عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین تأکید کرد

نیازی به مذاکره با آمریکا نیست/ دشمنان دائم در حال رصد نقاط ضعف ما هستند

دونالد ترامپ، طی چند روز اخیر در حالی صحبت از آمادگی خود برای مذاکره با ایران کرده است که طی سنوات گذشته بارها تجربه کرده‌ایم مذاکره با اصلی‌ترین دشمن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نه‌تنها آورده‌ای برای کشورمان ندارد بلکه باعث گرفتاری بیشتر شده است.
کد خبر: ۱۱۵۶۱۱۰
نیازی به مذاکره با آمریکا نیست/ دشمنان دائم در حال رصد نقاط ضعف ما هستند

به گزارش جام جم آنلاین دکتر حسین صمصامی، اقتصاددان و استاد دانشگاه شهید بهشتی در این زمینه گفت: پیش‌فرض اینکه راهی جز مذاکره با آمریکا برای عبور از مشکلات اقتصادی حال حاضر کشورمان بیانگر ضعف دانش و شناسایی گروهی است که این نکته را بیان می‌کنند، چون بارها طی سنوات گذشته بخصوص سال‌های اخیر دیده‌ایم مذاکره با اصلی‌ترین دشمن کشور هیچ دستاوردی برایمان نداشته است.

صمصامی در ادامه افزود: بهتر است افرادی که این‌گونه اظهارنظر می‌کنند کمی بیشتر مطالعه کرده و اطلاعات خودشان را از سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه اقتصاد و منافع ملی کشورمان بیشتر کنند؛ به این دلیل هرگونه حمایت از مذاکره با آمریکا نه‌تنها مخالف خواسته مقام معظم رهبری است بلکه فشاری بر دولت جهت پذیرفتن شروط تعیین‌شده از سوی دشمنان است.

به گفته این استاد دانشگاه تأکید گروهی خاص برای مذاکره با آمریکا داخل کشورمان صرفاً دامن زدن به بحران است و خیر و منافعی برای اقتصاد ایران حاصل نخواهد شد چون مشکلات فعلی اقتصاد کشور پیچیده نیست و تنها با اندکی مدیریت و اراده ملی می‌توان آنها را آن‌طور که بالاترین مقام مدیریت کشورمان تأکید فرموده‌اند در مقابل هرگونه کارشکنی مقاومت کرد.

وی معتقد است آمریکا و دیگر دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی دائم در حال رصد و به‌روزرسانی اطلاعات خود از مشکلات اقتصادی ما هستند تا بر اساس آنها بتوانند شرایطی را به کشور تحمیل کنند که در راستای اهداف شوم خودشان باشد دقیقاً همان‌طور که در دوره برجام عمل کردند و نهایتاً بدون هرگونه دستاوردی برای ایران صرفاً زیان‌های متعددی به ایران تحمیل کردند.

این اقتصاددان تأکید کرد: برجام دقیقاً نتیجه همین فرآیند بود که آمریکایی‌ها طراحی کرده‌اند و بازهم بر اساس همان نقشه در حال برنامه‌ریزی برای کاهش هرچه بیشتری منافع ملی کشورمان هستند به این صورت که در دوره برجام هیات‌های اقتصادی و تجاری گسترده‌ای وارد ایران شد تا نتایج کارشکنی‌ها یا تحریم‌های قبل از برجام را بررسی کنند و با شدت و قدرت بیشتری برای امروز برنامه‌ریزی کنند.

وی در ادامه افزود: دلیل اصلی خروج آمریکا از برجام این است که آمریکایی‌ها از فضای ایجادشده برجام استفاده کردند تا هرگونه راهکار مقاومت اقتصادی ایران را برای پروژه امروزشان شناسایی کنند و در قالب تحریم‌های ثانویه دوباره ایران را وادار به مذاکره کنند تا بتوانند بیشتر از قبل به‌نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ضربه بزنند.

صمصامی معتقد است در شرایط فعلی ظاهراً دشمنان ایران بیشتر از برخی مسئولان دولتی اطلاعات اقتصادی ما را در اختیاردارند و شرایط و نقاط ضعف را می‌شناسند و شاهد مثال هم این است که هرگونه تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری تیم اقتصادی منجر به شکست شده و درنهایت هزینه بیشتری را به اقتصاد ایران تحمیل کرده است نه اینکه در راستای مقابله باسیاست‌های خصمانه آمریکا گام برداشته باشیم.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: شرایط فعلی و اعلام آمادگی آمریکا برای مذاکره با ایران درواقع فاز جدیدی از پروژه براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است چون برآورد کرده‌اند که می‌توانند از شرایط نامناسب اقتصادی به جهت منافع خود استفاده کنند و گروهی هم داخل ایران خواسته یا ناخواسته در همین جهت گام برداشته‌اند. به همین دلیل نظام جمهوری اسلامی ایران باید جهت‌گیری خود با این دسته از افراد را کاملاً مشخص کند.

به گفته وی تأکید بر پذیرفتن FATF یکی از مواردی است که آمریکا و دشمنان ما برای استفاده حداکثری از آن برنامه‌ریزی کرده‌اند تا بتوانند چرخه براندازی را به‌گونه‌ای مدیریت کنند تا دستیابی به اهداف شوم آنها ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر برایشان باشد، این در حالی است که می‌بینیم بازهم گروهی می‌گویند برای ارتباطات مالی با دنیا باید آن را بپذیریم.

صمصامی تأکید کرد: راهکارهای متفاوتی برای جایگزینی نکات تأکیدی شده در FATF وجود دارد که مسئولان دولتی به‌خوبی از آن خبردارند، اما متأسفانه به دلیل عملکرد نامناسب همین مسئولان برخی از این راهکارها در دوره مذاکرات هسته‌ای نمایان شد و امروز کمتر می‌توان از آنها استفاده کرد، پس لازم است با قاطعیت و بدون نگرانی بجای سازش و همکاری با دشمن اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به فکر استفاده از راهکارهای جایگزین موجود باشیم.

این استاد دانشگاه ضمن اشاره مجدد به عدم شناخت برخی مسئولان اقتصادی کشور از شرایط به خبرنگار ما گفت: در طی مذاکرات هسته‌ای و همچنین بعد از آن تیم‌های کارشناسی و تخصصی مختلفی صدها مقاله کاربردی درباره نقاط ضعف اقتصادی ایران در اختیار دولت آمریکا قرار داده‌اند اما آیا چنین تحقیق‌ یا بررسی‌هایی از سوی مدیران دولتی ما در اختیارداریم که بدانیم چطور باید با کارشکنی فعلی آمریکا مقابله کنیم؟

وی تصریح کرد: اگرچه درباره انعقاد پیمان‌های پولی دو یا چندجانبه فرصت سوزی شده است اما هنوز هم می‌توانیم با توجه به شرکای تجاری خودمان و استفاده از تجارب مشابه راهکارهایی برای مقابله با کارشکنی آمریکا تدارک ببینیم و بجای استفاده از دلار در مبادلات اقتصادی جریان ارزهای دیگری را در اقتصاد کشور ایجاد کنیم.

این اقتصاددان اظهار کرد: چین، روسیه، ترکیه، عراق و دیگر کشورهایی که روابط تجاری مناسبی با ایران دارند درواقع می‌توانند در این شرایط بهترین گزینه برای مقابله با کارشکنی‌های آمریکا باشند و لازم است در این زمینه برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم.

صمصامی به خبرنگار ما گفت: نکته‌ای که باید مدنظر داشته باشیم این است که تیم اقتصادی فعلی دولت درواقع تیم شرایط خاص اقتصادی نیست درحالی‌که می‌بینیم معمولاً کشورها در شرایط و بحران‌های خاص تیم مدیریتی مخصوصی را هم بکار می‌گیرند. به همین دلیل باید مدیرانی کارآمد که قابلیت رصد و مقابله با کارشکنی‌های دشمنان را داشته باشند به کار گرفت و از آنها در راستای منافع ملی کشور استفاده کرد.

عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها