دانشمندان ناسا خبر دادند

آپورچونیتی گرفتار توفان در مریخ

هفته گذشته توفان عظیمی در مریخ به وقوع پیوست که تقریبا یک‌چهارم سطح این سیاره را درنوردید. این توفان مساحتی در حدود 35 میلیون کیلومتر مربع از مریخ را تحت‌الشعاع خود قرار داد. این ابعاد حتی از مساحت قاره آفریقا نیز بیشتر است. به واسطه توفان اخیر، مریخ‌نورد کهنه‌کار ناسا موسوم به آپورچونیتی (به معنی فرصت) از کار افتاد.
کد خبر: ۱۱۴۸۶۷۲
آپورچونیتی گرفتار توفان در مریخ

کارشناسان ناسا اعلام کردند، به واسطه این توفان، حجم ذرات معلق در آسمان مریخ به اندازهای زیاد شده که مانع رسیدن نور خورشید به سطح این سیاره شده و عملا مناطق وسیعی از سیاره را در تاریکی فرو برده است. به همین دلیل صفحات خورشیدی مریخنورد آپورچونیتی نمیتوانند باتریهای این ربات را شارژ کنند و در نتیجه این کاوشگر ارزشمند خاموش شده و از کار افتاده است.

به نظر میرسد اکنون فقط ساعت مرکزی مریخنورد روشن باشد و کارشناسان در مرکز فرماندهی ماموریت در زمین در تلاش هستند تا ارتباط با آپورچونیتی را از سر بگیرند. دادههای ماهوارههای مستقر در مدار مریخ نشان میدهد که هنوز اثرات توفان در مریخ تمام نشده و باید کارشناسان ناسا برای از سرگیری ارتباط با آپورچونیتی منتظر پاکشدن آسمان مریخ از ذرات معلق باشند.

این نخستینبار نیست که کاوشگرهای حاضر در سطح مریخ با چنین پدیدهای روبهرو میشوند. خوشبختانه در دفعات قبلی این کاوشگرها، از جمله همین مریخنورد آپورچونیتی از توفانهای سهمگین مریخی جان سالم به دربردهاند؛ و اتفاقا وقوع این توفانها به تمیزشدن سطح صفحات خورشیدی آنها از ذرات خاک و افزایش بازدهی این صفحات منجر شده بود.

مریخنورد آپورچونیتی به همراه همتای دوقلوی خود یعنی کاوشگر اسپیریت (به معنی روح) در دیماه 1382 در سطح مریخ فرود آمدند. هر یک از آنها قرار بود حدود 90 روز در این سیاره فعالیت کنند. اما ماموریت آنها برای چند سال متوالی تمدید شد. ماموریت کاوشگر اسپیریت در اردیبهشت 1390 و پس از 8 سال فعالیت خاتمه یافت. علت آن هم گرفتارشدن کاوشگر در ماسههای روان مریخ بود. اما آپورچونیتی به ماموریت خود ادامه داد و اکنون پس از گذشت نزدیک به 15 سال فعالیت، به نظر میرسد با آزمون سختی در مریخ برای ادامه حیات خود روبهرو است. حال باید دید آپورچونیتی جانسخت از این مهلکه جان سالم به در میبرد؟

محمدرضا رضائی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها