جزئیاتی از حادثه تلخ تصادف در سنندج که جان بیش از 11 نفر از هموطنان را گرفت

شب داغ سنندج به روایت شاهدان

برخورد تریلر حامل مازوت با اتوبوس در مقابل ترمینال سنندج فاجعه‌ای را رقم زد. در این تصادف مسافران اتوبوس و راننده نفتکش جان باختند و 7نفر دیگر مصدوم شدند. در کردستان سه روز عزای عمومی اعلام شده است. در حالی که اسامی 11نفر به عنوان جان‌باختگان این تصادف اعلام شده است، کمک‌راننده تعداد قربانیان را 15 نفر اعلام کرد. آتش‌نشانی هم اعلام کرده که 13 جسد را به اورژانس تحویل داده است. حسن روحانی، رئیس‌‌جمهور در پیامی با ابراز همدردی و تسلیت به خانواده‌های جان‌باختگان حادثه تلخ و تأسف‌بار در پایانه مسافربری سنندج از مسئولان استانی به ویژه استاندار به عنوان نماینده دولت خواست تا نسبت به بررسی دقیق علت وقوع این حادثه اقدام کرده و تلاش و اهتمام ویژه‌ای برای رسیدگی به خانواده‌های داغدیده و تسکین آلام آنان داشته باشند.
کد خبر: ۱۱۵۲۹۲۰

شروع فاجعه

عقربههای ساعت، 12 شب را نشان میداد که اتوبوس پس از سوار کردن 11مسافر از ترمینال سنندج خارج شد. مقصد اتوبوس تهران بود. مسافران غافل از اینکه چه فاجعهای در انتظارشان هست، خود را برای سفری ششساعته آماده کرده بودند. اتوبوس از ترمینال خارج شد و پشت یک دستگاه مزدا توقف کرد.

آن سوی کمربندی دکترحسینی سنندج، نفتکش ایرانی که از پالایشگاه کرکوک مازوت بارگیری کرده بود، به سمت بندر امام در حرکت بود. به نزدیکی ترمینال سنندج که رسید، راننده پای خود را روی پدال ترمز فشار داد. پدال پایین رفت اما از سرعت تانکر حمل سوخت کم نشد.

سرعت زیاد و بار سنگین توقف آن را غیرممکن کرده بود. راننده هرکاری کرد نتوانست آن را متوقف کند و با پشت اتوبوسی برخورد کرد.

چند ثانیه بعد فاجعهای رقم خورد. تانکر منفجر شد و اتوبوس در میان آتش گرفتار شد. حادثه آنقدر سریع رخ داد که مسافران فرصت فرار پیدا نکردند.

حادثه از زبان بازمانده

چیاکو کریمی، یکی از دو راننده اتوبوس که در این حادثه جان سالم به در برده است، در تشریح حادثه به فارس گفت: اتوبوس برای سوار کردن مسافر پشت یک دستگاه وانت توقف کرد که ناگهان همزمان با برخورد تانکر با اتوبوس صدای انفجار بلند شد و تانکر و اتوبوس به صورت همزمان آتش گرفتند.

وی تصریح کرد: من جلوی در ایستاده بودم. بهمحض انفجار از اتوبوس بیرون پریدم. وضعیت واقعا وحشتناکی بود و چیز دیگری بهخاطر ندارم.

وی با بیان اینکه در کل ۱۴ مسافر، دو راننده و یک شاگردراننده سرنشین اتوبوس بودیم، اظهار کرد: تنها دو نفر از این ۱۷ سرنشین جان سالم به در برده و بقیه جان باختهاند.

آغاز عملیات اطفای حریق

پس از شعلهور شدن اتوبوس و تانکر حمل سوخت شاهدان حادثه با آتشنشانی و اورژانس تماس گرفتند و درخواست کمک کردند. ارتفاع آتش به چهار متر میرسید و نزدیک شدن به آن غیرممکن بود. آتش به خودروهایی که مقابل ترمینال پارک بودند سرایت کرد و یک دستگاه مزدا و یک خودروی پراید هم آتش گرفتند. برای مهار آتش و امدادرسانی به حادثهدیدگان 50آتشنشان با 20 دستگاه ماشینآلات سبک و سنگین وارد عمل شدند.

سرپرست سازمان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهرداری سنندج در تشریح عملیات آتشنشانان اظهار کرد: پس از اطلاعرسانی این حادثه، آتشنشانان ایستگاه ترمینال کمتر از دو دقیقه بعد به محل حادثه رسیدند و پس از دقایقی ماموران سایر ایستگاهها نیز در محل حضور یافتند.

سهیل فضلوزیری افزود: آتشنشانان با حضور در محل حادثه بلافاصله عملیات اطفای حریق را انجام داده و اجساد مسافران را از داخل اتوبوس بیرون کشیدند اما بهدلیل شدت حادثه و جاری شدن مقدار زیادی نفت در مسیر، امکان جمع کردن خودروها با جرثقیل وجود نداشت.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه مقادیر زیادی از مواد نفتی در مسیر جاری شده بود بسرعت با چند دستگاه کمپرسی نسبت به حمل خاک و خاکریزی مسیر کمربندی دکتر حسینی اقدام شد.

علت حادثه چه بود؟

پس از این حادثه کارشناسان راهنمایی و رانندگی بررسیها برای علت تصادف را آغاز کردند. به گفته دادستان مرکز استان کردستان و براساس گزارشهای اولیه، پارگی شلنگ ترمز تانکر حمل سوخت علت وقوع حادثه بوده است .

اکبر جوهری افزود: تانکر حمل سوخت مربوط به خود ایران بوده و اینکه گفته میشود تانکر و راننده آن از کشور عراق بوده است، صحت ندارد.

نوشدارو پس از مرگ سهراب

کمربندی حسینی سنندج یکی از نقاط پر خطر است که فکری به حال آن نشده بود تا اینکه این حادثه تلخ را رقم زد.

رئیس پلیس راه کشور هم دیروز گفت: منطقهای که تصادف در آن رخ داده جزو مناطق حادثهخیز در شهر سنندج است و همکاران ما بارها به مسئولان منطقه تذکرات لازم را دادهاند.

استاندار کردستان پس از این سانحه تلخ گفت: از امروز برای تعریض و برطرفکردن مشکلات کمربندی دکتر حسینی اقدام خواهد شد تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.

آتش گرفتن مازوت

فاطمه کاهی، سخنگوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی درباره مبدا و مقصد تانکر سوخت گفت: پس از بررسیهای صورت گرفته مشخص شد این تانکر ترانزیتی و مبدا حرکت آن از کشور عراق بوده است.

وی ادامه داد: آنچه که این تانکر حمل میکرد مازوت یا همان نفت کوره بود که به سمت بندر امام در حرکت بود که این تصادف رخ داد.

برخورد با آشوبگران

در حالی که تعدادی از هموطنانمان در حادثه تصادف اتوبوس در سنندج در حال سوختن بودند و مردم و امدادگران مشغول کمک به حادثهدیدگان، تعداد انگشتشمار عناصر آشوبگر ناگهان در بین مردمی که در محل حادثه حضور داشتند، ظاهر شدند و به سمت نیروهای امدادی و انتظامی حملهور و لحظاتی مانع امدادرسانی شدند و با سنگ و چوب به تعدادی از خودروهای دولتی، انتظامی و امدادرسان صدمات جدی وارد کردند .

دادستان مرکز استان کردستان، دستور شناسایی و برخورد با اغتشاشگران را صادر کرده است.

اسامی جانباختگان

مدیرکل پزشکی قانونی استان کردستان دیروز اعلام کرد: پیکر 11 جان باخته معاینه و نمونه DNA جانباختگان اخذ شده است. اجساد پس از اخذ نتایج DNA بنا به دستور قضایی به خانواده جانباختگان تحویل خواهند شد.

اسامی جانباختگان حادثه تصادف تانکر نفتکش با اتوبـــــــــــــــوس مسافربری در ترمینال سنندج به شرح ذیل اعلام شد: ۱ - پارسا اصلانـــــــــــــی ۲ - پرویز زمانی
۳ - پیمان زمانی ۴ - مسعود نصیری ۵ - مینا صداقت ۶ـ سارا آئینه ۷ - پارسا آئینه ۸ - فواد سیفی
۹ - کامران مقبل۱۰ - فرشاد مرادی، ۱۱- عبدالحسین طاهرویسی (راننده نفتکش) بوده است.

اسماعیل تمهیدی، مسئول بازرسی و نظارت امور مسافربری استان کردستان به ایسنا گفت: توقف اتوبوس در خارج از پایانه و سوار کردن مسافر کارخطرناکی است که بارها در این مورد به رانندگان اتوبوس و مسئولان تعاونیها تذکر داده شده است.

شناسایی هویت 10 جان باخته

علیاکبر گروسی، رئیسکل دادگستری استان کردستان عصر دیروز درباره روند رسیدگی به پرونده این حادثه گفت: از ۱۱ نفر فوت شده هویت 10نفر شناسایی شده و هویت یک نفر هنوز مشخص نشده است.

وی در رابطه با تشکیل پرونده این حادثه در دستگاه قضایی هم اظهار کرد: یکی از معاونین دادسرای سنندج همراه با بازپرس و تیم جنایی آگاهی استان موضوع را به صورت ویژه در دستورکار خود قرار دادند تا نسبت به بررسی همه جانبه یافتن علت یا علل وقوع حادثه و شناسایی مقصر یا مقصران حادثه اقدام کنند.

فرمانده انتظامی ایلام هم پس از عیادت از مصدومان گفت: راننده حدود ساعت پنج عصر پلیس راه را رد کرده و فرصت کافی برای عبور از شهر در طول روز را داشت و نمیدانیم چرا تا شب صبر کرده و بعد به حرکت ادامه داده است.

راننده 25 سال سابقه رانندگی دارد

یکی از همکاران راننده اتوبوس به جامجم گفت: اتوبوس اسکانیا از پایانه سنندج عازم شهر تهران بود که بعد از تصادف با تانکر حمل سوخت آتش گرفت و مسافران آن جان باختند. راننده این اتوبوس از رانندگان قدیمی بود که حداقل 25سال است که رانندگی میکند و سفرهای زیادی را از تهران به سنندج و برعکس داشت.

وی افزود: او و کمکرانندهاش تبحر لازم را در رانندگی داشتند. این حادثه خیلی تلخ و دردناک بود و همه ما را هم ناراحت کرده است. خود راننده هنوز باورش نمیشود چنین حادثهای رخ داده و مسافران فوت شدهاند. او هنوز در شوک این تصادف مرگبار است.

شاهدان ماجرا چه گفتند

عباس که در زمان حادثه در ترمینال حضور داشت به جامجم گفت: داخل ترمینال، پای اتوبوس ایستاده بودم تا مسافر سوار کنم که صدای تصادف از بلوار دکتر حسینی شنیدم و سریع به بیرون ترمینال رفتم. همهجا آتش گرفته بود و کسی نمیتوانست برای کمک نزدیک شود. کمک راننده مجروح در کنار اتوبوس افتاده بود که او را از منطقه دور کردیم و وقتی آمبولانس آمد به بیمارستان انتقال دادیم. آتشنشانی وقتی آمد نتوانست هیچ کاری برای مسافران انجام دهد و آنها براثر آتشسوزی جان خود را از دست داده بودند.

وی ادامه داد: امدادگران خیلی تلاش کردند اما فقط توانستند آتش را خاموش کنند و کسی امیدی برای نجات مسافران نداشت. اتوبوس 11 مسافر داشت و اگر این حادثه در ایام تعطیلات رخ میداد، با فاجعهای بدتر از این روبهرو بودیم.

راننده اتوبوسی هم گفت: این منطقه محل عبور تانکر حمل سوخت است و پلیس باید بیشتر روی آنها نظارت داشته باشد. همانطور که برای رانندههای اتوبوس سختگیری میشود باید برای رانندههای تانکرهای حمل سوخت و سلامت خودروی آنها سختگیری شود.

مردی که مقابل ترمینال سوپرمارکت دارد هم به ایسنا گفت: حوالی ساعت 24 بود و مشغول دیدن فوتبال بودم که ناگهان صدای انفجاری شنیدم و از مغازه خارج شدم و دیدم که شعلههای آتش تا انتهای دیوار تعویض پلاک رفته و همه فریاد میزنند. مردم به سوی مغازهام هجوم آوردند و آب میخواستند. تشنه بودند و گلویشان از اضطراب خشک شده بود و همه دست و پای خود را گم کرده بودند و نمیدانستند چه کار کنند. اتوبوس همراه مسافرانش در حال سوختن بود و هیچکس نمیتوانست کاری کند و آتشنشانان در مدت کوتاهی آمدند و مشغول فعالیت بودند، ولی شعلههای آتش آنقدر زیاد بود که مهار آن سخت شده بود.

علی، مرد موتورسواری که شاهد آتشسوزی بود، میگوید: من در 50 متری این تانکر سوخت در حال حرکت بودم که این اتفاق افتاد و سریع ایستادم و خانوادهام را بغل کردم، چون همسر و بچهام وحشت کرده بودند.

محمد غمخوار

حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها