به‌همت پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر صورت گرفت

ارتقای اثربخشی درمان سرطان ریه

پژوهشگران دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تحقیقات آزمایشگاهی خود به نانو الیافی مغناطیسی دست یافتند که با انتقال هدفمند دارو به بافت سرطانی، اثر بخشی درمان‌های سرطان ریه را ارتقا می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۴۶۹۳۳

به گزارش جامجم و به نقل از ایسنا، یکی از راهکارهای مطرح در زمینه کاهش اثر بخشی عوارض جانبی داروهای ضد سرطان طراحی سیستمهای هوشمند انتقال دارو به منظور رهاسازی کنترل شده داروها در بافت هدف است.

بر این اساس محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تحقیقات جدید خود تلاش کردهاند تا نانو الیاف مغناطیسی حساس به pH را طراحی کنند که بتوان از آن برای رهاسازی کنترلشده و آهسته داروی ضدسرطان در بافت سرطانی استفاده کرد.

دکتر محمد ایرانی از محققان این طرح، سرطان ریه را یکی از کشندهترین انواع سرطانها در دنیا معرفی کرد و گفت: داروهای طراحی شده جهت درمان این سرطان، عمر پایینی دارند که این امر منجر به اثربخشی پایین دارو و مصرف آن در دوزهای بالا میشود ضمن آنکه افزایش دوز دارو عوارض جانبی بالایی را به همراه دارد.

او رهاسازی آهسته این دارو در محل هدف را یکی از راهکارها برای رفع این چالش عنوان کرد و ادامه داد: این روش میتواند منجر به افزایش اثربخشی دارو و کاهش اثرات جانبی آن شود.

از این رو استفاده از حامل نانولیفی حساس به pH، مغناطیسی و آنتیباکتری ساخته شده در این طرح میتواند در جهت تحقق افزایش اثربخشی موثر باشد. همچنین از نانو مواد اکسید گرافن به عنوان ماده مغناطیسی جهت مسیریابی مناسب دارو به سلولهای سرطانی و دی اکسید تیتانیوم جهت افزایش مرگ سلولهای سرطانی ریه به صورت موضعی در ساخت این نانوالیاف
استفاده شد.

این نانو الیاف که با استفاده از فرآیند الکتروریسی سنتز شدهاست به عنوان یک نانوکپسول حمل دارو عمل خواهد کرد. این نتایج نشاندهنده ظرفیت بالای نانوالیاف مغناطیسی و ضدباکتری حساس به pH سنتز شده، در مرگ سلولهای سرطانی در مقایسه با داروی خالص دوکسوروبیسین است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها