پنجشنبه گذشته کنست رژیم صهیونیستی لایحه تبعیض‌آمیز موسوم به «کشور یهود» را با 62 رای موافق 55 رای مخالف و دو‌رای ممتنع به تصویب رساند.
کد خبر: ۱۱۵۵۳۱۸
«دولت یهود» در مقابل «هر فلسطینی یک رأی»
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که از این پیروزی به وجد آمده بود تصویب این قانون را نقطه تحولی مهم در تاریخ رژیم صهیونیستی توصیف کرد. تصویب این لایحه اما بازتاب منفی وسیعی در سطح جهانی داشت. اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا، بسیاری از کشورهای اروپایی، آسیایی و بخصوص کشورهای مسلمان منطقه غرب آسیا بشدت این طرح را محکوم کردند و آن را یک نوع آپارتاید جدید دانستند. با این حال به نظر می‌رسد طرح کنست هدفی مهم‌تر را تعقیب کرده باشد و آن، این‌که با طرح منطقی ایران برای حل مساله فلسطین مقابله کرده باشد.

برای اولین بار ۱۶ سال پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیتا... خامنهای در جمع بسیجیان راهحلی منطقی برای مشکل فلسطین مطرح کرد که همچنان به عنوان یکی از بهترین راهحلها باقی است. این راهبرد مبتنی بر بازگشت آوارگان فلسطینی از سراسر جهان به فلسطین و برگزاری یک رفراندوم فراگیر بین ساکنان فلسطین اعم از مسلمان، دروزی، مسیحی و یهودی بود تا بر پایه آن یک نظام سیاسی و اجتماعی منتخب اکثریت بر اساس رفراندوم تشکیل شده و سرنوشت فلسطین در نهایت به دست خود ساکنانش تعیین شود. این گفتمان راهبردی کاملا دموکراتیک بود که حتی در صورت اجرا میتوانست منجر به محو و تغییر هویت فعلی اسرائیل شود. چندی پیش رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار استادان و اعضای هیاتهای علمی دانشگاهها در ضمن صحبتهایشان یک بار دیگر بر این راهحل تاکید کرده و با اشاره به مظلومنمایی شمرِ زمان یعنی نخست وزیر کودککش رژیماشغالگر در سفر به اروپا گفتند: این جنایتکار که سرآمد همه ظالمان تاریخ است به اروپاییها به دروغ گفت ایران میخواهد ما و چند میلیون یهودی را نابود کند در حالی که راهحل ما برای مساله فلسطین کاملاً منطقی و منطبق بر موازین دموکراسی است.

رهبر انقلاب با انتقاد از سکوت اروپاییها در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و قدس افزودند: همیشه گفتهایم برای تعیین نوع حکومت در کشور تاریخی فلسطین باید براساس شیوهای که همه جهان قبول دارد به افکار عمومی مراجعه کرد و از همه فلسطینیان واقعی اعم از مسلمان، یهودی و مسیحی که حداقل ۸۰ سال در این سرزمین بودهاند چه در داخل و چه خارج از سرزمینهای اشغالی نظرخواهی و همه پرسی شود. این طرح جمهوری اسلامی که رسماً در سازمان ملل به ثبت رسیده است آیا با موازینی که جهان قبول دارد، منطبق نیست؟

ایشان روز گذشته نیز در دیداری فرمودند: «یهودیسازی فلسطین خواب آشفتهای است که دیدهاند. نه آن اتفاق میافتد، نه معامله قرن.»

چرا دولت یهود؟

منابع خبری میگویند براساس قانون جدید فقط شهروندان یهودی در آن حق تعیین سرنوشت را خواهند داشت. به این ترتیب فلسطینیهای مقیم سرزمینهای اشغالی دیگر در این روند جایی نخواهند داشت. درحالی که به گفته ناظران اگر همین الان نیز یک رفراندوم آزاد در سرزمینهای اشغالی برگزار شود اعراب این مناطق نقشی تعیینکننده در آن خواهند داشت. طبق قانون جدید دیگر غیر یهودیان اعم از مسلمانان، عربها و... شهروند محسوب نمیشوند. زبان عربی دیگر زبان رسمی سرزمینهای اشغالی نیست و تنها زبان رسمی آن عبری خواهد بود. این درحالی است که سرشماری سال ۲۰۱۳ نشان میدهد در سرزمینهای اشغالی حدود هشت میلیون و ۵۱ هزار نفر زندگی میکنند که 900/045/6 نفر از آنان را یهودیان و 400/663/1 را اعراب تشکیل دادهاند. بیشتر اعراب مسلمان و گروهی نیز مسیحی و دروزی هستند. حال با تصویب این قانون جدید میلیونها عرب مسلمان، مسیحی و دروزی دیگر شهروند محسوب نمیشوند و رسما به آنها اجازه داده نمیشود در سرنوشت سیاسیشان مشارکت داشته باشند. کل جمعیت فلسطینیها هشت تا دهمیلیون تخمین زده میشود که 2/5 میلیون نفر آنها در کرانه باختری و 1/5 میلیون نفر در غزه و بقیه در کشورهای دیگر آوارهاند.

از بدو تاسیس رژیم صهیونیستی تاکنون مسلمانان و عربها حق در اختیار داشتن مناصب مهم و راهبردی و حتی ورود به ارتش را نداشتند و اکنون با تصویب این قانون حقوق اساسی بیشتری از آنان پایمال شده است. اسرائیل مدعی بود در داخل سرزمینهای اشغالی 1948م دموکراسی و حقوق شهروندی را رعایت میکند و اگر تضییع حق و کشتار و تجاوز است در کرانه باختری و نوار غزه بر حسب شرایط اجباری است. حال اما دموکراسی ادعایی اسرائیل در داخل خط سبز (مناطق اشغالی 1948م) نیز با تصویب این قانون نژادپرستانه فروپاشیده است؛ زیرا با تصویب این قانون در تمامی مناطق اشغالی فلسطین اعم از 1948م و 1967م رسما سیستم آپارتاید حاکم شده است. این واقعه تاکیدی واضح بر حقانیت گفتمان و راهبرد مقاومت در آزادی قبله اول مسلمانان جهان است و نشان میدهد تنها راه آزادی قدس شریف از مقاومت همهجانبه جهان اسلام علیه اشغالگران میگذرد.

وقتی پردهها میافتد

جورج ظریف، در روزنامه الرای اردن مینویسد: تصویب قانون دولت یهود به معنای تحکیم همان نظام آپارتایدی است که اقلیت سفیدپوستان در آفریقای جنوبی علیه سیاهپوستان اعمال میکردند. به گفته او، تصویب این قانون در ادامه ابتکار عمل نابخردانه دونالد ترامپ مبنی بر اعلام بیتالمقدس به پایتختی اسرائیل به وجود آمده و نشان میدهد دولت آمریکا روزبهروز مقامات اسرائیلی را به تجاوز و اشغالگریهای بیشتر تشویق میکنند.

اکرم عطاءا... در روزنامه الایام فلسطین مینویسد: تصویب این قانون به معنای سقوط اسرائیل از جهان متمدن است. عجیب اینکه همین جهان متمدن دربرابر چنین عملی سکوت کرده و لب از لب نمیگشاید. یحیی رباح نیز در روزنامه الحیاه الجدیده نوشت: تصویب این قانون به معنای آن است که نبرد با اشغالگران به اوج خود رسیده است. تصویب این قانون همه پردهها را کنار زد و ماهیت درونی رژیم اشغالگر قدس را برای همه جهانیان آشکار کرد و نشان داد اسرائیل صرفا یک دولت نژادپرست است. به گفته این نویسنده فلسطینی، تصویب این قانون میتواند شعلههای مبارزه را در سرزمینهای اشغالی روشن کند و به اهالی الجلیل، یافا، حیفا، النقب، ناصره و بیتالمقدس یادآور شود که نباید ساکت بنشینند زیرا نظامی نژادپرست هرلحظه زندگی آنها را تهدید میکند. یوسف رزقه نیز در سایت فلسطین آنلاین نوشت: تصویب این قانون به معنای تهدید صریح موجودیت اعراب فلسطینی است. در آینده آنها سلب تابعیت شده و از مناطق و خانههایشان کوچانده میشوند.

علی باقری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها