آیا آی‌اواس ۱۲ انقلابی در سیستم‌عامل گوشی هوشمند اپل است؟

رخت نو برای آیفون

هفته گذشته شرکت اپل در جریان کنفرانس توسعه‌دهندگان خود یا همان WWDC از سیستم‌عامل‌های جدید محصولاتش، یعنی آی اواس، مک اواس و البته واچ اواس رونمایی کرد.
کد خبر: ۱۱۴۹۲۵۲

iOS12 حداقل طبق ادعای مسئولان اپل انقلابیترین آی او اس به حساب میآید، اما نگاهی به نسخه بتای این سیستمعامل نشان میدهد حداقل از نظر ظاهر تفاوت چندانی با نسخه 11 ندارد و بیشتر تمرکز اپل روی جزئیات بیشمار آن است. این به روزرسانی را کنار سیستم عامل انقلابی آیاواس 11 قرار دهید تا متوجه داستان شوید. هنوز ابتدای راه سیستمعامل جدید اپل است و باید دید تا زمان عرضه اصلی چه تغییراتی در آن ایجاد میشود.

آیاواس 12 را همین حالا تجربه کنید

شرکت اپل در حال حاضر نسخه بتای آیاواس 12 را عرضه کرده، اما اشکال کار آنجاست که برای بهروزرسانی به این نسخه باید حتما حساب کاربری توسعهدهنده داشته باشید. برای داشتن یک حساب کاربری توسعهدهنده یا همان دولوپری، باید سالانه 99 دلار هزینه کنید. پس به احتمال زیاد باید دنبال یک راهحل دیگر برویم. وبسایت /https://beta.thuthuatios.com/en این امکان را به شما میدهد تا بدون داشتن حساب کاربری دولوپری نسخههای بتا را روی گوشی، ساعت، لپتاپ یا آیپدتان بریزید. این وبسایت را روی گوشی خود و با مرورگر سافاری باز کرده و با کلیک روی دیوایس مورد نظرتان پروفایل لازم برای دریافت بهروزرسانی را فعال کنید. بعد از این کار دستگاه شما یک بار خاموش و روشن میشود و حالا زمان آن رسیده که مانند همیشه به بخش تنظیمات و جنرال بروید و گزینه Software Update را انتخاب کنید تا فایل آیاواس 12 بتا آماده دانلود شود.

پوستاندازی قدیمیها

طبیعی است اپل در سیستمعامل جدید خود سراغ تغییر اپهای پرکاربرد قدیمیتر مانند photos، News، music و… برود. یکی از این اپهای متحول شده گالری عکسها یا همان فتوز است. این اپلیکیشن از این به بعد امکان جستوجو در بین عکسها را نیز به کاربران میدهد. شما میتوانید در عکسها دنبال افراد، مکانها و شهرها، موزهها و رویدادهای مختلف بگردید و عکس یا عکسهای آن موقعیت خاص را پیدا کنید. علاوه بر این یک بخش for you نیز به اپ اضافه شده که بخش memories و sharing به آن منتقل شده است. تغییر دیگر مربوط به سیری است؛ جایی که دستیار هوشمند با دستی بازتر در گوشی شما فعالیت میکند. قابلیت میانبر به سیری کمک میکند با اپلیکیشنها تعامل مستقیمی داشته باشد و بتواند بدون باز کردن اپهای دیگر کار شما را راه بیندازد. به طور مثال اپلیکیشن Tile محصولی برای ردیابی دسته کلید است. پیش از این باید از سیری میخواستید این اپ را برای شما باز کند و پس از آن به صورت دستی دنبال دسته کلیدتان بگردید. حالا با استفاده از قابلیت shortcut ، تنها کافی است عبارت hey siri, I lost my keys را بیان کنید تا همه این کارها انجام شود. علاوه بر این سیری میتواند حتی در زمان قفل بودن صفحه نیز پیشنهاداتی به شما بدهد. اپهای دیگری مانند Apple Books، Stocks و News هم دچار تغییرات مثبتی شدهاند و همچنین Voice Memos با رابط کاربری جدیدی از آیپد نیز سر درآورده است.

مدیریت نوتیفیکیشنها

یکی از بهترین تحولات ایجاد شده در سیستمعامل جدید اپل مربوط به مدیریت نوتیفیکیشن هاست. در این سیستمعامل، نوتیفیکیشنهای مربوط به یک اپلیکیشن مشترک در یک دسته قرار میگیرند و دیگر لازم نیست تمام پیامهایتان را به صورت جدا جدا و در قالب یک نوتیفیکیشن ببینید. علاوه بر این نوتیفیکیشنها به گزینههایی مجهز شدهاند تا بتوانید آنها را از بنرهایی که به نمایش در میآیند، کنترل کنید.

واقعیت مجازی، واقعیتر از همیشه

یکی از ویژگیهای مهم نسل بعدی سیستمعامل اپل، تمرکز آن روی واقعیت افزوده است. اپل در این کنفرانس از ابزار ARKit 2 رونمایی کرد که با همکاری شرکت ادوب، پیکسار و اتودسک حال و هوای تازهای به واقعیت افزوده داده است. شرکت اپل یک فرمت جدید با پسوند USDZ برای اشتراکگذاری واقعیت افزوده معرفی کرد که تمام منابع مورد نیاز را در یک فایل جمعآوری میکند. علاوه بر این، شرکت ادوب نیز پشتیبانی USDZ را به Creative Cloud اضافه کرده است. علاوه براین اپل یک عضو جدید یعنی اپلیکیشن Measure را نیز به خانواده واقعیت افزوده است. Measure میتواند در دنیای واقعیت افزوده اندازه دقیق اشیای مختلف را بسنجد.

باب دل قدیمیها

یکی از انتقادات همیشگی در به‌‌‌روزرسانیهای اپل مربوط به کند شدن دستگاههای قدیمیتر است. این ماجرا از زمانی شروع شد که آیاواس 10 به عنوان بلای کند کننده به جان گوشیهای هوشمند آیفون 5 به قبل افتاد. البته اپل سعی کرد این مشکل را در نسخههای بعدی و آیاواس 11 حل کند، اما باز هم آیفونها و آیپدهای قدیمیتر از آنچه که انتظار میرفت، کندتر بودند. اما به نظر میرسد آیاواس 12 با راه حلی حساب شده برای گجتهای قدیمیتر عرضه شده است. به طوری که اپل ادعا میکند محصولات قبلی نهتنها کند نمیشوند که نسبت به گذشته سریعتر هم خواهند شد. اپل مدعی شده که با این نسخه جدید از سیستم عامل iOS، اپلیکیشنها در آیفون6‌‌اسپلاس تا 40درصد سریعتر اجرا میشوند. اجرای کیبورد صفحه نمایش تا 50درصد سریعتر خواهد بود و دوربین نیز تا 70 درصد سریعتر از نسخه قبلی آی او اس اجرا خواهد شد. جالب این که این مساله فقط محدود به دستگاههای قدیمی نیست، چراکه سرعت پردازنده در جدیدترین دستگاههای اپل نیز افزایش خواهد یافت.

ویژگیهای پنهان

وقتی میخواهیم در مورد ویژگیهای یک سیستمعامل صحبت کنیم، قطعا نکات ریز و درشت زیادی از قلم میافتد. در کنفرانس اپل نیز همین اتفاق برای آیاواس 12 افتاد و هیچ صحبتی از ویژگیهایی که انحصارا برای این سیستمعامل تعریف شده بود، به میان نیامد. یکی از این ویژگیها، انتقال رمز یکبار مصرف بهطور خودکار از اساماس به اپلیکیشن مورد نظر است. اپل از این به بعد به محض اینکه کد به گوشی شما SMS شود، آن را به صورت خودکار میشناسد و نوار مورد نظر را در اپلیکیشن میزبان پر میکند. این مساله کار شما را کاملا راحت میکند، بدون اینکه نیاز باشد دسترسی خواندن و ارسال اساماس را به یک اپلیکیشن بدهید. در حال حاضر اگر یک آیفون در نزدیکی آیفون دیگری بخواهد به یک وایفای مشترک متصل شود، اپل به صورت خودکار به دستگاه دوم این امکان را میدهد تا رمز وایفای را با دستگاه دیگر به اشتراک بگذارد. حالا در آیاواس 12 اپل به شما اجازه میدهد تا رمزهای عبور موجود روی iOS را روی مک و بالعکس انتقال دهید. این قابلیت باعث میشود سرعت انجام کار بالا برود و کاربر بتواند براحتی بین دو پلتفرم رابطه برقرار کند. ویژگی جدید دیگر گوشیهای اپل هشدار اضطراری است. این هشدار که هیچ مانعی نمیشناسد برای مواقعی تعریف شده که حتی بیصدا بودن و قابلیت Do Not Disturb هم نتواند جلوی آن را بگیرد. با این ویژگی، پزشکان و پرستاران میتوانند پیامهای اضطراری را به بیماران خود انتقال دهند یا اینکه خودتان را از خوردن قرص در زمان درست مطلع کنید. آخرین ویژگی ناگفته نیز در مورد سیری است. این دستیار هوشمند باز هم قرار است باهوشتر شود و سراغ یادگیری آشپزی، سینما و دانشهای تخصصیتر برود.

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها