با توسعه دایره کنترل ارتش سوریه بر مناطق غربی درعا و حومه استان قنیطره، یک روستا و ارتفاعات استراتژیک دیگر به تصرف نیروهای سوری در آمد. حضور ارتش سوریه در مرزهای جولان خواب و آرامش را از صهیونیست‌ها گرفته و بعد از غزه آنها نگران شروع یک درگیری جدید در مرزهای با سوریه هستند. هم اکنون یگان‌هایی از ارتش سوریه با همکاری نیروهای همپیمان عملیات نظامی خود را از حومه شمال غرب درعا به سمت قنیطره حرکت داده‌اند.
کد خبر: ۱۱۵۴۲۶۹

آنها پس از نابودی تعدادی از تروریستها و مصادره و انهدام سلاح و تجهیزاتشان، کنترل ارتفاعات استراتژیک الحاره و روستاهای کفر شمس، ام العوسج، الطیحه و زمرین در حومه شمال غربی درعا را به دست گرفتند. با تصرف این مناطق راه برای پیشروی آنها در جبهه قنیطره در مجاورت جولان اشغالی فراهم شد. همزمان با تحولات روز گذشته اعلام شد تعدادی از گروههای شبهنظامی به همراه خانوادههایشان به سمت مرزهای جولان اشغالی حرکت کردند، اما مقامات ارتش اسرائیل از طریق بلند گو از آنها خواستند خود را از مناطق خطر دور کنند. به گزارش رویترز، با وجود هشدارهای یادشده هنوز دهها تن از آنها با تجمع در نزدیکی مرزهای سوریه با جولان اشغالی پرچم سفید در دست گرفته و در فاصله ۲۰۰ متری حصار مرزی با اسرائیل متوقف شدهاند. بلندیهای جولان شامل فلات و منطقهای کوهستانی در جنوب غربیترین بخش خاک سوریه است و تنها ۷۰ کیلومتر تا دمشق فاصله دارد. رژیم صهیونیستی در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ بخش بزرگی از بلندیهای جولان را که متعلق به سوریه است به اشغال خود درآورد. از ۳۱می ۱۹۷۴ نیروهای کلاه آبی سازمان ملل (UNDOF) در بلندیهای جولان حضور دارند و بر حفظ آتشبس میان سوریه و اسرائیل نظارت میکنند. اسرائیل در سال ۱۹۸۲ این مناطق را به عنوان بخشی از خاک خود اعلام کرد، اما این اقدام هیچگاه مورد تائید سازمان ملل متحد قرار نگرفت. هماینک رژیم اسرائیل با نصب دستگاههای هشداردهنده بر بلندیهای جولان تلاش میکند تحرکات نظامی سوریه را زیر نظر داشته باشد.

انتقاد شدید از نتانیاهو

منابع امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی با طرح اینکه نیروهای ارتش و مقاومت سوریه به فاصله چهار کیلومتری مرز فلسطین اشغالی رسیدهاند، از رویکرد کابینه نتانیاهو و بی توجهی به خطرات ناشی از پیشروی نیروهای سوری انتقاد کردند. وبگاه امنیتی «دبکافایل» وابسته به منابع اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نوشت: با اینکه ارتش سوریه و نیروهای مقاومت بیش از پیش در حال نزدیک شدن به مرزهای شمال فلسطین اشغالی هستند، اما سران اسرائیل به دنبال عملیات علیه حماس در غزه هستند. دبکافایل با بیان اینکه ارتش و نیروهای سوری اکنون فقط چهار کیلومتر تا مرزهای جولان اشغالی فاصله دارند، نوشت با این حال اما ارتش اسرائیل تعداد زیادی از نیروهای خود و چندین دستگاه سامانه پدافند موشکی گنبد آهنین را اطراف غزه مستقر کرده و گویی از جبهه شمالی غافل شده است. به گفته این منبع نیروهای ارتش و مقاومت سوریه توانستند بلندیهای «تلالحاره» را از معارضان پس گرفته و تحت کنترل خود دربیاورند. به اینترتیب آنها میتوانند نه تنها تمام جولان اشغالی، بلکه شمال الجلیل و حتی شهرهای ساحلی مدیترانه مانند «ناهاریا» را زیر آتش توپخانهای و حملات زمینی خود قرار دهند. کارشناسان میگویند ادامه عملیات ارتش سوریه برای آزادسازی جنوب این کشور از دست گروههای تروریستی که از ابتدای تیرماه جاری آغاز شد، هماکنون مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکا را به وحشت انداخته است. از نزدیک به یکماه گذشته که عملیات پاکسازی جنوب سوریه آغاز شد تاکنون حدود 90 درصد استان درعا از جمله بخش اشغالی شهر درعا (مرکز استان درعا) بعد از هفت سال، آزاد شد. با آزادسازی بخشهای زیادی از استان درعا نگاه ارتش سوریه به آزادسازی استان «قنیطره» در مرز سوریه با سرزمینهای اشغالی معطوف شد. هماکنون عملیات ارتش سوریه با گروههای مسلحی است که در بخش کوچکی در غرب درعا و همچنین بخشهایی از استان قنیطره (در مجاورت درعا) استقرار دارند درجریان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها