پیش از اقدام به کاهش وزن باید خود را از نظر ذهنی آماده کنید

کاهش وزن با کمک ذهن

داستان آغاز رژیم، کاهش وزن و دوباره افزایش وزن برای بسیاری از افراد تکراری شده‌است. علی آزاد، کارشناس مدیریت استراتژیک بدن، محقق و مولف، راهکارهای جالبی برای پایان‌دادن به رژیم‌های یویویی ارائه کرده است که دانستن آنها می‌تواند کمک زیادی به کاهش وزن موثر داشته باشد.
کد خبر: ۱۱۴۵۵۰۸
کاهش وزن با کمک ذهن

به گزارش جام جم، عده کثیری از مردم تصور می‌کنند نخوردن و رعایت انواع رژیم‌ها تنها راه کاهش وزن است. رعایت رژیم‌های سخت وطاقت‌فرسا بدون دریافت نتیجه دلخواه یا بازگشت به عادات غذایی نادرست قبل تنها بعد از مدت کوتاهی از کاهش وزن همه از عوارض نخوردن است.

از نظر ما کم کردن میزان کالری دریافتی شاید یکی از اصلی‌ترین راه‌های کاهش وزن باشد، اما به طور حتم کافی نیست و برای دریافت نتیجه بهتر باید نکات دیگری نیز رعایت شود.

ارتباط بین ذهن و جسم بیان می‌کند مغز ما باید آگاه باشد که قرار است وزن کم کنیم. ما بدون این که به ذهنمان درباره برنامه لاغری آگاهی دهیم، تنها با چربی‌ها رو‌به‌رو نیستیم و به نوعی درگیر جدال با مغزمان هم هستیم.

مغز به دلیل نا آگاهی تمام تلاشش را می‌کند تا وزن از دست رفته را بازگرداند و حتی میزان اضافه‌تری هم ذخیره کند. تعیین هدف به این معنا است که برای خودتان بدرستی روشن کنید به چه میزان قصد کاهش وزن دارید، چه مقداری از دور شکم یا چربی‌های قسمت‌های بدن را می‌خواهید کاهش دهید و برای کاهش آن چه بازه‌زمانی در چه زمان حدودی را در نظرگرفته‌اید.

خود را آماده کنید

ذهن می‌تواند برای کاهش وزن بسیار کمک کند و حتی نیاز به رژیم‌های طاقت‌فرسا را کاهش دهد. اگر ذهن را برنامه‌ریزی کرده باشید که هشت ساعت پشت میز بنشیند، این پیام را داده‌اید که ناحیه میانی را درشت کنید. اگر ذهن را برنامه‌ریزی کرده باشید که طی هشت ساعت با کمبود انرژی رو به‌رو شوم و نیاز به غذا دارم به ذهن‌تان برنامه چاقی را می‌دهید یا اگر این باور را داشته باشید و ذهن را آن‌گونه برنامه‌ریزی کنید که باید ساعت‌ها ورزش‌های سخت را انجام دهید تا لاغر شوید، ذهن نیز در همین راستا حرکت می‌کند.

باید کاهش وزن و علت آن را با ذهن در میان بگذارید و بدانید به چه منظور قصد کاهش وزن دارید. کاهش وزن ممکن است به اهداف مختلفی مثلا زیبایی و تناسب اندام، سلامت، فرار از کبد چرب،معده درد و ... یا پوشیدن لباس باشد، علت هرچه باشد باید به طور واضح با ذهن در میان گذاشته شود. باید به او بگویید قرار است سایز و فرمم را تغییر دهم و تصویری از لاغری به او بدهید. پس میزان وزنی که قصد دارید به آن برسید را هرچه دقیق مشخص کنید، حتی بهتر است سایز دلخواه را نیز تعیین کنید.

دست از سرزنش کردن بردارید

اشتها هوس نیست و میل به رویشی است که برای همه موجودات اتفاق می‌افتد. اگر این‌گونه به اضافه وزن نگاه کنید، ذهن را با جسم همسو و اشتباهات تغذیه‌ای نامناسب را بهتر کنترل می‌کنید. بهتر است اکنون دست از سرزنش خود بردارید و به ذهن‌تان فرصت دهید با آرامش هرچه بیشتر و بدون فشار به کاهش وزن شما کمک کند.

از ابعاد بدن‌تان پرسیده‌اید؟

برای کاهش وزن باید دو مسیر را به طور همزمان طی کنید؛ ابتدا نوع تغذیه خود را تغییر دهید. پس نوع بدن و نیازهایش را بشناسید و متناسب با بدن‌تان تغذیه کنید. سعی کنید دستور تغذیه متناسب با بدن خود را رعایت کنید و با توجه به نوع زندگی و کار خود تغذیه و ورزش کنید.

مقدار و نوع فعالیت شما نیز در کاهش وزن موثر است. باید فعالیت مناسبی را با توجه به نوع کار و سبک زندگی‌ انتخاب کنید؛ مثلا اگر شغلی دارید که مجبورید ساعت‌ها پشت میز بنشینید برای کاهش وزن و لاغری به عضلات کشیده و بلند احتیاج دارید.پس ورزش‌های هوازی انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود. ورزش‌های هوازی دامنه‌ طاقتی پشت میزنشین‌ها را کم می‌کند.

پشت میز نشینی زیاد افراد را دچار قوز مطالعه می‌کند، بدن بسیار هشیار عمل می‌کند و در این مرحله به طور خودکار آکسون‌ها را افزایش می‌دهد به این معنی که با افزایش دور کمر سعی می‌کند از خمیده‌تر شدن جلوگیری کند و مانع برهم خوردن تعادل شود و فرد مانند درخت نیفتد. پس با توجه به آناتومی که بر اثر نشستن زیاد به دست می‌آید، انجام ورزش‌های کششی به نسبت ورزش‌های انفجاری یا هوازی شانس بیشتری در کاهش وزن و تناسب اندام این قشر دارد.


از جمله ورزش‌های کششی می‌توان از پیلاتس نام‌ برد که با کشش‌های مناسب به میزان زیادی به اصلاح ستون فقرات کمک می‌کند. ورزش‌هایی مانند بادی‌بالانس یا یوگا نیز می‌توانند موثر باشند. ورزش تی‌‌آر‌ایکس هم ورزشی کششی است، اما روی تمام عضلات بدن کار نمی‌کند. پیاده‌روی نیز مکمل بسیار خوبی برای ورزش‌های کششی است و به ارتباط موثر بین ذهن و بدن کمک می‌کند. حتی روان‌شناسان هم برای آرامش و ارتباط بیشتر و بهتر بین زوجین، پیاده‌روی را به آنها توصیه می‌کنند. پیاده‌روی برای خانم‌های خانه‌دار هم می‌تواند فعالیت مناسبی باشد. در آخر توصیه می‌کنم برای فرار از ظاهرتان یکباره لباس گشاد نپوشید که ذهن پوشش جدید را قبول نمی‌کند و تمام تلاشش را در جهت هم‌سایز‌شدن با لباس انجام می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها