هفته‌های گذشته آماری از بازار بازی‌های رایانه‌ای در ایران کار کردیم که نشان از رشد و نفوذ چشمگیر آن در میان کاربران ایرانی داشت.
کد خبر: ۱۱۵۴۶۰۷

در این میان سهم قابل توجه و البته رو به رشدی از آن مربوط به کنسولهای بازی میشود. این نشاندهنده آن است که این جعبههای سرگرمی بیشتر از گذشته محبوبیت پیدا کردهاند، اما سوال این است کدام کنسول انتخاب مناسبی برای شماست؟

راند اول

وقتی صحبت از کنسول بازی میشود با یک فهرست عجیب و غریب و طولانی سروکار ندارید و درواقع گزینههای شما در میان دستپختهای سه شرکت مایکروسافت، سونی و البته نینتندو خلاصه میشود. در حال حاضر شرکتهای سونی و مایکروسافت آخرین محصولاتی که به بازار عرضه کردهاند، پلیاستیشن 4 پرو و ایکسباکس وان ایکس هست، اما واقعیت این است که قیمت بالای این محصولات و البته توانایی سختافزاری خیلی بالایشان این گزینهها را از فهرست ما حذف میکند، اما نسل سبک این دوکنسول در کنار نینتندو سوئیچ به گزینههای اصلی ما تبدیل میشود.

بگذارید مقایسه را از رقبای اصلی یعنی ایکسباکس وان اس و پیاس 4 سلیم شروع کنیم. این دو قهرمان سبک وزن از نظر مقدار رم، تراشه پردازنده اصلی و حتی پردازنده گرافیکی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند، اما حافظه داخلی ایکسباکس وان اس - با قیمتی نیم میلیون کمتر از ارزانترین مدل سونی یعنی پیاس 4 سلیم - یک ترابایت بوده و دو برابر حافظه داخلی 500 گیگابایتی 4 اسلیم است. اگر واقعا سبک وزن بودن دستگاه برایتان مهم است باید بدانید ایکسباکس وان اس نزدیک به 800 گرم از سونی 4 اسلیم سنگینتر است تا حداقل در این مورد پیاس 4 پیش بیفتد.

راند دوم

رقیب سوم یعنی محصول متفاوت شرکت نینتندو با نام نینتندو سوئیچ در عین حال که کنار ایکسباکس و پیاس4، کنسول خانگی به حساب میآید، اما میتواند یک کنسول دستی تمام عیار و قدرتمند هم باشد. نینتندو سوئیچ ابتدای عرضه چندان امیدوارکننده نبود، اما حالا که مدتی از ورودش به بازار میگذرد، با توجه به عنوانهای بازی متنوع، پلتفرم جذاب و البته کاربری بسیار مناسب توانسته نمره قبولی بالایی بگیرد. پردازنده گرافیکی و اصلی این دستگاه از سری انویدیا تگراست که برای این محصول اختصاصیسازی شده است. دستگاه تنها 32 گیگابایت حافظه داخلی دارد، اما با توجه به نوع بازیها و البته امکان اضافه کردن حافظه جانبی، نکته نگرانکنندهای وجود ندارد.

راند آخر

اصلیترین موضوع، بازیهای این سه کنسول است؛ مسالهای که شاید برای خیلیها از سختافزار هم مهمتر باشد. از سوئیچ شروع کنیم، دستگاهی که به دلیل ساختار متفاوت خواستگاه بازیهای اختصاصی و البته گاهی فیزیکی است. شاید تصور کنید عنوانهای اصلی مانند فیفا، کالآودیوتی و… چی؟ تعجب آور است، اما تمام این بازیها به غیر از عنوانهای اختصاصی ایکسباکس و پیاس روی این دستگاه نیز وجود دارد. در قدم بعدی باید سراغ پیاس سونی رفت. جایی که استودیوهای انحصاری آن، کاربران را مجاب کرده که از این کنسول استفاده کنند. مگر میشود اهل بازی باشید و وسوسه تجربه بازی «خدای جنگ» جدید یک بار هم از ذهنتان نگذشته باشد؟ این همان نقطه ضعف اصلی ایکسباکس در برابر پیاس است که البته با بازی PUBG برای اولین بار بهطور کامل فراموش شد و این بار کاربران پیاس 4 بودند که حسرت داشتن این بازی را میخوردند.

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها