صبح امروز رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ایشان به توانمندی‌های داخلی بار دیگر تأکید داشتند و فرمودند: «نمایندگان باید به‌گونه‌ای قانون‌گذاری کنند تا انگیزه‌ها، امیدها، استعدادها و توانمندی‌های داخلی شکوفا شده و در راستای کاهش وابستگی به خارج فعالیت کنند.»
کد خبر: ۱۱۴۸۸۷۶
هدف رهبری انقلاب رخت بر بستن رویکرد وابستگی از کشور است / معادلات پولی دوجانبه جایگزین مناسب FATF است

تأکید مقام معظم رهبری آن‌هم در شرایطی که خروج آمریکا از برجام جریان‌هایی را علیه اقتصاد ایران ایجاد کرده نکته‌ای است که باید با دقت بیشتری درباره آن سخن گفت و برنامه‌ریزی کرد.
دکتر عبدالمجید شیخی، اقتصاددان و استاد دانشگاه در این زمینه به جام جم آنلاین گفت: مقام معظم رهبری اولین بار نیست که تأکید به توان داخلی دارند. اما متأسفانه چون گوش شنوا در هیات دولت و مجلس نیست مجدداً مجبور شده‌اند یادآوری کنند استعدادهای درونی نظام همچنان دست‌نخورده باقی است.
شیخی با اشاره به سند 2030، FATF و قرارداد توتال در ادامه افزود: هدف اصلی مقام معظم رهبری این است که رویکرد وابستگی به خارج مثل توافق‌نامه‌ها و تعهدات سازشکارانه‌ای که به آنها اشاره شد، باید از ایران رخت بسته و بجای آن توجه به توانمندی‌های داخلی قوت بگیرد.
به گفته وی تأکید مقام معظم رهبری براین است که باید توجه ویژه‌ای به استعدادهای داخلی داشته باشیم به این صورت که با ایجاد نشاط، امید و هیجان آنها را از حالت بالقوه به بالفعل تبدیل کرده و در راستای استقلال هرچه بیشتر نظام از خارج به‌کارگیریم.
این اقتصاددان تأکید کرد: دانش نهفته‌ای که در ذهن جوانان این مرز و بوم قرار دارد نباید نادیده گرفته‌شده و به آن کم‌توجه باشیم. به‌عنوان‌مثال دیدیم متخصصان ایرانی در بخش‌های مختلف پزشکی، نانو، سلول‌های بنیادی، ساخت تجهیزات نظامی، هسته‌ای چه توانمندی‌هایی دارند.
شیخی در ادامه به خبرنگار ما گفت: پس امروز مقام معظم رهبری دوباره معیار را مشخص فرمودند و مشخصاً به نمایندگان دستور دادند که مجلس باید قوانین را اصلاح و به نفع توانمندی داخلی مجدداً قانون‌گذاری کنند.
این اقتصاددان معتقد است اکنون لازم است نمایندگان با در نظر گرفتن هرگونه استعداد و دانش تولید محصولات داخلی ولو اینکه هنوز معیار اقتصادی و تولید انبوه نداشته باشد موانع قانونی برای ورود کالاهای خارجی ایجاد کند تا زمینه رشد و توسعه توانمندی‌های داخلی مهیا شود.
وی تصریح کرد: البته لازم است مجلس به‌گونه‌ای قانون‌گذاری کند که دولت‌ها چه در شرایط فعلی و چه در آینده هرگز نتوانند از اجرای آنها سرباز زنند بلکه به‌محض شکل‌گیری یک توانمندی شرایط حمایتی منطقی از آن را فراهم کرده و موجب رشد استعداد موجود بشوند، نه اینکه با ورود کالای مشابه ریشه آن را بخشکانند.
شیخی افزود: البته مقام معظم رهبری با درایت هرچه‌تمام‌تر به نمایندگان مجلس دستور دادند درباره قوانین یا معاهداتی که زمینه نفوذ در ایران را فراهم می‌کنند دقیق و منطقی عمل کنند به این صورت که نمونه داخلی و جایگزین اصولی برای آن ارائه کنند نه اینکه صرفاً با مخالفت از متن به حاشیه رانده شوند.
وی تأکید کرد: برخی نمایندگان درباره لایحه جدید پول‌شویی که از سوی دولت به مجلس ارائه‌شده براین باورند که ایران موقعیت ویژه‌ای برای چانه‌زنی درباره آن ندارد درحالی‌که همه می‌دانیم ایران دارای قدرت چانه‌زنی مناسبی است و می‌تواند در معادلات تأثیرگذار باشد فقط باید خودمان را باور داشته باشیم.
شیخی اظهار کرد: دشمنان رسماً اعلام کرده‌اند وارد جنگ اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران شده‌اند پس نباید به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری کنیم که آنها بتوانند به هر بهانه‌ای اقتصاد ایران را هدف حملات خود قرار دهند که یکی از این راه‌ها تصویب قانون FATF است.
این اقتصاددان معتقد است می‌توانیم با زیرکی خاصی زمان و شرایط را درباره این قانون جدید مبارزه با پول‌شویی به نفع خودمان تغییر دهیم به صورتی که اگر با کشورهای دوست توافقنامه‌های پولی دو یا چندجانبه داشته باشیم اصولاً از نیت سوء دشمنان دور خواهیم ماند.
به گفته وی امروز چندین کشور مثل ترکیه، چین، روسیه، کره جنوبی، افغانستان و عراق با ایران در حال مبادلات اقتصادی هستند که سیاست‌های خارجی آنها نیز علیه منافع ملی ما نیست بنابراین می‌توانیم با امضاء ‌معاهدات پولی دوجانبه به‌جای استفاده از دلار از پول‌های ملی خودمان استفاده کنیم.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: ترکیه بارها درباره مبادله اقتصادی با ارزهای ملی اعلام آمادگی کرده، ولی متأسفانه دولت تاکنون به هر دلیل آن را نادیده گرفته و پاسخ دقیقی برای آن ارائه نکرده است. درحالی‌که همین کشور می‌تواند دروازه‌ای برای مبادلات اقتصادی و تجاری کشورمان بی‌نیاز از هرگونه تعهد خارجی باشد.
وی به خبرنگار ما گفت: امضاء تفاهم‌نامه‌های پولی دو یا چند جانبه شرایطی را برای ریال ایران فراهم می‌کند که در آینده به‌عنوان یکی از ارزهای مورد قبول کشورها در اقتصاد جهانی نقش ایفا کند، به این دلیل که کشورهای طرف قرارداد با ایران آن را پذیرفته‌اند و در چرخه مبادلات اقتصادی خود قرار داده‌اند. به‌عنوان‌مثال امروز می‌بینیم بازاریان و صرافی‌های کشورهایی مثل عربستان، عراق، افغانستان و ترکیه ریال ایران را قبول می‌کنند.
شیخی درباره این نوع مبادلات اقتصادی نیز به خبرنگار ما گفت: به‌راحتی می‌توان با استفاده از خطوط اعتباری و قراردادهای پولی دو حساب میان کشورها معرفی کرد که بدون ورود خروج هرگونه ارز خارجی فعالیت‌های تجاری انجام شود در موعد مشخصی برمبنای کاملاً حساب‌شده مثل دلار، طلا یا یورو تسویه‌حساب میان دو کشور صورت پذیرد، بی‌آنکه نگران تحریم یا کارشکنی دیگران باشیم.
عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها