وزیر مشاور دولت امارات در امور خارجی می‌گوید کشورش از اختلافات آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر ایران نگران و خواستار توافقی فراگیرتر میان آمریکا و ایران است.
کد خبر: ۱۱۵۵۷۶۱
نگرانی امارات از اختلاف نظر آمریکا و اروپا درباره ایران

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، انور قرقاش امروز (پنجشنبه) در مورد اختلافات ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا بر سر ایران ابراز نگرانی کرد.

وی گفت: «ما از اختلاف نظر موجود بین ایلات متحده آمریکا و اروپا در مورد ایران نگرانیم».

این وزیر اماراتی که کشورش از مخالفان اصلی توافق ایران با ۵+۱ بود، ابراز امیدواری کرد که دولت «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا توافق برجام را لغو کرد و به صورت یکجانبه از آن خارج شد، دوباره با ایران به «توافق جامع‌تری» دست یابد.

او گفت: «امیدواریم که فشارهای آمریکا [علیه ایران] منجر به مذاکرات با این کشور شود تا توافقی جامع‌تر از توافق ۲۰۱۵ حاصل شود».

کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس و در رأس آن‌ها عربستان سعودی و امارات از زمان حصول توافق هسته‌ای ایران با غرب در سال ۲۰۱۵ (تیرماه ۱۳۹۴)، از مخالفان سرسخت این توافق بودند.

این کشورها از «باراک اوباما»، رئیس جمهوری وقت آمریکا به دلیل این توافق و لغو تحریم‌های یک‌جانبه واشنگتن علیه تهران ناراضی بودند و مدعی بودند که باراک با این توافق و بازگرداندن دارایی‌های بلوکه شده به ایران موجبات افزایش نفوذ و قدرت منطقه‌ای تهران خواهد شد.

خروج آمریکا از برجام در تاریح ۱۸ اردیبهشت ماه گذشته و دستور ترامپ برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه، موجی از خوشحالی در بین برخی حکام عربی ایجاد کرد.

عربستان سعودی، بحرین و امارات به ترتیب در بیانیه‌های جداگانه به فاصله چند دقیقه از فرمان ترامپ مبنی بر خروج از برجام، از این اقدام رئیس جمهوری آمریکا تمجید کردند و خواستار اعمال ترحیم‌ها و فشارهای بیشتر علیه تهران شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها