روایت علیرضا فغانی از جام جهانی 2018 در گفت و گو با جام جم

دورخیز برای فینال 2022 قطر

تیم داوری ایران در میان استقبال مسئولان، خانواده شان و همین‌طور تعدادی از مردم و خبرنگاران و عکاسان، به ایران بازگشت. علیرضا فغانی، رضا سخندان و محمدرضا منصوری که صبح دیروز وارد کشور شدند، درخشش بی‌نظیری در مسابقات جام‌جهانی داشتند، در حالی روسیه را ترک کردند که به گواه خیلی از کارشناسان و رسانه‌ها شایسته قضاوت دیدار فینال جام‌جهانی بودند.
کد خبر: ۱۱۵۴۰۹۷

تیم داوری ایران در مجموع 4 مسابقه را قضاوت کرد که دیدار ردهبندی جام بین بلژیک و انگلیس، یکی از آنها بود. عملکرد داوران ایرانی در هر 4 مسابقه از نظر کارشناسان عالی بود. علیرضا فغانی در این باره به جام جم میگوید: «خدا را از این بابت شکر میکنم. همه تلاش ما از ابتدای مسابقات این بود که بتوانیم فینال را سوت بزنیم. هدف اصلیمان همین بود ولی خب قسمت نبود این بازی به ما برسد، ولی با این حال خوشحالیم. خوشحالیم که اشتباه اثرگذار نداشتیم و طوری عمل کردیم که بتوانیم از آبروی ایران دفاع کنیم... .»

تعریف و تمجید تاج

فغانی و کمکهایش دیروز همراه با مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال که برای تماشای بازی فینال جام جهانی به روسیه سفر کرده بود، وارد کشور شدند.

محمدرضا ساکت، دبیرکل فدراسیون فوتبال و فریدون اصفهانیان، رئیس کمیته داوران هم از جمله کسانی بودند که در فرودگاه حضور داشتند تا از داوران پرافتخار ایرانی استقبال کنند. مهدی تاج در جمع خبرنگاران درباره عملکرد آنها توضیح داد: «از این بابت خیلی خوشحال هستیم، این یک افتخار برای کشور ما بود.

خدا را شکر تیم ملی ما در جام جهانی درخشید و پس از آن هم تیم داوری ما توانست در این مسابقات بدرخشد.

به نظرم حق تیم داوری ما قضاوت در فینال جام جهانی بود. در هر صورت این تصمیمی بود که کمیته داوران فیفا گرفت. ضمن اینکه اینفانتینو (رئیس فیفا) هم نظر مثبتی روی قضاوت
داوران ما داشت.»

نکونام: فینال حق داوران ما بود

قضاوت فینال، چیزی بود که همه ایرانیها آن را حق فغانی و کمکهایش میدانستند.

جواد نکونام، کاپیتان سابق تیم ملی هم در این باره میگوید: «فکر کنم همه دیدند حق داوران ما بود که بازی کرواسی و فرانسه را سوت بزنند ولی چیزی از ارزشهای آنها کم نشد. قضاوت دیدار ردهبندی هم دست کمی از فینال جام جهانی نداشت.»

دورخیز برای فینال جام جهانی

خود فعانی و دستیارانش هم تلاش کردند تا با این مساله کنار بیایند. وقتی از این داور بینالمللی پرسیدیم اینطور پاسخ داد: «فکر کنم همه دیدند ما تمام تلاش خود را کردیم تا به فینال برسیم. یعنی از طرف ما هیچ کمکاری وجود نداشت. حتی یکبار هم از کمک داور ویدئویی استفاده نکردیم و همه چیز عالی پیش رفت. مسئولان فیفا هم از عملکرد ما رضایت داشتند و امیدواریم این موفقیتها برای داوری ایران ادامه پیدا کند.» رضا سخندان، کمک اول فغانی هم در این باره توضیح میدهد: «ما در سه سال گذشته زحمات زیادی کشیدیم و در تورنمنتهای مختلف قضاوت کردیم. سختیهای زیادی را تحمل کردیم و فکر میکنم قضاوت در دیدار ردهبندی جام جهانی نتیجهای بود که باید میگرفتیم. خدا را شکر مردم و رسانههای داخلی و خارجی پس از این اتفاق خوب، متوجه توانایی داوران ایرانی شدند. خوشحالیم که توانستیم نام ایران را پُر آوازه و لحظاتی مردم کشور را شاد کنیم.» سخندان در مورد اینکه نظر اینفانتینو و مسئولان فیفا در مورد قضاوت تیم داوری ایرانی چه بوده است، میگوید: «نظر خاصی از سوی مسئولان به ما منعکس نشد، اما بازخوردی که از بین کمیته داوران و مسئولان فیفا وجود داشت این بود که همه اعتقاد داشتند حق ما قضاوت در فینال جام جهانی است، اما اینکه چرا به ما قضاوت در این مسابقه را ندادند، نمیدانم.»

فغانی و دستیارانش قرار نیست دست از تلاش بکشند. آنها هر چند فینال این دوره را از دست دادند، ولی از همین حالا نقشه کشیدهاند فینال بعدی را سوت بزنند. آنها اعتقاد دارند با حفظ آمادگی خود میتوانند به این هدف برسند. فغانی میگوید: «باید دید در آینده چه پیش میآید؟» سخندان هم توضیح میدهد: «تمام توانمان را به کار خواهیم گرفت تا در جام جهانی بعدی فینال را قضاوت کنیم.»

سعید اکبری

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها