گفت‌و‌گو با دکتر سیدعلی جواد موسوی، فوق‌تخصص ریه

سیگار و قلیان چه ضررهایی ندارد؟!

سیگار کشیدن چه عوارضی بر سلامت فرد به جا می‌گذارد؟
کد خبر: ۱۱۴۷۴۲۵

مصرف مواد دخانی بر تمام قسمتهای بدن و همه اندامها تاثیرگذار است. مهمترین آن، عروق بدن است. وقتی فرد سیگار میکشد خون او غلیظ میشود. سیگار باعث ضخیم شدن جدار عروق میشود و همه اینها باعث مختلشدن خون رسانی به عضو میشود. این اتفاق در عروق ریه باعث پاره شدن الوئولهای (حبابچهها) ریه میشود و در نتیجه این الوئولها کارایی خود را از دست میدهند و فرد به بیماری آمفیزم دچارمی شود. سیگار در خانم و آقا باعث ناباروری و در پوست باعث پیری زودرس و تیره شدن رنگ آن میشود.

عوارض قلیان بر ارگانهای بدن چیست؟

عوارض قلیان چند برابر سیگار است. قلیان سرطان زبان را افزایش میدهد و این عارضه در افرادی که قلیان میکشند، بیشتر از سیگاریها اتفاق میافتد. قلیان و سیگار ابتدا در دستگاه تنفس فوقانی ایجاد عوارض میکنند و بیماری لثه ـ شانس آلرژی بینی و شانس سرطان حنجره را افزایش میدهند.

خطر سرطان سروگردن را بالا میبرند. قلیان و سیگار در ایجاد مزه بد در دهان نقش دارد. حس چشایی در این افراد دچار مشکل میشود. بوی بد دهان ایجاد میکند. در دستگاه تنفس تحتانی هم ریسک سرطان ریه را بالا میبرد.

چرا در فردی که 30سال است سیگار میکشد علائمی مشاهده نمیشود، اما اطرافیان او مثلا همسر و فرزندنش دچار بیماری ریوی شدهاند؟

این فرد اگر بررسی شود قطعا مشکل دارد. ممکن است به ظاهر علامتی نداشته باشد، اما ممکن است یکدفعه مشکلش مشخص شود.

آیا بین مصرف قلیان و مشکل گوارشی ارتباطی وجود دارد؟

بله. قلیان روی دستگاه گوارش هم تاثیردارد. در مصرفکننده قلیان یکی از مشکلات بسیار شایع برگشت اسید معده است و این خودش باعث سرفه و تنگی نفس میشود. یکی دیگر از عوارض قلیان ایجاد زخم معده است. قلیان کشیدن، احتمال ابتلا به سرطان معده را افزایش میدهد.

آیا سیگار کشیدن در بالکن یا حیاط از میزان عوارض ناشی از آن میکاهد؟

این افراد وقتی دود وارد ریهشان میشود تا دو ساعت اثرات مخرب را همراه خود دارند. این افراد تا دو ساعت نباید وارد خانه شوند و نباید کنار پنجره یا بالکن سیگار بکشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها