در حالی که وحشت تحصیل زیر سقف های فرسوده در نیمی از مدارس کشور که قدمت بالای 40سال دارند همچنان وجود دارد ، هنوز دو وزارتخانه آموزش و پرورش و مسکن و شهرسازی
کد خبر: ۱۱۵۶۴۴
در خصوص دو تبصره آیین نامه اجرایی مقاوم سازی مدارس فرسوده اختلاف نظر دارند و حضور رئیس مجلس هم در شورای راهبردی هویت بخشی و مقاوم سازی مدارس مثمر ثمر نبوده است.
به گفته حبیب الله بوربور ، رئیس سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور که با خبرگزاری فارس گفتگو کرده ، رئیس مجلس در آن جلسه از مشکلاتی که آموزش و پرورش در ارتباط با دو تبصره آیین نامه اجرایی مقاوم سازی مدارس فرسوده دارند ، مطلع شده است . وی اضافه کرد: توصیه رئیس مجلس این بود که وزیر مسکن که رئیس کمیسیون صنعت و امور زیربنایی دولت نیز هست حتما توجه کند چیزی را تصویب نکند که سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور در اجرا با مشکل روبه رو شود. وی اظهار کرد: این موارد را به وزیر مسکن و شهرسازی منتقل کردم. پیشنهاد وزیر مسکن این است که این تبصره حذف شود زیرا با این روش وظیفه ای برای وزارت مسکن تعریف شده و از سویی نمی تواند نقطه نظر قانونی را پیاده کند لذا نظر وزیر مسکن این است که این دو تبصره به نحوی اصلاح یا حذف شود. رئیس سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت : روز یکشنبه همین هفته در کمیسیون زیربنایی دولت در این خصوص بحث و بررسی می شود.

بودجه ای برای نوسازی مدارس تعلق نگرفت

این در حالی است که چندی پیش بخشنامه صادر شده از سوی دولت برای جلوگیری از تخلیه مدارس به منظور بازسازی منتشر شد که بر اساس آن بوربور رئیس سازمان نوسازی مدارس هم اعلام کرد وقتی بودجه ای برای ساخت و ساز و مقاوم سازی وجود ندارد ، چرا تعدادی از مدارس را تعطیل و تعداد دیگری را 3 شیفت و 4 شیفت کنیم؛!از سوی دیگر ، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره خلل ایجاد شده در امر پرداخت بودجه 4 میلیارد دلاری از محل صندوق ذخیره ارزی برای نوسازی مدارس می گوید: قانون پرداخت بودجه 4 میلیارد دلاری کامل و جامع است و تاکنون دوبار در کمیسیون آموزش با حضور رئیس مجلس بررسی شده است.

خطر ریزش 9 هزار کلاس درس در تهران

همچنین از آنجا که ایران یکی از 10 کشور زلزله خیز دنیا محسوب می شود و کارشناسان همواره از خطر وقوع زلزله در پایتخت هشدار می دهند ، مسوولان آموزش و پرورش تعداد کلاسهای قدیمی را حدود 9 هزار کلاس اعلام می کنند که در زمره ساختمان های خطرآفرین قرار دارد البته این موضوع زمانی بغرنج تر می شود که تصور کنیم فقط مدارسی که 7 سال قدمت ساخت دارند در برابر زلزله ایمن هستند بنابراین 75 درصد مدارس تهران فرسوده و ناایمن هستند. بر اساس آمارهای رسمی در حال حاضر بیش از 130 مدرسه در تهران قدمت بالای 40 سال دارند و در برابر زلزله ناایمن هستند. ضمن آن که آمار مدارس فرسوده در استان های محروم چون هرمزگان ، سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی به گونه ای است که هر چه سریع تر باید از سوی مسوولان ذی ربط برای اختصاص بودجه و نوسازی این مدارس اقدام شود ، قبل از آن که فاجعه ای به وقوع بپیوندد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها