83 درصد مبتلایان به HIV را مردان تشکیل می‌دهند

آخرین آمــــار مبتلایان بـــــــــه HIV

مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: بر اساس آخرین آمار تا پایان سال 1396 در مجموع 37 هزار و 650 فرد مبتلا به HIV در کشور شناسایی، ثبت و گزارش شده است که 83 درصد آنان را مردان و 17درصد را زنان تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۱۱۵۶۵۹۵

به گزارش جامجم، 51 درصد موارد ثبت شده HIV در گروه سنی 21 تا 35 سال هستند و از کل موارد شناخته شده این ابتلا به ویروس تعداد 13 هزار و 293 فوتی ثبت شده است و 15 هزار و 278 نفر نیز وارد مرحله ایدز (اچ آی وی پیشرفته) شدهاند.

براساس اعلام مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال 1365 تاکنون در کشور به ثبت رسیدهاند به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرفکنندگان مواد (7/61 درصد)، رابطه جنسی (3/20درصد) و انتقال از مادر به کودک (5/1 رصد) بوده و راه انتقال در 3/16 درصد از این گروه نامشخص مانده است.

همچنین راه انتقال 2/0درصد مبتلایان از این موارد مربوط به خون و فرآوردههای خونی در سالهای پیش از اجرای سیاست پالایش صددرصدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون است.

براساس این گزارش، الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سالهای اخیر تغییر کرده است، بهگونهای که از کل موارد شناسایی و گزارش شده در سال 1396، 32 درصد موارد ثبت را زنان و 68درصد آنها را مردان تشکیل میدهند و راه احتمالی انتقال در 33 درصد موارد اعتیاد تزریقی، 47درصد روابط جنسی (24درصد زن و 23درصد مرد)؛ 2 درصد مادر به کودک و در 18 درصد راه احتمالی ابتلا، بیان نشده است. ضمنا هیچ مورد ابتلای جدیدی از طریق خون و فرآوردههای خونی ثبت نشده است.

همچنین از کل زنان مبتلا از طریق روابط جنسی در سال 1396، حدود 45 درصد موارد، همسر فرد مبتلا به HIV و 29 درصد نیز همسر فرد دارای رفتار پرخطر بوده است.

در سال 1396 راه احتمالی انتقال 46 درصد از مردان شناسایی شده، اعتیاد تزریقی و 34درصد از این افراد ارتباط جنسی گزارش شده است.

4/1 میلیون نفر در کشور به‌هپاتیت B مبتلا هستند

رئیس شبکه هپاتیت کشور نیز گفت: یک میلیون و 400 هزار نفر مبتلا به هپاتیتB و 186 هزار نفر مبتلا به بیماری هپاتیت‌C در کشور داریم که خوشبختانه با واکسیناسیون هپاتیت B از سال 1373 و ارتقای سطح آموزش در این زمینه، عملا این بیماری در کشور رو به کاهش رفته است.

موید علویان افزود: هپاتیت B از جمله ویروس‌هایی است که از دیرباز در کشور ایران وجود داشته و شیوع این بیماری پیش از این در جامعه ایران بیش از 3 درصد و در برخی از نقاط کشور بیش از 5 درصد بود، اما اکنون به زیر 2 درصد رسیده است.

وی اظهار کرد: همچنین با توجه به قرار‌گرفتن این بیماری در فهرست حمایت بیمه، هزینه‌های درمان برای بیماران تحت‌پوشش بسیار کاهش یافته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها