معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفتگو با جام جم آنلاین خبرداد:

قاچاقچی های بزرگ تحت حمایت برخی کشورها هستند / رکورد های بی سابقه در کشف مواد مخدر

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌ الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، گفت: در حال حاضر بیشترین مواد مخدر از مرزهای سیستان و بلوچستان وارد کشورمان می‌شود و 30 درصد مواد کشف شده در استان سیستان و بلوچستان و به حشیش و تریاک اختصاص دارد.
کد خبر: ۱۱۴۹۷۸۸
قاچاقچی های بزرگ تحت حمایت برخی کشورها هستند / رکورد های بی سابقه در کشف مواد مخدر

سردار اسدالله هادی نژاد در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین، اظهار کرد: در سال 2001 که نیروهای ائتلاف و آمریکایی‌ها وارد افغانستان شدند، تولید در افغانستان سالانه 185 تن بوده است. در سال 2014 و با گذشت تقریبا 14 سال که به ظاهر نیروهای آمریکایی، افغانستان را ترک می‌کنند و نیروهای ائتلاف نیز کاهش داده می‌شوند، تولید در افغانستان به 6 هزار و 400 تن رسیده بود و در طول این سال‌ها و با حضور نیروهای غربی در افغانستان تولید در حدود 32 الی 33 برابر افزایش داشت.

وی ادامه داد: در سال 2017طبق آخرین گزارش UNODC (دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد در ایران) در کابل و وین منتتشر کرده است 9هزار تن برآورد شده است اما طبق برآورد ما از عوامل و رابط‌هایمان در حوزه کشور افغانستان تولید بیش از 10 هزار تن است.

این مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مرز ایران و افغانستان با روش های مختلفی مسدود شده است،‌ ابراز داشت: به موازات تولید در افغانستان اقداماتی در حوزه مسدود سازی مرزهای مشترک ایران، بخصوص مرز ایران و افغانستان بوسیله موانع فیزیکی، سیم ‌خاردار،‌ رادار و دیوار و .. انجام شد.

وی با اعلام این که در مرز ایران و پاکستان هنوز حدود 200 کیلومتر مرز مسدود نشده است، گفت: 200 کیلومتر باقیمانده از مانع‌گذاری این مرز نیز در حال انجام است.

سردار هادی‌نژاد با بیان اینکه این مسدود سازی در مرزهای ایران باعث تغییر مسیر در انتقال مواد از افغانستان شد، افزود: مواد تولید شده در افغانستان به پاکستان وارد می‌شود و از آنجا به سمت مرزهای جنوبی کشورمان، دریای عمان و خلیج فارس تغییر مسیر می‌دهد.

این مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در حال حاضر بیشترین مواد مخدر از مرزهای سیستان و بلوچستان وارد کشورمان می‌شود و 30 درصد مواد کشف شده در استان سیستان و بلوچستان و به حشیش و تریاک اختصاص دارد. پس از آن کشفیات مواد مخدر کشور در محدوده جغرافیایی کرمان، هرمزگان، کرمان، فارس و یزد اتفاق می‌افتد.

این مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به کشفیات مواد مخدر در مرز دریایی بیان داشت: در کشفیات زمینی افراد بوسیله نفر، موتور، دواب و خودرو محموله‌هایی را انتقال می‌دهند اما محموله‌هایی که از طریق دریا حمل می‌شوند عمدتا محموله‌های سنگین و بیشتر از یک تن هستند.

وی افزود: در سال گذشته محموله‌های زیادی توسط نیروهای مقابله کننده در بوشهر، بندرعباس، ساحل دریای عمان کشفیاتی صورت گرفت، در دوماهه اخیر نیز محموله سنگین با وزن تقریبا یک تن و 580 کیلو در خوزستان کشف شد که در گذشته چنین سابقه‌ای مبنی بر محموله سنگین در خوزستان وجود نداشته است.

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر، با بیان این که بیشترین مواد کشف شده در ایران از نوع تریاک و حشیش است، خاطرنشان کرد: به علت افزایش کشت تریاک در افغانستان، به دنبال جلوگیری یا کاهش کشت در این کشور و همچنین جایگزینی کشت و انحراف مسیر ورود موادمخدر به ایران هستیم.

هادی نژاد یادآور شد: در سال گذشته (1396) حدود 809 تن توسط دستگاه‌های مقابله‌ای کشف شد و یک رکورد بی‌سابقه برای جمهوری اسلامی‌ایران و در بین کشورهای دیگر است و در طول تاریخ هیچ کشوری در حوزه مبارزه با مواد مخدر چنین کشفیاتی را نداشته است.

وی تاکید کرد: با بستن مرزها هزینه‌، تهدیدات، ریسک خطر، مسیر و زمان برای قاچاقچیان افزایش پیدا کرده است.

سردار هادی نژاد بهترین راه جهت منع استفاده ماده مخدر "گل" در بین جوانان و جلوگیری از شیوع آن را پیشگیری دانست و بیان داشت: بهترین راه پیشگیری است تا از ورود افراد به این چرخه جلوگیری شود، در نتیجه باید راه‌های ورود به استفاده از مواد مخدر را بررسی و مسدود کرد.

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تصریح کرد: از جمله راه‌های ورود به این حیطه که باید نسبت به آن حساسیت ایجاد شود، بحث خانواده است چراکه از آلوده شدن فرزندشان دیر مطلع می‌شوند سپس در آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، محیط‌های کاری و اجتماعی حساسیت لازم ایجاد شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با سرکرده‌های قاچاق مواد مخدر برخورد جدی صورت نمی‌گیرد؟، گفت: سرکرده‌های مواد مخدر که در راس قرار دارند در دید هیچ کسی نیستند و افراد دیگری را برای انجام کارهای خود دارند و بیشتر این افراد در خارج از مرزهای ایران و در امنیت بسر می‌برند و برخی از آنان نیز تحت حمایت آمریکایی‌ها قرار دارند.

سردار هادی نژاد افزود: در پاکستان این افراد به عنوان تاجر شناخته می‌شوند و عنوانی با نام قاچاقچی ندارند، حمل‌کنندگان بزرگ مواد مخدر که با نام قاچاقچیان میانی شناخته ‌می‌شوند، اولویت تعقیب دستگاه مقابله‌ای هستند.

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور تاکید کرد: همه باید دست در دست یکدیگر دهند تا افراد به چرخه اعتیاد وارد نشوند.

نسترن نعمتی/جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها