونه و سبک هنری از خوشنویسی تا نقاشیخط و نقاشی و از انتزاع محض تا رئال و... تنوع دارد. در روز افتتاحیه این نمایشگاه با فروش ۳۴ اثر در مجموع به قیمت ۱۷۵میلیون تومان آغاز به کار کرد. از این مبلغ، به قرار معمول، 40درصد به برگزارکننده نمایشگاه و 60 درصد به هنرمندان تعلق خواهد گرفت.

نکته جالب ماجرا اینجاست که بدانیم، متولی «صد اثر، صد هنرمند»، کسی است که اخیرا تابلوی پنجمیلیاردوصدمیلیونی سهراب سپهری را در حراج تهران فروخته و حالا قیمت آثار نمایشگاه خودش را چنین ارزان اعلام کرده است.

بنابراین، اگر پیوستن اهالی تئاتر و سینما و موسیقی به موج ارزانسازی را «ارزانکردن خدمات هنری» میدانیم، «صد اثر، صد هنرمند» را میتوان کلیدخوردن فاز ارزانسازی کالای هنری در نظر گرفت.

معروفها با کمتر از 100میلیون

گرانترین اثر این دوره از «صد اثر، صد هنرمند»، اثری از زندهیاد بهمن محصص است؛ یک نقاشی روی مقوا که گالری گلستان آن را ۸۵میلیون تومان پیشنهاد کرده است؛ البته دوستداران بهمن محصص فرصت خرید اثر دیگری از او را با قیمت پایینتر هم دارند، لیتوگرافی که ۵۵ میلیون تومان روی دیوار میرود.

دو اثر زیبا از سیدمحمد احصایی، یکی 80و دیگری 60میلیون تومان، نقاشی منظره از کیخسروخروش ۶۰ میلیون تومان، اثری قابل توجه از زندهیاد فریده لاشایی ۲۵ میلیون، کاری از حجت شکیبا ۲۰ میلیون تومان و... در کنار خوشنویسیهای درخشانی از زنده یاد رضا مافی و... جمع استادان را در «صداثر، صدهنرمند» بیست و ششم جمع کرده است.

فعلا از میان گرانترها، یک اثر کوچک از فرامرز پیلارام در روز افتتاحیه به قیمت ۴۰ میلیون تومان به فروش رسیده است.

این روزها با 300هزارتومان چه میشود خرید؟

بدون تردید مانند همیشه بخش درخشان «صد اثر، صد هنرمند»، حضور پررنگ و انرژیبخش جوانان است؛ همانها که در طول سال حتی برای نمایش آثار خود گالریها دچار مشکل هستند یا آثارشان پذیرفته نمیشود یا اینکه با دندانگردی برخی گالریها دست بهگریبانند. در این دوره از «صد اثر، صد هنرمند»، آثار چشمگیری از هنرمندان جوان که به جایگاه تثبیتشدهای در بازار هنر دست یافتهاند با قیمتهای بسیار مناسب حدود چهار تا هشت میلیون تومان ارائه شده است.

اتفاقا از منظر تعداد آثار بهفروشرسیده در روز افتتاحیه، جوانان طلایهداری میکنند؛ در روز نخست منیر قنبری هنرمند جوان که کارش یک تا یک و نیم میلیون تومان قیمتگذاری شده با فروش سه اثر نقاشی پیشتاز است.

از امید خاکباز و چند هنرمند دیگر هم آثاری به فروش رفت و بر اساس روال نمایشگاه، اثر دیگری از آنها جایگزین شد.

البته سهم هنرمندان تازهکشفشده و هنرمندان شهرستانی هم در این رویداد بسیار بالاست که آثارشان قیمتهای ارزان و باورنکردنی دارند آنطور که میتواند خانوادهها را با حداقل هزینه صاحب یک اثر هنری چشمنواز و زیبا کند. راستی این روزها با 300هزارتومان دقیقا چه چیزهایی میشود خرید؟

امسال، سال مجسمه هم است

در این میان همانند نمایشگاههای اخیر «صد اثر، صد هنرمند»، مجسمه هم سهم مهمی را به خود اختصاص داده است؛ از زندهیاد ایرج زند مجسمهای با قیمت ۳۰ میلیون تومان پیشنهاد شده است، از غازی، قره باغی، شاهمرادی، یاوری و البته چند مجسمهساز جوان که امسال گالری گلستان برای نخستین بار آنها را معرفی میکند هم مجسمههای دیدنی به نمایش و فروش گذاشته شده است. اتفاقا یکی از نکات چشمگیر روز افتتاحیه، فروش خوب مجسمهها بود: کیوان بیرانوند و امیر حصاری هر یک با فروش دو مجسمه، خبر از توجه به این هنر میدهد. البته بهمن نیکو نیز با فروش دو نقاشی در این فهرستگان حضور دارد.

نمایشگاه نونوار

بیستوششمین رویداد «صد اثر، صد هنرمند» تا سیام مرداد برپاست و شما هر روز جز پنجشنبهها وقت دارید از ساعت چهار تا هشت بعدازظهر خودتان را به گالری گلستان واقع در خیابان دروس، خیابان کماسایی، پلاک 14 برسانید. این را هم بگوییم که این نمایشگاه هر بار با فروش آثارش، نونوار میشود. یعنی هر اثری که به فروش میرسد، جای خود را به اثر دیگری از همان هنرمند میدهد، لذا تماشای این نمایشگاه میتواند برای چند بار هم خالی از لطف نباشد.

سامان محمدی

طراح گرافیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها