برنامه نقطه سرخط به نویسندگی و تهیه کنندگی پیمان پناهی پخش می‌شود

جُنگ شاد و صمیمانه روی موج سلامت

روزهای جمعه، بعد از اعلام ساعت 8 صبح، رادیو سلامت به مدت 120 دقیقه با برنامه «نقطه سر خط» مهمان مخاطبانش می‌شود. نقطه سر خط، عنوان مجله‌ای متنوع و مفرح است که ایده‌های نو برای سبک زندگی نو باهدف ارتقای سلامت فردی و اجتماعی سر فصل موضوعات آن است.
کد خبر: ۱۱۴۹۸۵۲
جُنگ شاد و صمیمانه روی موج سلامت

این برنامه با طراحی بخش‌های مختلفی همچون جملات بزرگان، کاریکلماتور، داستان، نمایش، گزارش، حکایت‌های قدیمی، گفتم گفت، دوست خوب من، چند جمله چند نکته، بخش‌هایی ترکیبی و... خودش را در گردونه رقابت با برنامه‌های صبح جمعه سایر شبکه‌های رادیویی حفظ کند. این برنامه به تهیه‌کنندگی و نویسندگی پیمان پناهی، گویندگی مژگان اسدی و رضا شجاعی و مجری‌-‌بازیگری سینا نیکوکار از ساعت 8 تا 10 روزهای جمعه روی آنتن می‌رود.

تعاملات اجتماعی

پیمان پناهی، تهیهکننده و نویسنده این برنامه که کارش را از سال 68 و با برنامه شب بخیر کوچولو آغاز کرده، درباره برنامه نقطه سر خط به جامجم گفت: از افتتاح رادیو سلامت ما جنگ صبحگاهی جمعهها را با توجه به رقبایی که در شبکههای دیگر داشتیم، آغاز کردیم که من و مرحوم فریدون ارکانی برنامهای با نام بر ساحل سلامت را پایهگذاری کردیم. بعد از تقریبا سه سال و نیم نام برنامه، گویندگان و بازیگران نیز تغییر کردند. برنامه جدید نقطه سر خط نام گرفت که پیشنهاد این نام از سعید یوسفی سرپرست گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت بود. قرار بود برنامهای با زمان حدودی 120 دقیقه ساخته شود که در آن به مهارتهای زندگی توجه شود و آموزنده باشد. ضمن اینکه با توجه به ساختار شبکه سلامت، تخصصی و در نهایت برنامهای شاد باشد. ما سعی کردیم که این برنامه به شکل مجله و جنگی رادیویی تهیه شود.

این نویسنده عنوان کرد: واقعیت این است که نوشتن یک برنامه در حوزه سلامت سخت است. با توجه به مناسبتها، فصلها و شرایط موضوعات برنامه انتخاب میشوند. این برنامه کاری از گروه سلامت اجتماعی رادیو سلامت است و با توجه به این که صبح جمعه زمان خاصی است، باید برنامه متفاوتی نیز داشته باشیم. ضمن اینکه از همه طیفها شنونده رادیو هستند. بنابراین موضوعات برنامه حتماً اجتماعی نبوده بلکه یکی از این موضوعات است.

این تهیهکننده رادیو تصریح کرد: یک برنامه باید هدف داشته باشد، با توجه به زمان پخش طراحی شود که البته این طراحی فقط به شیوه اجرای برنامه باز نمیگردد و شامل همه بخشهای برنامه ازجمله فضای موسیقایی، گزارش، آیتم و... میشود و باید در این راستا محتوایی را منتقل کند.

وی افزود: ما در برنامه یک موج سینوسی داریم، فراز و نشیب داریم و محتوای مختلف برای همه ردههای سنی مخاطبان ارائه میشود. رنگ صوتی برنامه را سعی میکنیم حفظ کنیم. اینها باعث میشود که یک برنامه مخاطبانش را داشته باشد و با خود همراه کند. ملاک سنجش مخاطبان برنامه ما تعداد پیامکها و تلفنهای برنامه است. خوشبختانه همراهی مخاطبان برنامه خوب بوده است.

مطالعه شرط لازم اجراست

مژگان اسدی گوینده برنامه نقطه سر خط گفت: بعد از چند سال هنوز از این برنامه لذت میبریم. شخصا بدون مطالعه هیچ وقت سرکار نمیآیم. حتماً یک هفته قبل موضوع برنامه را پیگیری میکنم و روز قبل برنامه کتاب یا مطلب مناسب موضوع را یادداشت میکنم و این حس خوبی میدهد.

وی ادامه داد: بدون مطالعه هرگز نمیتوانم برنامه را اجرا کنم. به عنوان یک مجری باید درباره موضوع برنامه اطلاعات لازم را داشته باشم تا بتوانم درباره آن صحبت کنم و محتوایی را به شنونده انتقال بدهم.

انرژیهای خوب

رضا شجاعی دیگر گوینده برنامه صحبتهای همکارش را این طور ادامه داد: تقریبا چهار سالی است که هر جمعه روز خودمان را در کنار مردم آغاز میکنیم. اینقدر این برنامه به ما انرژی خوب میدهد که میتوانم بگویم بعضی مواقع لحظه شماری میکنیم و وقتی وارد استودیو میشویم خیلی اتفاقات را به خاطر برنامه فراموش میکنیم. دو گروه از گروههای برنامهساز رادیو سلامت، سلامت روان و سلامت اجتماعی است. بسیاری مواقع موضوعاتی که مطرح میشود به نحوی به هر دو گروه مرتبط است اما مرز باریک خود را دارند. گروه سلامت اجتماعی از بعد اجتماعی آن را بررسی میکند و در گروه سلامت روان به گونه دیگری اتفاق میافتد.

مهارت نویسنده

سینا نیکوکار مجری-بازیگر برنامه نقطه سر خط درباره بخشهای نمایشی برنامه توضیح داد: پیمان پناهی گرایش به برنامههای تاثیرگذار دارد و من همیشه برنامههای خوبی را از او شنیدهام. ضمن اینکه ما باید از تجربه بکدیگر استفاده کنیم. با توجه به اینکه این برنامه در رادیو سلامت است باید استراتژی رادیو سلامت را رعایت کنیم و این سلامت فقط سلامت فیزیکی و جسمی نیست.

وی عنوان کرد: بدون حضور دو گوینده برنامه اجرای نمایشهای زنده در استودیو سخت است. برای اجرای هر بخش نمایش باید مطالعه داشته باشم. قطعا شما وقتی به حوزهای ورود میکنید درباره آن اطلاعاتی را هم کسب کرده و سعی خواهید کرد به روز باشید. نظریهای وجود دارد که میگوید اگر فیلمنامهای بد باشد هیچ چیز نمیتواند آن را درست کند و نجاتش بدهد. در بخشهای نمایشی در درجه اول باید متنهای خوبی داشته باشیم و نویسنده نیز در کارش ماهر باشد. بر عکس آنچه خیلیها فکر میکنند، هر چه این بخشها کوتاهتر باشد سختتر است.

ستاره نجف آبادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها