یادداشت:

حس مفید بودن

ورزش جزو جدایی‌ناپذیر و مهمی از فرآیند توانبخشی فیزیکی و اجتماعی افراد دارای ناتوانی و معلولیت است.
کد خبر: ۱۱۵۶۹۲۵

ورزش باعث افزایش قدرت، هماهنگی و استقامت در معلولان میشود.

با شــــــرکت در فعالیتهـــــــای کـــــــــوهنوردی و صخرهنــــــــوردی مهارتهای هماهنگی، استقامت و انعطافپذیری‌‌افراد نابینا بهبود پیدا میکند. همچنین به درک بهتری از فضای اطرافشان و حرکات بدنشان در موقعیتهای مختلف میرسند.

به بیان دیگر حضور معلولان در برنامههای کوهنوردی باعث افزایش حس اعتماد به نفس و استقلال افراد نابینا شده و در بازپروری انرژی روانی آنها با توجه به جدید بودن فضای کوه نقش مهمی ایفا میکند.

با توجه به هرم نیازهای مازلو که در آن نیازهای فرد با توجه به تمام بعدها تقسیم و مشخص شده است، بعد از تامین نیازهای اولیه، نیازهای سطوح بالاتر برای آنها تعریف میشود که از جمله آنها میتوان به سلامت و فعالیتهای معنادار برای اوقات فراغت و حس مفید بودن
اشاره کرد.

افراد نابینا بهخاطر محرومیت از نعمت بینایی بهعنوان قویترین حس بدن، درک کاملی از ساختار بدن و حرکات آن پیدا نمیکنند.

از ســـــوی دیگـــر بــــــــه‌‌دلیـــــــــل محدودیتهایی که موانع معماری شهری برای تردد آنها ایجاد میکند دسترسیشان به امکانات تخصصی ورزشی کم میشود در نتیجه با مشکلات اسکلتی ـ عضلانی و تعادلی روبهرو میشوند.

از این رو فعالیتهای جسمانی که بتواند ساختار اسکلتی - عضلانی بدن را به کار بگیرد میتواند به حفظ سلامت آنها کمک کرده و باعث بهبود حس تعادل در این افراد شود.

کوهنوردی بهعنوان یک فعالیت سنگین در زمره فعالیتهای تفریحی ـ ورزشی به حساب میآید که نیازمند توان قلبی و عروقی بالا، ظرفیت تنفسی مناسب و همچنین استقامت عضلانی خوبی است.

با توجه به اینکه مسیر کوه دارای شیب است، مهارتهای تعادلی پیشرفتهای را میطلبد.

این در حالی است که فرد نابینا یکی از حسهای اصلی بدن در حفظ تعادل را ندارد، نبود این حس در افراد نابینا حسهای دیگر بدن را مجبور به تلاش بیشتر برای جبران حس مهم بینایی در کوهنوردی میکند.

هر فرد برای حفظ تعادل روانی خود باید بخشی از اوقات روزانه خود را به اوقات فراغت اختصاص
دهد.

فعالیتهایی مانند کوهنوردی اگر در حوزه فعالیتهای فراغت یا حتی حرفهای افراد نابینا قرار بگیرد در جهت افزایش حس مفید بودن تاثیر بسیاری خواهد داشت.

همچنین انعکاس این دستاوردهای ارزشمند در جامعه حس عمومی خوشایند و مطبوعی را به همراه
دارد.

رامین محمدی

کارشناس توانبخشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها