گزارش جام‌جم از اهمیت راهبردی پایگاه تی‌4 سوریه که خواب را از چشمان صهیونیست‌ها گرفته است

بیخ گوش اسرائیل

فرودگاه نظامی تی4 در عمق خاک سوریه؛ حالا دیگر عجیب نیست که هر از چندی جنگنده‎‌های رژیم صهیونیستی سری به این منطقه زده و بخواهند ضربه‌ای به این پایگاه هوایی بزنند. پایگاهی که هرچند متعلق به نیروی هوایی ارتش عربی سوریه است اما گفته می‌شود یگان‌هایی از مستشاران نظامی ایرانی هم در آن مستقر بوده و فعالیت‌شان آنقدری مهم هست که اسرائیلی‌ها ریسک حمله گاه و بیگاه به آن را بپذیرند. اطلاعات زیادی وجود ندارد از این‌که مستشاران احتمالی ایرانی در این پایگاه چه می‌کنند. مساله مهم‌تر اما آن است که ایرانی‌ها در حال پیاده کردن همان طرحی هستند که صهیونیست‌ها یک دهه قبل آن را در کردستان عراق دنبال می‌کردند؛ ایجاد گروهی با هدف مزاحمت برای جمهوری اسلامی دقیقا در پشت مرزهای ایران. طرحی که به شکست انجامید. حالا ورق برگشته است. نظامیان ایرانی حالا نه از داخل مرزهای ایران که در نزدیکی سرزمین‌های اشغالی حضور یافته‌اند تا ضمن مبارزه با تکفیری‌ها، حافظ منافع ملی خودشان هم باشند و این دقیقا همان چیزی است که صهیونیست‌ها از آن وحشت دارند. دور از انتظار هم نیست که هر از چندی بخواهند غیرمستقیم نارضایتی خود را از این اتفاق ابراز کنند. حمله به پایگاه تی4 را باید در دایره چنین سناریویی تحلیل کرد. حملاتی که از جایگاه انفعال انجام می‌پذیرد.
کد خبر: ۱۱۵۲۶۷۶

گرچه مقامات صهیونیستی در باره این حملات تاکنون سکوت پیشه کردهاند، اما برخی رسانههای صهیونیستی فاش کردند شامگاه یکشنبه هواپیماهای اسرائیلی از آسمان اردن عبور کرده و با گذر از فراز پایگاه آمریکایی التنف در جنوب شرق سوریه یک بار دیگر پایگاه هوایی تی4 را هدف قرار دادند. این خبر کاملا نشان میدهد حملات اخیر صهیونیستها مانند گذشته، کاملا با «چراغ سبز آمریکاییها» بوده است. به گزارش شبکه المیادین رسانههای اسرائیلی به نقل از کاخ سفید اعتراف کردند رژیم صهیونیستی قبلا به آمریکا اطلاع داده بود پایگاه تی 4 سوریه را بمباران خواهد کرد. دو ماه پیش نیز جنگندههای صهیونیستی همین پایگاه را هدف قرار دادند که با خشم مقامات روسی مواجه شد. طوری که ولادیمیر جپاروف، معاون اول کمیته امور بینالملل پارلمان روسیه از دو وزارت دفاع و خارجه خواست از رژیم صهیونیستی بخواهند فورا درباره حمله به فرودگاه تی4 در سوریه توضیح دهد. به گفته جباروف: «ما باید بدانیم اسرائیل با چه انگیزهای به تی4 حمله کرد و آیا تلآویو به تنهایی این تصمیم را گرفته است؟»

اهمیت تی 4

پایگاه نظامی تی۴ در 85 کیلومتری شهر حمص و 25 کیلومتری شهر تدمر و چاههای گاز الشاعر واقع است و تنها 250کیلومتر با فلسطین اشغالی فاصله دارد. این پایگاه، بزرگترین پایگاه هوایی ارتش سوریه به شمار میرود که دارای 54 آشیانه بتونی و چندین باند اصلی و فرعی برای فرود همزمان انواع هواپیماهای جنگی است. طول باند اصلی این فرودگاه، 3.2 کیلومتر است.

گفته میشود هواپیماهای مستقر در این پایگاه، شامل انواع هواپیماهای میگ و سوخوی ساخت روسیه بوده که از این تعداد، 24 فروند به صورت 24 ساعته در حالت اسکرامبل (یعنی پرواز سریع هواپیماهای شکاری آماده، برای مقابله با دشمن) قرار دارند. به گفته یک منبع نظامی ارتش سوریه هواپیماهای جنگی مستقر در فرودگاه نظامی تی 4 حمص نقشی محوری در بمباران مواضع تروریستها در استانهای رقه، دیرالزور و حلب داشته است. همچنین دهها دستگاه تانک نسل جدید از انواع تی 90 و تی 82 و تی 72 ساخت روسیه درپایگاه هوایی تی 4 مستقر است. پایگاه هوایی تی 4 طی سالهای گذشته میزبان مستشاران نظامی از چندین کشور خارجی ازجمله ایران، روسیه، ونزوئلا، کرهشمالی و... بوده است. گاه تعداد این مستشاران در این پایگاه به 68 نفر میرسید. عناصر داعش نوامبر سال 2014 این فرودگاه را محاصره کردند اما نتوانستند آن را به اشغال خود درآورند.

وحشت صهیونیستها

با وجودی که پایگاه تی 4 یک پایگاه نظامی قدیمی بوده و در آن انواع جنگافزارها و نیروهای خارجی و داخلی وجود دارند، به نظر میرسد صهیونیستها در این باره دچار یک ترس شدید شدهاند. به عبارت دیگر تصور اسرائیل بر این است که ایران از این پایگاه به عنوان مقر نیروها و پهپادهای خود استفاده میکند. دهم فوریه گذشته وقتی این پایگاه هدف حمله قرار گرفت، ارتش رژیم صهیونیستی مدعی شد این حمله در واکنش به نقض «حریم هوایی اسرائیل» توسط یک پهپاد ایرانی بوده است. به گفته مقامات نظامی اسرائیلی این پهپاد از فرودگاه تی4 در سوریه برخاسته بود. در یک خبر دیگر آمده بود تعدادی از نیروهای حزبا... لبنان دراین پایگاه حضور داشتهاند. گروههای تروریستی مخالف دولت سوریه مدعی شدند دهها نفر از اعضای گردان «رضوان» وابسته به حزبا... در پایگاه هوایی تی ۴ حضور داشتند اما آنجا را ترک کرده اند. این خبرها نشان میدهد نیروهای ایرانی یا حزبا... نیز مانند بسیاری دیگر از نیروها یا مستشاران خارجی که در سوریه حضور داشته یا دارند به این پایگاه رفت و آمد میکنند. اما همین مساله صهیونیستها را دچار یک وحشت شدید کرده است که ایران از این پایگاه به عنوان مکانی برای تهدید اسرائیل استفاده میکند.

حماقت بزرگ

بهار گذشته وقتی هواپیماهای اسرائیلی به فرودگاه تی 4 حمله کردند، سید حسن نصرا... در سخنانی آن را یک اشتباه تاریخی و حماقتی بزرگ توصیف کرد، زیرا تعدادی از نیروهای ایرانی در این حمله به شهادت رسیده بودند.

وی گفت: «اسرائیلیها با این حماقت، خود را در برابر ایران قرار دادند و ایران خود میداند چگونه پاسخ این حمله را بدهد.» به گفته نصرا... «این اقدام متجاوزانه سرفصلی جدید در تاریخ است که روند جدیدی را در سیاست برخورد و رویارویی خواهد گشود.» همین سخنان موجب شد تا صهیونیستها نسبت به این پایگاه هوایی حساسیتی دو چندان پیدا کنند. حال آنکه منظور نصرا... تمرکز بر یک «پایگاه نظامی» نبود بلکه در «شهادت چند تن از نیروهای ایرانی» در این حمله بود. به بیان دیگر نصرا... این موضوع را برجسته کرده بود که شهادت تعدادی از نیروهای ایرانی، اسرائیل را به طور مستقیم در معرض ضربات انتقام جویانه نیروهای ایرانی قرار داده است.

هراس اسرائیل از جبهه جدید مقاومت

از سوی دیگر به منظور رفع برخی سوءتفاهمها بود که منابع سوری گفتند هدف حملات اسرائیل به پایگاه تی 4 نیروهای ایرانی نیست. یک منبع نظامی سوری که نامش فاش نشده بود بصراحت به شبکه خبری راشا تودی گفت هدف رژیم صهیونیستی از حمله به فرودگاه تی4 در استان حمص سوریه، حضور ایران نیست. وی دراین رابطه توضیح داد این حرف تکراری اسرائیلیها درباره علت حمله شان به تی 4 و حضور نیروهای ایران یک «کذب محض» بوده و «علت واقعی مساله دیگری است». زیرا به گفته او تلآویو از امکانات فرودگاه تی 4 و نوع تجهیزات آن خبر دارد و جایگاه بینالمللی آن را میشناسد. به باور این مقام سوری اسرائیل تنها زمانی که حس میکند «وضعیت آشوب رو به پایان است و سوریه دارد از دل توفان بیرون میآید» تلاش میکند تا حد امکان وضعیت را دوباره برهم زند. به عبارت دیگر اسرائیل به شدت از توان تقویت شده جبهه مقاومت در دوران بعد از شکست داعش هراس دارد. مهدی محمدی، تحلیلگر مسائل راهبردی در اینباره میگوید: شکست استراتژیک ناشی از هم مرز شدن مقاومت با اسرائیل در جبهه جنوبی سوریه، با موشک پرانی تکراری به یک پایگاه هوایی جبران نخواهد شد. محمدی نیز معتقد است که صرف حضور مستشاری ایران در سوریه دلیل نگرانی اسرائیل نیست و «نشست ترامپ و پوتین در هلسینکی نیز تمرین نحوه زندگی با جبهه جدید مقاومت در مرز سوریه و سرزمینهای اشغالی خواهد بود نه بحث درباره کیفیت، بازیگران و جزئیات این جبهه جدید.»

علی باقری
بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها