پژوهشگران انگلیسی موفق به ارائه روشی برای نانوالگودهی سطح شدند. با این روش می‌توان سطح لنزهای مصنوعی چشم را الگودهی و از آنها به عنوان ابزار تشخیص طبی استفاده کرد. به گزارش جام‌جم و به نقل از ستاد ویژه فناوری نانو، لنزهای چشمی معمولا برای اصلاح مشکلات بینایی استفاده می‌شوند، اما می‌توان از آنها به عنوان ابزار تشخیص هوشمند نیز استفاده کرد. اشک چشم حاوی موادی است که از آنها می‌توان برای ردیابی بیماری‌های چشم استفاده کرد. اخیرا ابزارهای چشمی مختلفی ساخته شده است که با استفاده از آنها می‌توان شرایط سلامت چشم را بررسی کرد.
کد خبر: ۱۱۴۶۹۳۵

این روش به عاملدار کردن و نانوالگودهی لنزهای موجود در بازار نیز کمک میکند. حیدر بات از محققان این پروژه در دانشگاه بیرمنگام میگوید: ترکیبکردن نانوساختارها با لنزهای تجاری بهمنظور کاهش هزینه تولید زیستحسگرها، کاری چالشبرانگیز است. ما در این روش جدید هولوگرامی روی سطح لنزها، با استفاده از لیزر و در یک مرحله چاپ کردیم. این روش بسیار ساده بوده و نیاز به اتاق تمیز ندارد. در حال حاضر نانوساختارهای مختلفی با استفاده از هیدروژل ساخته میشود، اما قرار دادن آنها روی لنز کاری دشوار است. بیشتر روشهای کنونی روی پلیمرها انجام شده و بسیار زمانبر و پرهزینه است.

این گروه برای رفع این مشکل، روش تولید هولوگرام با لیزر را ارائه کرد. با این روش امکان نانوالگودهی مواد نرم به آسانی فراهم میشود. آنها برای این کار از نوعی رنگ مشکی استفاده کرد تا برهمکنش میان لیزر با آن بهینه شود.

محققان نشان دادند با استفاده از این روش میتوان نانوساختارهای مختلفی را روی سطوح نرم و شکننده الگودهی کرد. این الگوها را میتوان با شکلهای مختلف برای استفاده در بخش حسگری یا زیبایی ایجاد کرد. پژوهشگران این پروژه به دنبال ساخت لنزی هستند که با استفاده از این نانوالگوها بتواند مشکل خشکی چشم و آب مروارید را شناسایی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها