بررسی مشکلات مسائل مسکن مهر در میزگرد جام‌جم با حضور نمایندگان فازهای مختلف

سال‌های دور از خانه

تعلل در تکمیل مسکن مهر همچنان ادامه دارد و ده‌ها هزار خانوار که سال‌هاست 40-30 میلیون تومان پول واریز کرده‌اند، هنوز خانه‌دار نشده‌اند.
کد خبر: ۱۱۴۵۴۹۱
سال‌های دور از خانه

متقاضیان مسکن مهر اغلب از قشر متوسط و ضعیف جامعه بودند که در دولت دهم با جمع کردن پول‌های خود و قرض و قوله کردن از خویشاوندان، وجه نقدی برای مسکن مهر را فراهم کردند به این امید که بزودی خانه‌دار شوند. اما زمانی که عباس آخوندی صدارت وزارت راه و شهرسازی را در دولت یازدهم به دست گرفت مسکن مهر را طرحی مزخرف خواند و از آن زمان بود که مسکن مهر نیمه‌کاره رها شد.

سال گذشته حسن روحانی در دوران انتخابات اعلام کرد که مسکن مهر تا پایان دولت یازدهم تمام می‌شود اما اکنون سال اول دولت دوازدهم نیز رو به پایان است و مردم چشم‌انتظار تحویل خانه‌هایشان هستند.

جام‌جم چند روز پیش میزبان نمایندگان متقاضیان مسکن مهر پردیس بود که از نیمه‌کاره رها شدن هزاران واحد از این پروژه در پنج سال اخیر گلایه داشتند.

آنها می‌گویند از پنج سال پیش بین 30 تا 40 میلیون تومان به حساب دولت واریز کرده‌اند، اما هنوز مسکن مهر خود را تحویل نگرفته‌اند.

متقاضیان مسکن مهر گلایه دارند که اگر 30 تا 40 میلیون پول خود را پنج سال قبل در بانک می‌گذاشتند، یا دلار یا طلا می‌خریدند اکنون کلی سود کرده بودند، ولی الان نه راه پیش دارند و نه راه پس.

خلف وعده در تحویل

رامین نوایی، نماینده متقاضیان مسکن مهر در فاز 8 پردیس درباره مشکلات این فاز به جام‌جم گفت: شش سال پیش در سال 91 فراخوان مسکن مهر فاز 8 پردیس داده شد و قرار بود خانه‌ها در این فاز با 57 میلیون تومان هزینه تمام‌شده به دست متقاضی برسد.

وی افزود: از کل این مبلغ قرار بود 32 میلیون تومان آورده متقاضی باشد و 25 میلیون تومان هم تسهیلات با نرخ سود 4 درصد؛ اما متاسفانه تاکنون بیش از 55 میلیون تومان آورده از متقاضی دریافت شده است. از سوی دیگر رقم وام از 25 میلیون تومان به 40 میلیون تومان افزایش یافته و به جای تحویل مسکن مهر با قیمت 57 میلیون تومان تاکنون بیش از 95میلیون تومان دریافت شده اما هنوز واحدی به متقاضیان تحویل نشده است.

نوایی با تاکید بر این‌که قرار بود واحدهای مسکن مهر 18 ماهه تحویل متقاضیان شود تصریح کرد: اما اکنون بعد از گذشت شش سال همچنان باید به دنبال خانه‌های خودمان بدویم.

نماینده متقاضیان مسکن مهر در فاز 8 پردیس افزود: بسیاری از متقاضیان 27 ماه است که اقساط تسهیلات مسکن مهر را هم می‌پردازند آن هم در حالی که هنوز ساکن نشده‌اند.

پرداخت اقساط در شرایط اقتصادی نامناسب خانواده‌ها انجام می‌شود و هزینه اجاره خانه و خانه تحویل نگرفته در کنار هم فشار مضاعفی را به آنها تحمیل می‌کند.

وی با بیان این‌که تسهیلات به پیمانکاران داده شده و متقاضی هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد، گفت: سود دوران مشارکت بر عهده متقاضی نیست، اما متاسفانه این فشار را هم بر دوش خریداران می‌گذارند. از سوی دیگر در سال 93 مبلغ 813 میلیارد تومان از حساب متقاضیان برای احداث راه و خدمات زیربنایی برداشت شد که هیچ ارتباطی به متقاضی ندارد و چهار سال است که سر این موضوع کشمکش داریم.

8 سال بلاتکلیفی

محمد اجاقی، نماینده متقاضیان فاز 9 قدیم پردیس هم درباره مشکلات مسکن مهر گفت: سال 88 برای دریافت یک واحد در فاز 3 مسکن مهر پردیس ثبت‌نام کردیم که بر اساس گفته‌ها و شنیده‌ها ظاهرا آن‌قدر افراد سفارش شده برای دریافت واحد در این فاز زیاد بودند که نوبت به متقاضیان واقعی نرسید و آنها را به فاز 9 قدیم منتقل کردند.

وی با بیان این‌که در همان زمان اعلام شد واحدهای مسکونی مهر پردیس 18 ماهه تحویل می‌شود افزود: اکنون تعداد زیادی از بلوک‌های مسکن مهر در فاز 9 قدیم به پایان رسیده، اما به دلیل نداشتن خدمات زیربنایی مانند آب و گاز قابل سکونت نیست.

اجاقی با تاکید بر این‌که هنوز امکانات آموزشی، تفریحی و خدماتی برای واحدهای مسکن مهر آماده نشده گفت: در فازهای مختلف مسکن مهر پردیس شاهد تأسیس مغازه‌های لوکس هستیم. در ابتدا بر این باور بودیم که قرار است این مغازه‌ها امکانات رفاهی به مردم عرضه کنند، اما همه آنها بنگاه معاملات ملک هستند.

نماینده متقاضیان مسکن مهر در فاز 9 قدیم پردیس تصریح کرد: به نظر می‌رسد شرکت عمران پردیس برای پیگیری، ساخت و اداره 83 هزار واحد مسکن مهر کوچک است. در حال حاضر هیچ سازمان و ارگانی با متقاضیان مسکن مهر همکاری نمی‌کند و اخیراً از شهرداری خواستار ارائه خدمات بودیم که با در بسته مواجه شدیم.

اجاقی اضافه کرد: شهرداری می‌گوید شرکت عمران پردیس هزینه پایان کار را بر اساس متراژ هر خانه از متقاضی دریافت کرده، اما اکنون پولی در اختیار ندارد که بخواهد به شهرداری پرداخت کند.

وی به نقش دلالان برای خرید و فروش مسکن مهر اشاره کرد و افزود: بیشتر واحدهای مسکن مهر دست دلالان افتاده و جالب اینجاست که هیچ‌کدامشان هم ساکن آن منطقه نیستند و بعد از خریداری خانه را به همان وضعیت نگه می‌دارند تا گران شود.

نماینده متقاضیان مسکن مهر در فاز 9 قدیم پردیس ادامه داد: زمانی که قرارداد پنج‌برگی مسکن مهر را به متقاضیان تحویل دادند افرادی که خواستار سند ملکی بودند مبلغ بیشتری پرداخت کردند، اما اکنون اعلام می‌کنند که این پول عودت داده می‌شود و قرارداد اجاره 99 ساله است.

متقاضیان، قربانی دعوای پیمانکار و دولت

وجیهه رسولی، نماینده متقاضیان مسکن مهر در فاز 5 پردیس هم به جام‌جم گفت: برخی پیمانکاران پیشرفت فیزیکی در پروژه‌شان ندارند، اما توقع دارند که حساب آنها پر از پول باشد. از سوی دیگر برخی پیمانکاران که واحدهای مسکن مهر را به پایان رساندند به دلیل دریافت نکردن پولشان از تحویل خانه خودداری می‌کنند.

وی با تاکید بر این‌که برخی پیمانکاران کوتاهی می‌کنند تا قیمت خانه‌ها بالا برود و مدعی پول بیشتر شوند تصریح کرد: آنها به استناد قرارداد علی‌الحسابی که با متقاضی دارند تحویل خانه را به تعویق می‌اندازند تا ارزش واحدهای مسکونی مهر افزایش یابد و پول بیشتری طلب کنند.

رسولی با تاکید بر این‌که افتتاح‌های صورت گرفته در مسکن مهر پردیس صوری بود، افزود: سال گذشته 3000 واحد مسکونی مهر افتتاح شد، اما از مجموع این واحدهای افتتاح‌شده تنها یک واحد مورد بازدید آقای نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت و مابقی واحدها به دلیل آماده نبودن بازدید نشد.

بدقولی سازنده

محبوبه طاعت جو، نماینده متقاضیان مسکن مهر در فاز 11 پردیس هم با بیان این‌که شرکت کوزو در تحویل خانه بسیار بدقولی می‌کند به جام‌جم گفت: در قرارداد پنج‌برگی که به عنوان قرارداد به متقاضی تحویل دادند قرار بود خانه‌ها دارای پکیج، کولر، روشویی توالت و اقلام دیگر باشد، اما در زمان تحویل علاوه بر این‌که در تحویل این اقلام خلف وعده می‌کنند یک تعهدنامه محضری از متقاضی دریافت می‌کنند تا دیگر هیچ شکایتی نتواند انجام دهد.

وی با تاکید بر این‌که شرکت کوزو اعلام می‌کند تعهدنامه به دلیل محکم‌کاری است، افزود: مبلغ تعهدنامه باید توسط متقاضی پرداخت شود. از سوی دیگر هزینه نصب پکیج و کولر را هم به صورت جداگانه از متقاضی دریافت می‌کنند که این خلاف قانون است. 285هزار تومان هم برای تائیدیه نظام مهندسی و نصب شیر ایمنی گاز از متقاضی می‌گیرند که مجموع همه این ارقام حدود یک میلیون تومان می‌شود.

این مبلغ در هیچ‌جا ذکر نمی‌شود، اما ظاهرا به صورت قانونی دریافت می‌شود. همچنین 150 هزار تومان هم هزینه ایاب و ذهاب برای مهندس است که متقاضی باید پرداخت کند.

طاعت جو اضافه کرد: در پنج‌برگی ما قید شده که متقاضی هیچ هزینه‌ای نباید پرداخت کند اما متاسفانه در مسکن مهر حکومت‌های جزیره‌ای وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها