رئیس ستاد برنامه‌ریزی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در گفت‌وگو با جام جم آنلاین :

مسئولان کشور باید سرمایه های سرگردان را به سمت تولید هدایت کنند

درحالی واردات لوازم خانگی خارجی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ممنوع اعلام شده و ثبت سفارش این اقلام تا اطلاع ثانویه مسدود شده که بسیاری از کارشناسان براین باورند سیاست اگرچه به ظاهر قرار است تولیدات داخلی را حمایت کند اما در واقعیت امر تعادل عرضه و تقاضا را در بازار برهم خواهد زد.
کد خبر: ۱۱۵۰۶۶۵
مسئولان کشور باید سرمایه های سرگردان را به سمت تولید هدایت کنند

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر حبیب الله انصاری، دبیرکل و رئیس ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نیز در این زمینه معتقد است، سیاست‌های مقطعی و مدیریت جزیره‌ای در این صنعت عاملی شده تا مشکلات عمده‌ای را تجربه کنیم و در نهایت کارخانه‌ها به جای رونق تولید کم‌کم به سمت تعطیلی هدایت شوند.
انصاری در ادامه افزود: صنعت لوازم خانگی با توجه به طیف وسیعی که به خود دیده جزو یکی از یازده صنعت پیشرانه اقتصادی در کشورهاست و ایران هم با توجه به دستاوردهای سالیان اخیر می‌تواند استفاده‌ای بهینه از این صنعت به نفع رونق اقتصادی داشته باشد، درحالی که می‌بینیم سوءمدیریت این صنعت را با چالش مواجه کرده است.
وی تاکید کرد: اصلی‌ترین چالش صنعت کشور نبود استراتژی مشخص و دقیقی برای کل صنایع کشور است، تا با استفاده از آن استراتژی برنامه‌های میان‌مدت و کوتاه مدتی را بکار گرفته و در نهایت رونق اقتصادی و اشتغالزایی مناسبی را داخل مرزهایمان تجربه کنیم.
دبیرکل و رئیس ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: نوسان‌های نرخ ارز طی شش ماه اخیر عامل اصلی سردرگمی تولید بوده و سیاست‌های اخیر ارزی هم مزید بر علت شده است، به این دلیل که هنوز شفافیت لازم برای تولید کنندگان و صادرکنندگان در این زمینه در سیاست‌ها دیده نمی‌شود.
وی ضمن تاکید بر ارزبری تولیدات لوازم خانگی در برخی موارد معتقد است عدم شفافیت در سیاست‌های اخیر تولیدکنندگان را به جای برنامه‌ریزی برای توسعه کار درگیر بروکراسی اداری کرده و برخی از تولید کنندگان با کاهش تولیدات مواجه شده‌اند که حیات اقتصادی آنها را تهدید می‌کند، درحالی که توجه به تولیدات داخلی می‌تواند رونق صنایع بالادستی مثل فولاد، پتروشیمی، مس و ... را هم به اقتصاد ایران هدیه بدهد.
انصاری درباره اهمیت توجه به صادرات لوازم خانگی نیز به خبرنگار ما گفت: همانطور که مقام معظم رهبری تاکید فرموده‌اند باید تولید صادرات محور داشته باشیم تا علاوه بر تامین نیاز بازار داخلی افزایش صادرات غیرنفتی را در کشورمان تجربه کنیم، اما سیاست‌های اخیر ارزی بخصوص درباره بازار ثانویه صادر کنندگان لوازم خانگی را گرفتار کرده است.
وی تاکید کرد: براساس تفاهم‌هایی که برخی تولید کنندگان با خریداران خارجی خود بخصوص در کشورهای آسیای میانه، عراق، افغانستان و حاشیه جنوبی خلیج فارس دارند مبادلات اقتصادی آنها براساس ریال است درحالی که هنوز هیچ برنامه‌ریزی منطقی برای این فعالان اقتصادی نشده است.
این مقام صنفی تصریح کرد: سامانه نیما هنوز برای صادرکنندگان دربخش‌های مختلف تولیدی ناشناخته است و آموزش‌های لازم درباره طبقات و چگونگی استفاده از آن بسیار ضعیف بوده درحالی که قرار بوده این سامانه نه تنها تسهیل کننده باشد بلکه شفافیت را به بازار هدیه دهد.
به گفته وی نحوه محاسبه قیمت تمام شده دلارهای صادراتی برای صادرکنندگان کاملا غیراصولی بوده چون براساس هزینه‌های تحمیل شده به صادرکنندگان اصولا قیمت تمام شده دلار یا ارزهای دیگر بسیار بالاتر از پیش بینی مسئولان بوده و همین نکته زمینه عدم عرضه ارزهای صادراتی در بازار ثانویه خواهد بود.
این مقام صنفی معتقد است با توجه به شرایط حاکم بر تولید و دستورالعمل‌های مقطعی تصور اینکه حتی بتوانیم میزان تولید فعلی را حفظ کنیم کاملا خوشبینانه است و به احتمال زیاد خبری از افزایش تولید نخواهد بود مگر اینکه مسئولان هرچه سریعتر نسبت به تدوین قوانین شفاف اقدام کنند، در غیر این صورت روند تعطیلی کارخانه‌ها و کاهش فرصت‌های شغلی ادامه خواهد داشت.
انصاری گفت: اگرچه سایه سنگین سیاست‌های ارزی در تولید کاملا مشهود است و سوء مدیریت نیز باعث تشدید بحران شده است ولی بازهم اگر مسئولان بتوانند بگونه‌ای عمل کنند که سرمایه‌های سرگردان به تولید هدایت شوند قطعا تحول مناسبی بخصوص در صنعت لوازم خانگی خواهیم داشت.
وی تصریح کرد: اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده، کاهش سود تسهیلات بازسازی و نوسازی کارخانه‌ها، معافیت‌های بیمه‌ای و تسهیل امور صادرات برای صادر کننده‌ها شاید پیش نیاز اولیه برای رونق تولید هستند که تاکنون در جلسات مدیریت مسئولان اگرچه بارها مطرح شده ولی سیاست عملی مناسبی برای آنها تدوین نشده است.

عماد عزتی/ جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها