گفت‌وگو با دکتراعظم السادات مهدوی، جراح و متخصص زنان

ناباروری؛ مشکلی قابل درمان

ناباروری در خانم‌ها چه دلایلی دارد؟
کد خبر: ۱۱۴۸۸۸۶

برای بارداری، تخمک باید از تخمدان آزاد شود و به لوله رحم راه یابد. بعد اسپرم هم از دهانه رحم و رحم عبور کرده و وارد لوله رحمی شده و تخم در محل تشکیل میشود. بعد از این تخم باید به سمت رحم آمده و در محل مناسب جایگزین شود. اگر هر نوع مشکلی در این مسیر وجود داشته باشد، مثلا در تخمدان مشکل باشد، لوله رحم بسته باشد، حفره رحم دچارمشکل باشد یا دهانه رحم اشکال داشته باشد، باردارشدن صورت نمیگیرد.آندومتریوز نیز علت شایع نازایی است. ایجاد ضایعات اطراف لوله رحم که چسبندگی به وجود میآورد و دردهای لگنی زمان پریود ایجاد میکند از نشانههای این بیماری است.

روشهای پیشگیری چیست؟

کشف زودهنگام آندومتریوز، پیشگیری از عفونتهای زنان، پیشگیری از چاقی و سندروم تخمدان پلی کیستیک در پیشگیری از ناباروری بسیار موثر است.

آیا بالا رفتن سن ازدواج درفرزند آوردن هم تاثیر گذاراست ؟

بله سن عامل مهمی در زنان برای بچهدار شدن است. بویژه سن بالای 35و40سال. فرداگر زود ازدواج کنند و بچهدار شوند، حتی اگر مشکلی باشد در سن پایینتر به درمان، زودتر جواب میدهد. به عنوان مثال انجام آیویاف در سن بالای 40سال موفقیت کمتری دارد. اما زیر30سال موفقیت آن بیشتر است.

طی درمان ناباروری باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

اول اینکه نگرانی و استرس را کم کنیم. گاهی با یک درمان دارویی ساده نیز مشکل ناباروری حل میشود. مثلا با یک قرص ساده مثل کلومیفن یا متفورمین در کسانی که مقاومت به انسولین دارند، البته همراه با رژیم غذایی و ورزش، باروری اتفاق میافتد. بیمار باید صبر و حوصله داشته باشد. بعد از درمان دارویی، عمل جراحی مثل لاپاروسکوپی برای درمان آندومتریوز انجام می‌شود.

روش‌های آییو‌آی و آی‌وی‌اف چطورانجام می‌شود؟

در روش آییو‌آی ما اسپرم را می‌گیریم و از طریق یک معاینه ساده داخل رحم می‌گذاریم.برای کسی که دهانه رحمش مشکل دارد یا وقتی مرد کمی مشکل دارد این روش موثراست.

آیا جنین فریزشده خوب جواب می‌دهد؟

بله این روش خیلی متداول شده است‌. مثلا ما برای خانم دو تا جنین می‌گذاریم و فریز می‌کنیم‌. چند سال بعد اگر بچه بخواهد از جنین فریز شده، استفاده می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها