یک اقتصاددان در گفت‌وگو با جام جم آنلاین بررسی کرد:

واردکنندگان غیرمجاز حوزه خودرو باید به عموم مردم معرفی شوند

یک اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه با بیان اینکه اگر سامانه ثبت و سفارش یکپارچه ای در رصد واردات کالا داشتیم نیازی به نامه نگاری وزیر صنعت به رییس جمهور مبنی بر شفافیت در پرونده واردات خودرو نبود و باید خود وزارتخانه با رصد و شناسایی متخلفین مبادرت به تنویر افکار عمومی می کرد.
کد خبر: ۱۱۵۳۹۳۱
واردکنندگان غیرمجاز حوزه خودرو باید به عموم مردم معرفی شوند

مهدی پازوکی در گفت و گو با جام جم آنلاین عدم وجود شفافیت در حوزه اقتصادی کشور را یکی از معضلات امروز نظام مالی و اقتصادی کشور برشمرد و گفت: در شرایط فعلی اقتصاد ایران بیش از نان شب به شفافیت عملکرد افراد و مسئولان در مراودات و دادوستدهای اقتصادی نیازمند است و هر اندازه دولت ها در این مسیر گام بردارند اقتصادی ملی و بازار کسب و کار از نوسان و التهاب مصون خواهد ماند.

وی از بین بردن هرگونه انحصار چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی را یکی از ملزومات شفافیت اقدامات اقتصادی در کشور دانست و افزود: انحصار طلبی در تمامی عرصه های فعالیتی اقتصاد خواه واردات اقلام کم حجم مانند مواد خوراکی، خواه کالاهای لوکس خارجی از قبیل انواع خودرو به مثابه یک سم کشنده برای اقتصاد کشور ما خطرناک است. بنابراین اگر دولت ها خود را مقید به ایجاد شفافیت می دانند ابدا نباید اجازه دهند میدان رانت یا انحصار بدست اشخاص یا گروه هایی خاصی بیافتد.

این اقتصاددان در ادامه به اظهارات ضد و نقیض دولت درباره مبارزه با مفاسد اقتصادی و قاچاق کالا پرداخت و خاطر نشان کرد: دولت چندی پیش اعلام کرد رقم قاچاق کالا در سال 96 از 25 میلیارد دلار به عدد 12 میلیارد دلار کاهش یافته است. ما فرض می کنیم حرف دولت در این خصوص صحیح است، اگر ما عدد 12 میلیارد دلار را با ارز 4 هزار و دویست تومان محاسبه کنیم رقمی در حدود 50 هزار میلیارد تومان بدست می آید؛ این بدان معناست که با یک قلم قاچاق کالا به میزان 50 هزار میلیارد دلار پول کثیف وارد چرخه اقتصادی کشور می شود.

پازوکی در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود تاکیدات چنیدن ساله مقام معظم رهبری مبنی بر مبارزه با قاچاق کالا به کشور ما شاهد واردات حجم انبوهی از خودروی خارجی به کشور وارد هستیم و نامه نگاری وزیر صنعت در این رابطه گفت: اگر ما سامانه درست و یکپارچه ای در رصد فعالیت های اقتصادی داشتیم اصلا نیازی به نامه نگاری آقای وزیر صنعت به رییس جمهور نبود و قاچاق خودرو خیلی زود شناسایی و افراد رد یابی می شدند و قبل از اینکه رسانه ای شود خود دستگاه ذیربط پس از طی مراحل قانونی به اطلاع عموم می رساند.

وی به عنوان مشاور اقتصادی و کارشناس این حوزه به دولت توصیه کرد: دولت باید به گونه ای مدیریت خود را تقویت کند تا قبل از وقوع هر مفسده ای در نظام اقتصادی، مثلا در خصوص پرونده واردات خودرو در جهت تنویر افکار عمومی به سرعت اقدام کند. به عبارت دیگر امروز نماینده مجلس ما – قوه قضاییه ما – کسبه و فرهنگی ما و از همه بالاتر مقام معظم رهبری مطالبه گر روشن شدن موضوع قاچاق کالا از جمله واردات غیر قانونی خودرو هستند.

پازوکی نقش رسانه ملی در زدون ابهام نزد افکار عمومی را بسیار حایز اهمیت توصیف کرد و افزود: دولت می تواند با ارایه گزارشات متقن از سلسله اقدامات خود در مبارزه با قاچاق کالا و ارز- خودرو- کالاهای لوکس-و... به روشنگری افکار در جامعه بپردازد تا موجب بازگشت حس اعتماد مردم گردد ولی در مقابل اگر چنین رویکردی نادیده گرفته شود هر روز بر دامنه شایعات و ابهامات بازار کسب و کار و عدم شفافیت دولت در امورات اقتصادی افزوده می شود.

وی به استناد گزارش سازمان بازرسی کل کشور از قاچاق خودرو در کشور تعداد واردات خودروهای خارجی را در حدود 5000 دستگاه برآورد کرد و گفت: الان باید دولت این موضوع را برای مردم روشن کند این چند هزار دستگاه توسط چه اشخاصی و از چه مبادی وارد کشور شده است. به هر حال یک خودرو با آن حجم ارزن نیست که انسان با گذاشتن آن در جیبش از مرز عبور دهد. از سویی دیگر دستگاه های مسئول برای مردم مشخص کنند چه کسی توانسته با پرداخت رشوه به سازمان توسعه و تجارت یا گمرک مبادرت به واردات خودرو کند. از این رو اعتقاد دارم تلویزیون با داشتن چنین اسناد و اطلاعاتی این امکان را خواهد داشت تا با ساخت مستندهایی در خصوص جولان باندهای مخوف مافیای خودرو زمینه شفافیت هر چه بیشتر را در بین مردم فراهم آورد.

پازوکی با رد ادعای یکی از نهادهای مسئول که عنوان کرده سایت ثبت سفارش سازمان توسعه و تجارت هک شده و در آن زمان خرید خودرو صورت گرفته، بیان داشت: ابدا چنین مطلبی نمی تواند به واقعیت نزدیک باشد بر فرض اینکه سامانه ثبت هک شده بود، خوب مبادی ورودی و سامانه اطلاعاتی گمرک چطور آن هم هک شده بود همان طور که اشاره شد خودرو ارزن نبوده که به راحتی به کشور وارد شود و حتما حداقل در یکی از مبادی و گیت های کشور قابلیت رصد داشته است. در مجموع بنده اعتقاد دارم باید یک اراده جمعی در مبارزه با قاچاق کالا در کشور بوجود آید تا شاهد تکرار چنین معضلات نباشیم.

این اقتصاد دادن عدم شفافیت در فعالیت اقتصادی کشور را مولود پدیده ای بنام «نو کیسه ها» دانست و در تشریح آن گفت: امروز جامعه ما شاهد ظهور طبقه نوکیسه ای است که درآمد سرشارش نشات گرفته از نوآوری- تلاش و کوشش و یک فکر اقتصادی صحیح نبوده بلکه برگرفته از رانت اقتصادی است. جالب اینجاست همین نوکیسه ها هستند که با جولان خودروهای گران قیمت وارداتی ثروت نامشروع خود را به رخ جوانان جامعه ما می کشند و موجب سرخوردگی طبقه ای از مردم می شوند تا با کار و تلاش و ارزش افزوده اقتصادی برای کشور با حداقل ها زندگی می کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: دولت در هر حالتی موظف به ایجاد شفافیت و مبازره با فساد اقتصادی است و باید تاکید کنم تلویزیون در این راه بسیار کمک حال است به گونه ای که نباید با هیچ کس تعارف داشته باشد و هر کسی از هر جناحی در اقتصاد کشور اخلال گری می کند را به مردم معرفی کند و هر کسی که تلاش دارد با استفاده از نفوذ و رانت اقتصاد کشور را به سود خود بحرانی کند باید با شناساندن او به مردم به سزای اعمال ننگین خود برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها