خم کردن گردن چقدر آسیب‌زاست؟

دردسرهای سر به زیری!

امروزه گوشی‌های تلفن همراه، حسابی دردسرساز شده‌اند و بی‌اغراق، بسیاری از افراد از صبح تا شب سرشان را برای خواندن مطالب مختلفی که در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، خم ‌‌می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۵۵۹۹۶

اگر استفاده طولانی مدت از رایانه و خمکردن سر هنگام صحبت کردن با تلفن همراه نیز به این مساله اضافه شود، قطعا افراد با مشکلات زیادی در ستون فقرات مواجه خواهند شد که یکی از مهمترین این مشکلات گردن درد است. از آنجا که خانمها بویژه خانمهای خانهدار بیش از بقیه مستعد درد در ناحیه گردن هستند، باید این مساله را جدی بگیرند. دکتر علیرضا پاکقلب فیزیوتراپیست، در این ارتباط بیشتر توضیح میدهد.

علتها را بشناسید

بهطور کلی، هر نوع احساس ناخوشایندی که در گردن ایجاد شود، مانند درد، خستگی شدید، سوزش، نداشتن احساس راحتی در گردن، صداهای ناهنجار و غیرطبیعی حین حرکت و...، بیماری ناحیه گردن به حساب میآید و باید علت آن بررسی شود.

درد از کجا میآید؟

دلایل زیادی در بهوجود آمدن درد گردن نقش دارند. بهعنوان مثال، دیسک گردن، کوتاه بودن عضلات، گرفتگی نقاط ماشهای (گرفتگیهای موضعی و مزمن در داخل و مرکز عضلات)، تنگی کانال مهرهای گردن، دنده گردنی (در این حالت زائده عرضی مهره گردن به قدری بلند است که مثل یک دنده عمل میکند و باعث آسیب میشود)، آرتروز مهره گردنی، روماتیسم مفصلی، ضربه به گردن و...، برخی دلایلی است که باعث درد گردن میشود.

درست رفتار کنید!

چنانچه بنا بر هر دلیل، حرکت ناگهانی به صورت شلاقی (گردن با شدت به سمت جلو یا عقب برود) در گردن ایجاد شود، این مساله میتواند درد و آسیب در ناحیه گردن را در پی داشته باشد. برخی افراد بدون مشورت با مربی بدنسازی یا فیزیوتراپیست، اقدام به حرکتهای ورزشیای میکنند که برایشان چندان مناسب نیست که همین مساله میتواند آسیب بویژه در ناحیه گردن را به وجود بیاورد. یکی از اینکارها، انجام حرکتهای چرخشی در ناحیه گردن است، چنین حرکتی در ناحیه گردن به هیچ عنوان نباید انجام شود، چون آسیبزاست.

خانمها مراقب باشند

گردن درد به صورت حاد یا مزمن میتواند بهوجود بیاید و معمولا گردندردهای مزمن در 40 سالگی به بالا ایجاد میشود، در حالیکه سن ابتلا به گردن دردهای حاد 20 تا 30 سال است. گردن درد یک مشکل شایع محسوب میشود که در خانمها بیشتر از آقایان به وجود میآید. از آنجا که نحوه قرارگیری گردن در بسیاری از افراد جوان نامناسب است، شیوع گردن درد در افراد جوان بیشتر دیده میشود.

عادتهایی که باید تغییر کند

انداختن کوله پشتی به صورت یکطرفه روی شانه یا انداختن هر نوع کیف سنگین میتواند افراد را مستعد گردن درد کند، ضمن اینکه در چنین حالتی احتمال شانه درد و کتف درد نیز وجود دارد. ایستادن زیاد، قوز کردن، برداشتن بار سنگین و خم کردن گردن هنگام صحبت با تلفن همراه میتواند باعث گردن درد شود. یکی دیگر از کارهایی که فشار زیادی به گردن وارد میکند، خم کردن گردن هنگام نگاه کردن به صفحه گوشی تلفن همراه است. انجام این کار، فشاری حدودا پنج برابر بیشتر از حد معمول به گردن وارد میکند.

دکتر به دادم برس!

شاید خیلی افراد دچار این نگرانی شوند که در صورت ابتلا به گردن درد باید حتما جراحی کنند، در حالیکه این باور نادرست است و تنها در شرایطی که یک مشکل اورژانسی مانند بیرونزدگی دیسک همراه با فشار روی نخاع مطرح باشد، احتمال جراحی وجود دارد که تشخیص این مساله نیز به عهده پزشک متخصص ارتوپد است. برای درمان گردندرد، علت آن باید مشخص شود و گاهی برای این منظور باید از متخصص روماتولوژی کمک گرفت. فیزیوتراپیست با بهرهگیری از دستگاههای خاص، تکنیکهای دستی، ماساژ، طب سوزنی و... میتواند به بهبود و درمان گردندرد کمک کند. درمان با فیزیوتراپی معمولا حدود 15 تا 20 جلسه به طول میانجامد و افراد کنار درمان باید سبک زندگی خود را اصلاح کنند و زیرنظر فیزیوتراپیست حتما ورزشهای خاصی انجام بدهند.

خوب بخوابید

موارد زیادی در پیشگیری از درد گردن نقش دارد که میتوان به تغذیه خوب، داشتن یک برنامه ورزشی مستمر و مناسب، استراحت در بین کار و... اشاره کرد. یکی از مواردی که باید به آن توجه کافی داشت، نحوه خوابیدن است بهطوری که سر هنگام خواب همیشه باید مقداری از بدن بالاتر قرار بگیرد. بالش مناسب میتواند این کار را انجام بدهد و ناحیه گردن را تا بالای شانه پر میکند. بهترین حالت خوابیدن برای پیشگیری از گردندرد، طاق باز است ضمن اینکه در چنین حالتی باید دو بالش زیر زانو قرار بگیرد. در صورت عادت خوابیدن به پهلو نیز باید بین دو زانو بالش قرار داد.

کاملیا تجریشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها