اکنون کشور در یک جنگ اقتصادی قرار دارد که هشدار این موضوع را رهبر انقلاب مدت‌ها پیش داده بودند. در شرایط فعلی جنگ اقتصادی به اوج خود رسیده که مدیریت آن را آمریکا بر عهده دارد.
کد خبر: ۱۱۵۰۱۳۹
بدتر از تحریم

در این زمینه باید توجه داشت که آمریکا نمی‌تواند در همه زمینه‌ها برای ما مشکل‌آفرین باشد و تنها می‌تواند شوک به اقتصاد تحمیل کند اما مشکل اصلی اقتصاد ایران به دلیل سوء‌مدیریت‌ها در این زمینه است. وضعیت اقتصادی کشور وارد تنش‌هایی شده که به گفته برخی مسئولان به تحریم‌ها بازمی‌گردد اما بررسی سیاست‌ های اقتصادی دولت فعلی نشان می‌دهد که بیشتر مشکلات کشور ناشی از سوء‌مدیریت در زمینه اقتصادی است.

سیاست‌ های اقتصادی نادرستی به کار گرفته شد که هیچ‌کدام نتیجه مطلوبی برای کشور نداشته است.

در شهریورماه سال گذشته نرخ سود سپرده‌های بانکی کاهش یافت که بخشی از پول‌ها از بانک خارج و وارد بازار ارز شد.

دولت برای این‌که با این موضوع مقابله کند نرخ سود گواهی سپرده را تا 20 درصد بالا برد تا مانع از خرید و فروش ارز شود که در این زمینه ناکام ماند. این سیاست‌ها برای فروش سکه هم به کار گرفته شد اما باز هم تیری در تاریکی بود.

صاحبان نقدینگی زیاد به دلیل بر هم خوردن وضعیت اقتصادی کشور بازاری را انتخاب می‌کردند که سود بیشتری نصیبشان کند.

در این زمینه می‌توان دریافت که سیاست گذاران هنوز از فهم اقتصادی برخوردار نیستند و بدون درک شرایط تصمیماتی را اتخاذ می‌کنند که باعث نا اطمینانی در کشور می‌شود.

تحریم‌ها به تنهایی نمی‌توانند بر اقتصاد ایران تأثیر بگذارند اما سیاست‌های اقتصادی ناکارآمد می‌تواند به صورت مستقیم تاثیرات منفی به دنبال داشته باشد.

شرایط فعلی اقتصاد ایران وارد یک وضعیت جنگی شده و دراین صورت باید تیم اقتصادی ترمیم و سیاست‌ ها اصلاح شود. هرچه این اتفاق زودتر رخ دهد حل کردن مشکلات آسانتر و هزینه‌ها کمتر خواهد بود.

حسین صمصامی - استاد دانشگاه شهید بهشتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها