گفت‌وگوی چمدان با خالق کلیپ‌های مشهدی

فرار از لهجه، ممنوع!

در جام‌جهانی 2018، در کنار شوخی‌های فوتبالی که دیده شد، یک‌سری کلیپ هم بود که با لهجه مشهدی صداگذاری شده بود.
کد خبر: ۱۱۵۲۶۰۴

کلیپهای مشهدی این قدر مورد توجه قرار گرفت که در برنامه خندوانه هم پخش شد. جواد خواجوی خالق کلیپهای مشهدی متولد خرداد 71 است. جواد، بازیگر، کارگردان و نویسنده است و در فضای مجازی با صداگذاری بر روی کلیپهای مشهدی شناخته شده است.

ساخت این کلیپها از کجا شروع شد؟

اولین کلیپهای من فوتبالی نبودند و درباره موضوعات مختلفی بودند. من تئاتر کار میکردم، نویسنده بودم و کارگردانی هم میکردم. در یک دوره زمانی یکی از نویسندگان دیرین دیرین بودم اما در یک تایمی به سربازی رفتم و از فضا دور شدم. بعد از سربازی یک‌‌سری خروجیهایی دادم که کار صداگذاری روی کلیپ هم یکی از آنها بود. این کار هم برای من مثل تئاتر و فیلم بود. مانند یک کار هنری. برایم یک کار اینستاگرامی نیست که نرمافزار نصب کنم و بعد مشهور شوم. یک کار هنری است که ده، پانزده سالی میشود در حال انجام آن هستم و این هم گوشهای از این کار است.

تمام تلاشم را کردهام که کارهایم را همه با خانواده ببینند و یکی از دلایل این که از صفحه من استقبال شده همین است و همه بدون نگرانی میتوانند به صفحهام سر بزنند.

چند وقت است که در اینستاگرام کار را شروع کردهاید؟

اول از همه صفحه شخصی خودم بود. از بهار 97، عمومی شد و کلیپها هم آپلود شدند. آن زمانی که صفحهام هم باز نبود، کلیپ میگذاشتم و دوستانم کلیپها را دوست داشتند.

چرا لهجه مشهدی را انتخاب کردید؟

من کارگردانی خواندم و کارم هم فیلم ساختن است. جذابیتهایی که در لهجه وجود دارد برای من اهمیت داشت. حفظ این سنت و این که مردم از لهجه فرار میکنند، برایم مهم بود. به اضافه این که ریزهکاریهایی را میتوان در لهجه اضافه کرد که میتواند کار را جذابتر کند. مهمتر هم این که من روی این لهجه تسلط داشتم. میتوانستم راحتتر حرفم را بزنم. البته من با لهجه صحبت نمیکنم. اصالتا مشهدی نیستم ولی در مشهد بزرگ شدم.

اصالتتان برای کجاست؟

مادرم تهرانی است و پدرم هم اهل یکی از شهرستانهای اطراف مشهد است. خودم هم در مشهد بزرگ شدم. در حال حاضر در مشهد و تهران در رفت و آمد هستم.

برخوردهای مشهدیها چه طور بود؟ بازخورد منفی نداشتند؟

مشهدیها خیلی لطف دارند و حتی یک لحظه هم فاز منفی به من ندادند. اگر فاز منفی در ادای لهجهای وجود دارد، به این دلیل است که آن لهجه درست اجرا نمیشود. اگر لهجهای را درست اجرا کنید، مردمش حتما دوست خواهند داشت. من چیز بدی از مشهد نگفتم که آنها هم بخواهند مقابل من بایستند.

اتفاقا هم خیلی دوست دارند و میگویند که پرچم مشهد را بالا بردهای و خیلی حال میکنند. مردم دوست دارند، من را از خودشان میدانند و من هم این حس را دارم. خانواده من بزرگتر شده است.

بازخوردهای مردمی به کلیپها چه طور بود؟

بازخوردها خیلی خوب بود. مردم در روزمره و زندگی خودشان از دیالوگهای ویدئوها استفاده میکنند. من یک شخصیت «ساجده مهلا» دارم که خیلی معروف شده است.

درست مانند زمانی است که یک سریال پخش شده و تکه کلماتش در بین مردم استفاده میشود. استقبال خیلی خوب بود. من از کل دنیا بازخورد داشتم. مخصوصا مشهدیهایی که خارج از کشور زندگی میکردند، خیلی بازخوردهای مثبتی دارند. کارهای من فضای نوستالژی دارد و قدیمی است. اغلب دیالوگهایی که در مشهدی همه با مادربزرگهایشان صحبت میکنند دارم. دیالوگهایی که کمتر یا فراموش شده است. مردم سعی میکنند که خیلی باکلاس و سیستماتیک با هم حرف بزنند. من با این برخورد سیستماتیک مخالفم. با سنتی بودن بیشتر خوشحالم.

از مهمترین اتفاقهایی که در دنیا میافتد برای من ویدئو میفرستند. من خودم هم تعجب میکنم. از عروسی پرنس هری، کنسرت خوانندهها، مسابقات جامجهانی و از هالیوود برای من ویدئوهای ارسالی آمد که چند نفر مشهدی حرف میزنند.

همین که مردم در آنجا با لهجه حرف میزنند برایم جذاب است. مشهدی بودن اهمیت ندارد، این که یک مشهدی، مشهدی حرف میزند، برایم جذاب است.

این که یک کرمانشاهی، کردی حرف بزند یا یک اصفهانی، اصفهانی حرف بزند، برایم جالب است. برایم مهم این است که هر کسی در جایگاهی که است، خودش باشد و روابط بین انسانها شکل بگیرد. کسی که لهجه دارد و بدون لهجه حرف میزند حتما کلمه کم میآورد و ناخودآگاه این کمبود کلمات، بین او و مخاطبش فاصله میاندازد.

چه شد که کلیپهای شما سر از خندوانه درآورد؟

برنامه قاچ خندوانه کلیپهایی را از من در فضای مجازی دیده بودند از طریق همین پیج اینستاگرام با من تماس گرفتند و با آنها هم در همین زمینه قرارداد کاری بستم. طبق این قرارداد کلیپهای فوتبالی را برای آنها تولید میکنم و آنها هم در برنامه پخش میکنند.

همه کارها را تنهایی انجام میدهید یا کمکی هم دارید؟

از متن، صداگذاری و همه را خودم انجام میدهم. دوستان هنرمند زیاد دارم و ویدئوهایم را اول به آنها نشان میدهم و با ریاکشنشان میفهمم که این کلیپ را آپلود کنم خوب است یا نه. به عنوان مخاطب اولیهام تنها از همکاران و دوستان کمک میگیرم.

شده پشیمان شوید و کلیپی را بعد از آپلود حذف کنید؟

بله. به این دلیل که فکر کردم که این کار برای مخاطبم کم است و باید کارهای بهتری را برایش بسازم، بنابراین آن را حذف کردم.

برای ساخت کلیپ، به چه المانهایی توجه میکنید؟

گاهی اوقات در ذهنم یک دیالوگی است که برایش ویدئو پیدا میکنم و میبینم که این دیالوگ به آن میخورد بعد آن کلیپ را بر اساس آن داستان و دیالوگ میسازم. اگر کلیپی داستان اکشن داشته باشد، برایم مهم است. بعضی از زمانها هم بهروز بودن موضوع یا کلیپ برایم مهم است.

تا کی قرار است، کلیپهایی با این تم موضوعی بسازید؟

این صفحه باعث شده روابطم بیشتر شود و کارهایی را که دوست دارم انجام دهم. خیلی از نمایندگان مجلس و سیاسیون خودشان و خانوادهشان در پیج من هستند و آن را دنبال میکنند. خیلی از بازیگران و کارگردانان هم کارهایم را میبینند.

قطعا این کار ادامه خواهد داشت تا زمانی که اینستاگرام در کشور ما باشد و بشود در آن کار کرد. برای کلیپ ساختن و صداگذاری هم برنامه دارم و رهایش نخواهم کرد.

لیلا شوقی - خبرنگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها