بسیاری از مردم ایران و سایر نقاط جهان یک ماه گذشته را به پرهیز از خوردن گذرانده‌اند و درصدی از آنان وزن بدنشان کمی کاهش یافته است. اشتباهی که بسیار تکرار می‌شود این است که ما تصور می‌کنیم اگر یک یا چند ماه رژیم غذایی مناسب داشته باشیم در عوض می‌توانیم مدتی را بدون حد و مرز غذا بخوریم و انتظار داریم اضافه وزن چندانی پیدا نکنیم.
کد خبر: ۱۱۴۸۲۰۷

متاسفانه واقعیت، خلاف این است. به عبارت خیلی ساده اگر در طی یک ماه تحمل گرسنگی، پنج کیلوگرم لاغر شده باشیم: در طی یک هفته پرخوری همه آن پنج کیلوگرم و چه بسا کمی هم بیشتر وزن اضافه برمیگردد.

گرچه خوردنیها یکی از مهمترین جاذبههای تمام جشنها و دورهمیهاست و در سالهای دور سفرههای پر کالری عید فرصتی برای رفع موقتی سوءتغذیه بود. امروز شاید این موضوع فقط درباره درصدی از جامعه صدق کند. ولی برای بیشتر اقشار جامعه اینگونه نیست و سفره خوراکیهای پرکالری تهدید محسوب میگردد.

اگر به جدول کالری مواد غذایی مراجعه کنیم چند ماده غذایی بسیار پر کالری در آن کاملا مشخص هستند. اولین و بدترین اینها آجیل است: مصرف یک کاسه متوسط آجیل مخلوط به وزن 200 گرم، هزار کیلو کالری به سبد تغذیه اضافه میکند.

شیرینیها هم موادی بسیار پر کالری هستند . خوردن 4 تا 5 عدد شیرینی در روز هم حدود هزار کیلوکالری به این سبد میافزاید. اضافه کنید به اینها میزان غذاهای سفره را که اگر پرملاط و پرچرب باشد، میتواند میزان کالری دریافتی یک فرد در روز را به 7 تا 8 کیلوکالری در روز برساند. برای فردی که مدت نسبتا طولانی از خوردن پرهیز کرده است، سیستم گوارش و متابولیسم آماده دریافت میزان زیادی از کالری غذاهای مصرفی هستند و چه بسا این افراد حدود
۳۰ تا ۴۰ هزار کالری در مدت کوتاهی اضافه دریافت و ذخیره نمایند. این یعنی ۶ تا ۸ کیلوگرم اضافه وزن.

خوشبختانه بدن انسان با این افزایش بیرویه وزن مقابله میکند. بسیاری از افراد چاق در این روزها دچار سوءهاضمه میشوند و چند روزی مجبور میشوند کمتر بخورند. در این افراد در حالت عادی در مواقع پرخوری دستگاه گوارش بیشتر مواد غذایی اضافه را دفع میکند.

نکته دیگر خوردن مواد غذایی گوشتی بعد از یک دوره استراحت معده و روده است. گوشتها حاوی پروتئین و چربی هستند.

این دو ماده غذایی بسختی در لوله گوارش هضم و جذب میشود. برای یک سیستم گوارشی که مدت طولانی استراحت کرده هضم و جذب چربی و پروتئین بسیار سخت و گاهی ناممکن است. به این ترتیب ایجاد اسهال و استفراغ بعد از خوردن گوشت قرمز یا سفید در این روزها خیلی شایع است.

اشتباه نکنید این بیماری گوارشی در اثر مسمومیت غذا نیست، بلکه در اثر سنگینی غذاست.

 

دکتر رضا کریمی

فوقتخصص غدد و متابولیسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها