برای مثال در جهان عرب به‌عنوان مهم‌ترین حوزه راهبردی ایران، با پترودلارهای سعودی ارزش نوشته‌های فیسبوکی بالاتر از کتب کتابخانه تاریخی بغداد شده و اهمیت توییتر از دائره‌المعارف المنجد بالاتر رفته و تبلیغات ضدایرانی با محوریت وهابیون و اسلامگرایان سکولار، بدلیل انفعال ما در بخش‌هایی از جوامع هدف، قابلیت باورپذیری پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۱۴۷۲۴۵

شبکه زنجیرهای و سازمانیافته که شبانهروز تلاش دارد با چشمپوشی از نقش موثر ایران در دفاع از منافع کشورهای اسلامی، به خطدهی و جریانسازی در بین ملتهای منطقه بپردازد و القا کند که ایران شر مطلق و خطرناکتر از اسرائیل است. امروزه زنجیره یکپارچه تامین، از ایدهپردازی تا انتشار و توزیع در سطح رسانههای جمعی و شبکههای اجتماعی شکل گرفته است و محصولات رسانهای در قالبهای مختلف بهطور مستمر و با کیفیت روزافزون به دست مخاطبین میرسد. پلت فرمهای شبکههای اجتماعی نیز به مدد #فرهنگ_سازی ضد ایران آمدهاند و #جریان_سازی در این راستا با تگها و #واژه-سازیهای مستمر و روزانه تبدیل به #گفتمان_سازی میشود.

ریشه ضعفهای ما کجاست؟

ضعف در رویکرد: دیپلماسی عمومی ما دولتی، مقطعی و معطوف به بازدهی کوتاه مدت بوده است. هویتسازی رویکردی بلندمدت و یکپارچه است. ضریب دادن طرف مقابل به شبههها نیز ما را از برنامهریزی برای برجسته ساختن جنبههای فراوانی که برای مخاطبین جهانی جذاب است و مزیت نسبیماست، منحرف ساخته است.

ضعف در بهکارگیری ابزارها: با توجه به فضای کنونی جهانی و پیشرفت فناوری اطلاعات، دیپلماسی فرهنگی ایران نیازمند درک درست در بکارگیری روشها و ابزارهای جدید است. صرف استفاده از رسانههای سنتی یا برگزاری کنفرانسها دیگر جواب نمیدهد. بخش عمدهای از برندسازی ایران باید در فضای مجازی انجام گیرد و برعهده اساتید، نخبگان، دانشجویان بوده و نیازمند بسترسازی لازم برای پیادهسازی ایدههای مردمی و خودجوشی است که بهصورت دستوری و تصمیمگیری در اتاقهای بسته امکانپذیر نیست. دیپلماسی سایبری ایران در صورتی میتواند موفق باشد که نخست، محیط عمل پیچیده خود را از جنبههای ذهنی به خوبی بشناسیم و سپس با توجه به این شناخت و درک چالشها و فرصتها، نگاه ایرانی را به زبانی ساده، عینی و قابل فهم برای مخاطبین جهانی بیان کنیم. برندسازی ملی ایران هرچند در ذات خود مفهومی سیاسی دارد اما شامل همه ابعاد اعم از دینی، اقتصادی، تجاری، اجتماعی، فرهنگی و گردشگری میشود که تا کنون از فرصتهای فراوان این حوزهها کاملا غفلت شده است.

چالشها و فرصتهای فراوانی در فضای مجازی پیش روی برند سازی ملی برای ایران قرار دارد که در هفتههای آتی به آنها پرداخته خواهد شد.

محمد ولوی

دکترای مدیریت رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها